Discussie KPN stopt met 3 merknamen

quandor

hondje
Volgens Teletekst stopt KPN met de merknamen XS4ALL ,Yes Telecom en Telfort en worden dit allemaal KPN klanten.
Nu was XS4ALL de duurste van het 'stervende' trio. Zelf ben ik lid van KPN en ben ik -voor zover ik dat kan beoordelen na enkele klantenservice contacten- uiterst tevreden over KPN.

Ik ben héél benieuwd of de klanten van XS4ALL nu (eindelijk) wat minder hoeven te gaan betalen voor hun abbootje, want als je de tarieven van XS4ALL bekijkt, dan lopen de griezels je over rug.

Veng

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Ik vraag me af wat er het eerste zou gebeuren:
1) XS4all wordt goedkoper?
2) KPN wordt duurder?
:p

quandor

hondje
Ehh,...……… breng KPN svp niet op een idee :imp:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
KPN maakt duidelijk dat haar Marketing strategie thans de plank volkomen mis slaat.
Ik ga ervan uit, zou XS4All weer zelfstandig worden en daarbij een goed aanbod zal hebben (indien de merknaam meegenomen kan worden), dat XS4All zeer wel goed zal boeren.

quandor

hondje
XS4ALL is naar mijn smaak een beetje té duur. Ik kan zelfstandig best veel (internet) probleempjes oplossen dus de dure klantenservice van hen is aan mij niet besteed. Dat er echter een grote groep users is die zéér blij is met de (kennelijk) hoog gekwalificeerde klantenservice van XS4ALL, ja daar kan ik mij ook alles bij voorstellen.

Daarnaast is Yes Telecom voor mij een compleet onbekende naam. Ik had nog nooit van hen gehoord.

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Let wel dat XS4ALL door KPN is overgenomen, juist omdat het toen al de beste aanbieder op de markt was.

Geschiedenis
In 1993 besloot de Nederlandse hackerorganisatie Hack-Tic internettoegang aan te bieden als een experiment onder de naam XS4ALL. Het experiment bleek populairder dan aanvankelijk gedacht: men had gehoopt op 500 klanten per jaar. In plaats daarvan stond de teller al na een dag op 500 klanten. Daarop werd besloten op professionele basis internettoegang aan te bieden als eigen bedrijf, onafhankelijk van Hack-Tic.
Sinds 1998 is XS4ALL een dochteronderneming van KPN. In de publiciteit tracht XS4ALL haar imago, dat wordt gekenschetst met de termen 'karakteristiek' en 'eigenwijs', te behouden. In 2004 nam XS4ALL concurrent Cistron over, een jaar later gevolgd door een overname van alle 35.000 ADSL- en inbelabonnees van HCCnet, de internetprovider voor HCC-leden. In 2006 werden alle 70.000 abonnees van Demon Internet overgenomen. Inmiddels zijn alle abonnees van HCCnet en Demon omgezet in XS4ALL-abonnees. Op 10 januari 2019 maakte KPN bekend te gaan stoppen met de merknaam XS4ALL en alle diensten daarvan onder het KPN merk te gaan aanbieden.[1]
XS4ALL had tevens een Belgisch dochterbedrijf, XS4ALL Internet NV Belgium. Het werd opgericht in januari 1997 door enerzijds XS4ALL Internet en anderzijds Frans Gerbosch en was gevestigd te Gent. XS4ALL Internet NV Belgium startte begin 1997 met de overname van de klanten van Hookon vzw.[2] In tegenstelling tot in Nederland richtte men zich in België vooral op de KMO/KMB-markt. Deze ging op 20 juli 2001 als zelfstandige onderneming verder; op 7 maart 2005 werd de naam veranderd in Evonet Belgium NV en verhuisde naar Merelbeke.

