Kan geen knoppen op taakbalk vastzetten

Thecla

Junior lid
Hi all,

Op mijn tweede laptop heb ik nu de laatste versie (1809) staan, maar nu kan ik de knoppen niet vastzetten op mijn taakbalk. Normaal met rechts klikken op het icoontje en dan kiezen aan taakbalk vastzetten werken. Nou niet dus. Als ik dan, bijvoorbeeld outlook of een andere programma vast wil zetten, dan verdwijnt het icoontje bij het afsluiten van het programma van de taakbalk. Is natuurlijk niet het allerergste maar wel irritant want dat snelstarten werkt toch wer prettig.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Hallo Thecia, goedenavond.

Klik met rechts op de taakbalk en controleer of deze soms niet meer vergrendeld is.

Thecla

Junior lid
Hoi Abraham,

Hij is inderdaad niet vergrendeld, maar dat is de taakbalk op deze laptop waarop ik dit tik ook niet. Heb de vergrendeling aangezet op de andere laptop en dat verdwijnen de icoontjes nog. Als ik, bijvoorbeeld excel, opstart en ik klik dan recht op en icoontje dan kan ik kiezen van taakbalk losmaken. Dat doe ik dus niet, maar sluit ik excel helemaal af dan verdwijnt het icoontje dus :(

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Hoi Thecla, laten we eens kijken wat er onder andere aan foutemeldingen getoond wordt:

Download
MiniToolBox en plaats dit tool op jouw bureaublad.

Farbar MiniToolBox gebruiken:
  • Sluit nu eerst alle nog openstaande programmavensters!
    • Windows 2000 en Windows XP: start "MiniToolBox.exe" via dubbelklikken.
    • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: start "MiniToolBox.exe" via rechtsklik Als Administrator uitvoeren.
Vink de volgende onderdelen aan:
  • List last 10 Events Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices - Only Problems
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points
    • Klik nu op de knop "Go".
    • Aansluitend wordt een log aangemaakt (Result.txt) in de zelfde map waar "MiniToolBox.exe" in zit.
    • Kopieer en plak de inhoud van het log in jouw volgende bericht.

quandor

hondje
Hij is inderdaad niet vergrendeld, maar dat is de taakbalk op deze laptop waarop ik dit tik ook niet. Heb de vergrendeling aangezet op de andere laptop en dat verdwijnen de icoontjes nog. Als ik, bijvoorbeeld excel, opstart en ik klik dan recht op en icoontje dan kan ik kiezen van taakbalk losmaken. Dat doe ik dus niet, maar sluit ik excel helemaal af dan verdwijnt het icoontje dus :(
Hetgeen ik in je bericht "vet" heb gemaakt is eigenlijk volkomen logisch als je Excel niet vanuit de taakbalk start. Denk even met mij mee : Excel staat / stond nog niet op je taakbalk, je start Excel, (waarvandaan?) en het icoontje verschijnt op de taakbalk. Als je Excel uiteindelijk afsluit, dan verdwijnt ook het icoontje. Da's alleen maar (in alle versies van Windows) logisch omdat het nog niet definitief aan de taakbalk was gekoppeld. Alleen tijdens de Excel sessie die je vanuit een andere locatie opende, verscheen het icoontje.

Handiger is wellicht om op de Windowsstartknop te klikken, naar Excel te scrollen en dan met de linkermuisknop het icoontje te 'pakken' en dit naar de taakbalk te slepen, los te laten en dan te kiezen voor het 'vastmaken ervan'. Gegarandeerd dat 'ie dan niet meer verdwijnt als je Excel daarmee opstart en later weer afsluit.

Laatst bewerkt:

ShadyAngel

Vaak hier
@quandor

Deze laatste tip werkt bij mij geheel niet maar als ik in het startmenu een programma rechtsklik en dan vastmaken kies blijft die ook staan. Tot de volledige balk verdwijnt natuurlijk. Als deze dan weer omhoog komt staan deze icoontjes er nog steeds maar dit is dan ook de bedoeling denk ik.

quandor

hondje
Dat is dan niet aan Windows, want die methode is een normale Windowswerkwijze en werkt bij alles wat je onder de Windows startknop tevoorschijn tovert.

Misschien dat bij mensen die Classic shell en / of andere modificaties aan Windows hebben verricht, het niet werkt? Indien van toepassing : da's dan ook precies de reden dat ik vrij ver wegblijf van leuke / interessante / handige / mooie etc. etc. progjes / tooltjes waar het de instellingen / performance van Windows betreft. Ervaringen uit het verleden hebben mij deze "wijsheid' geleerd.
Daarom doet Windows bij mij mogenlijk precies alles wat het zou moeten doen. Ik heb Windows dus met geen enkel progje van 'derden' getweakt.

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
:) ik had mijn bericht al aangepast, ik vermoedde al iets dergelijks. :)

ShadyAngel

Vaak hier
Ik vind het originele startmenu van windows best handig. Het was een beetje wennen na de overgang van windows 7. Deze windows is voor mij de beste tot nu toe. Als ik nog aan windows 3.1 terugdenk. Deze was pas onhandig. Ik gebruik wel een aantal tooltjes maar op een achtergrond na is alles nog standaard en best handig.

quandor

hondje
Dan is het vreemd dat wanneer jij op de wijze zoals ik in de laatste alinea van bericht 5 beschreef, een progje aan de taakbalk wil koppelen, het niet wil lukken.

Nuance : géén map, maar een rechtstreeks progje onder de startknop van Windows.
2e nuance : je hebt gelijk wat die rechtermuisknop betreft. Enigste dat er dan 'meer' moet gebeuren, is dat je dan daarna eerst nog even op 'meer' moet klikken en dan krijg je idd. de optie aangeboden om het progje aan de taakbalk te koppelen. Dank voor de aanvulling. Er zijn idd. meer wegen die naar Rome leiden.

Laatst bewerkt:

ShadyAngel

Vaak hier
Dat bedoelde ik ook hoor, programma's. Met mijn nieuwe scherm heb ik nu wel terug meer ruimte op de taakbalk. Ik heb zowat overal snelkoppelingen staan naar de meest gebruikte programma's en tools.
Nu we het erover hadden heb ik het nog eens zo geprobeerd en inderdaad het werkt nu. Waarschijnlijk vanaf één van de updates. Ik ben mijn werkwijze nu zo gewoon dat ik er al niet meer aan dacht.

quandor

hondje
Bedoel je met "nog eens zo geprobeerd" mijn linkermuisknop verhaal, of begrijp ik je nu verkeerd?

Thecla

Junior lid
Hoi Thecla, laten we eens kijken wat er onder andere aan foutemeldingen getoond wordt:

Download
MiniToolBox en plaats dit tool op jouw bureaublad.

Farbar MiniToolBox gebruiken:
  • Sluit nu eerst alle nog openstaande programmavensters!
    • Windows 2000 en Windows XP: start "MiniToolBox.exe" via dubbelklikken.
    • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: start "MiniToolBox.exe" via rechtsklik Als Administrator uitvoeren.
Vink de volgende onderdelen aan:

• List last 10 Events Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices - Only Problems
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points
    • Klik nu op de knop "Go".
    • Aansluitend wordt een log aangemaakt (Result.txt) in de zelfde map waar "MiniToolBox.exe" in zit.
    • Kopieer en plak de inhoud van het log in jouw volgende bericht.
Hoi,

Ik lig ziek te bed en ben er nu voor het eerst uit.... Zodra ik weer helemaal beter ben ga ik ermee aan de slag. sorry

Thecla

Junior lid
Hetgeen ik in je bericht "vet" heb gemaakt is eigenlijk volkomen logisch als je Excel niet vanuit de taakbalk start. Denk even met mij mee : Excel staat / stond nog niet op je taakbalk, je start Excel, (waarvandaan?) en het icoontje verschijnt op de taakbalk. Als je Excel uiteindelijk afsluit, dan verdwijnt ook het icoontje. Da's alleen maar (in alle versies van Windows) logisch omdat het nog niet definitief aan de taakbalk was gekoppeld. Alleen tijdens de Excel sessie die je vanuit een andere locatie opende, verscheen het icoontje.

Handiger is wellicht om op de Windowsstartknop te klikken, naar Excel te scrollen en dan met de linkermuisknop het icoontje te 'pakken' en dit naar de taakbalk te slepen, los te laten en dan te kiezen voor het 'vastmaken ervan'. Gegarandeerd dat 'ie dan niet meer verdwijnt als je Excel daarmee opstart en later weer afsluit.
Denk je nu werkelijk dat ik dat niet al geprobeerd heb. Je moet mijn berichten goed lezen. Daarin omschrijf ik duidelijk dat ik ze aan de taakbalk vastgemaakt heb en dat ze dus verdwijnen als ik excel o.i.d. helemaal afsluit. Hij doet dat overigens ook met mijn mediaplayer en andere programma's die ik altijd vanuit de taakbalk start.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Startmenu >> Alle programma's >> Microsoft Office >> rechtsklik op Excel en "Aan taakbalk vastmaken" kiezen.

Blijft de snelkoppeling dan wel aanwezig in de taakbalk?

Thecla

Junior lid
Startmenu >> Alle programma's >> Microsoft Office >> rechtsklik op Excel en "Aan taakbalk vastmaken" kiezen.

Blijft de snelkoppeling dan wel aanwezig in de taakbalk?
helaas dan ook niet :( Maar ik kruip mijn bed weer in...

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ziek van de laptop of gewoon erg moe?
Controleer in het notebook of via Opties of er updates voor Windows 10 zijn.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ojoi - beterschap toegewenst.
En erger je niet aan jouw notebook - Windows kan nu eenmaal ondoorgrondelijk en eigenwijs zijn.

Bovenaan Onderaan