Bron

quandor

hondje
Nu wordt mij nog duidelijker waarom XS4ALL zo'n goede reputatie had / heeft. De genoemde IS Providers HCCnet, Cistron en Demon hadden naar mijn mening al een uitstekende reputatie, dus ze hebben indertijd niet de meest beroerde IS providers overgenomen.

quandor

hondje
Schitterend om een deel van die reacties te lezen. Ik heb er een kleine honderd gelezen en was het toen wel een beetje zat.
Rode draad door de hele lijst van reacties is dat de meeste klanten van Telfort en XS4ALL het niet zien zitten om bij KPN ondergebracht te worden omdat ze juist zo tevreden zijn over hun huidige provider.
Ik vraag mij af of het gros van hen weet dat ze al jarenlang over het netwerk van KPN internet geleverd krijgen want noch XS4ALL, noch Telfort, hebben een 'eigen netwerk'.
Dat de respectievelijke helpdesks van kwaliteit verschillen of kunnen verschillen, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Ik ken alleen die van KPN en daar ben ik best wel tevreden over. De zeldzame keren dat ik een probleem of vraag had werd dat supersnel en adequaat opgelost en last but not least : volgens mij is de helpdesk van KPN de enigste in Nederland die je 24 uur per dag, 7 dagen per week, telefonisch kunt bereiken.

quandor

hondje
Zo vond ik deze reactie ook best wel grappig :

Als de uitstekende werkwijze van XS4ALL verdwijnt, ga ik zeker niet verder met KPN. Daar heerst nog steeds dezelfde mentaliteit als toen het nog PTT heette (Putje graven, Tentje zetten, Tukkie doen).
En voor al die slecht ingelichte mensen, ja XS4All is een volle dochter van KPN, maar met hun eigen spullen en werkwijze. Het glasvezel netwerk huren ze beide van Reggefiber.

De beste man of vrouw weet bij god niet waarover 'ie het heeft, want KPN 'huurt' niets van Reggefiber, KPN is eigenaar van Reggefiber (Sinds 2014)

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik denk zelf dat beetje bij beetje de drie onderdelen volledig opgenomen worden in KPN om op die wijze synergievoordelen te behalen en daardoor de winst te verhogen.
Ik denk dat dit de reden is, dat KPN in mijn ogen loze beloften doet, dat ieder onderdeel zijn eigen identiteit behoudt.

quandor

hondje
Dat denk ik ook.

Black Tiger

Vaak hier
Het stomste wat KPN ooit kon doen. XS4all is inderdaad een beetje aan de dure kant, maar de kwaliteit is er dan ook naar. Tevens hebben die altijd gestreden voor zaken waar wij als gebruikers (ook bij andere providers) nu nog de vruchten van plukken.
Als DDS begonnen en Xs4all verder gegaan is het zo'n beetje de oudste provider van Nederland.

Zo vond ik deze reactie ook best wel grappig :
Ik weet niet wat je daar grappig aan vindt. Toen XS4all overgenomen werd waren er al hopen mensen die wilden vertrekken als het KPN zou worden. Het is me bekend dat jij ze goed vindt maar zo denkt lang niet iedereen er over en qua service mogen ze misschien goed zijn, het is verder nog altijd een oude logge organisatie waar je niet van dat soort vernieuwingen zult tegen komen zoals XS4all ze altijd gebruikt heeft.
Zelfs in deze tijd waar XS4all er voor koos de uitstekende Fritzbox modems te gebruiken i.p.v. de Experiaboxen.

Als het echt gewoon KPN gaat heten en de naam xs4all gaat verdwijnen gaat ze dat veel klanten kosten.

quandor

hondje
Ik zie XS4ALL vooral als provider voor hen die wat minder bedreven zijn / kennis hebben van pc's / laptops / het internet. En ja, goed opgemerkt van jou, ik ben idd. (als sinds juli 2015) een uiterst tevreden klant van KPN. Ik heb geen behoefte aan de (dure) service van XS4ALL omdat ik denk dat het grootste deel van mijn computerproblemen door mijzelf kan worden opgelost. Daar wens ik geen 10 tot ?? euro per maand meer voor te betalen bij een provider. Aangezien XS4ALL geen eigen kabels in de grond heeft liggen, 'loopt' het e.e.a. toch allemaal via 1 kabeltje en dat kabeltje was van Reggefiber en is sinds 2014 van KPN geworden.

KPN niet innovatief? In de eerste helft van dit decennium wist misschien nog niet de helft van Nederland wat glasvezel precies was / hoe het werkte. Toch kocht KPN in 2014 dé glasvezelinstallateur van Nederland, ic. Reggefiber. Daarvoor was KPN al een partner van Reggefiber. Hoezo log / niet innovatief?

Zelfs Ziggo schermt in zijn persoonlijke tele-werving met hun glasvezel netwerk. Als ik dan weer eens zo'n telemarketeer aan de lijn krijg dan kan ik het niet laten om te vragen : "Die groene kabel in de kruipruimte van mijn huis, die vanuit de wijkkast uitkomt in het kastje in een muur van mijn woonkamer, da's toch geen glasvezel maar heel ouderwetse coax?" De telemarketeer is dan 1,5 seconde muisstil en antwoordt dan : "Ja............... maar 90% van ons netwerk bestaat uit glasvezel".

Daarop antwoord ik dan steevast : "Proficiat, maar ik blijf graag bij mijn provider wiens netwerk voor 100% uit glasvezel bestaat". Meestal is het gesprek dan snel klaar.

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
En nu maar hopen dat XS4ALL klanten niet gedeeltelijk naar (het zeer goedkope) Online.nl overstappen.
Mochten er XS4ALL klanten dit topic volgen, wees dan gewaarschuwd en lees de volgende 11 regels tekst!!!
Online.nl was mijn (ADSL) isp : internet + telefoon tot maart 2015. (TV had ik -middels coax- van Ziggo) Volledig happy was ik met Online.nl.
ADSL (internet) en telefonie waren hartstikke stabiel. Sinds in mijn woonplaats glasvezel beschikbaar is gekomen, ben ik mijn provider (Online.nl) trouw gebleven en ben ik overgestapt van ADSL naar (glasvezel) alles-in-een bij Online.nl. Wát een ramp!! 's-Avonds meerdere malen 'blokjes' in het TV beeld en / of hangend beeld. 2x monteur aan huis gehad. Niets werkte. Online.nl na 3 maanden eruit getrapt (ik mocht uit 'coulance' mijn contract opzeggen...…. ) en KPN genomen. Sindsdien (nu al 3,5 jaar) storingsvrij internet, telefoon en televisie. (op 1 wijkcentrale en 1 landelijke storing na)

Enne, XS4ALL klanten, mocht je Online.nl overwegen, Google dan eerst eens wat op Online.nl

Wil je een klein beetje eigenwijs zijn en ga je toch met Online.nl in zee? Neem dan het 1-jarige contract i.p.v. het 2 jarige. Kom je namelijk na 1 maand tot de conclusie dat ik hierboven misschien toch geen al te gekke dingen schreef, dan zit je nog maar 11 maanden i.p.v. 23 maanden aan Online 'vast'.

Voor de duidelijkheid : ADSL van Online.nl ? Prima, (wel traag natuurlijk in het glasvezel en Ziggo 400 Mbit tijdperk in 2019) was ik zéér tevreden over. Glasvezel van Online..........? Zie hiervoor..................!!!!

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
Het stomste wat KPN ooit kon doen. XS4all is inderdaad een beetje aan de dure kant, maar de kwaliteit is er dan ook naar.
Ik ben echt even 'zoekende' naar welke kwaliteit XS4ALL dan meer heeft / biedt dan mijn huidige provider. (Even los van hun 'bezongen' klantenservice. Zelfs mijn Experiabox V9 werkt uitmuntend, tot en met (Wifi op) de zolder van mijn woning, daar heb ik dus ook de XS4ALL Fritz!box niet voor nodig).

In de 3,5 jaar dat ik bij mijn huidige provider (KPN) zit is er één keer een landelijke storing geweest (1,5 dag) en 1x een storing -duurde 7 uren-, (doorgebrande zekering) in de wijkcentrale. Verder altijd 100% stabiel internet, TV + telefoon. Ik kan zo niet 1,2,3 iets bedenken waarop XS4ALL dit kan verbeteren.

Een doorgebrande zekering kan iedere provider overkomen en een landelijke storing is iets waar volgens mij 100% van de providers wel eens mee te maken heeft gehad.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Vaak hier
Ik zie Ziggo niet schermen met zijn glasvezel, maar die provider discussie hebben we gehad, daar ga ik niet meer verder op in en ieder heeft zijn eigen ervaringen op dat gebied. Ken er ook zat die niet tevreden zijn met KPN.

Glasvezel tot in huis is weer een ander verhaal maar KPN is ook altijd duur geweest met zijn abo's. En KPN wil niet eens 4G netwerk bij een vriend van me leggen "omdat ze de snelheid niet kunnen garanderen" ondanks dat hij zelfs wil tekenen dat hij dat niet erg vindt. En terwijl ze nu ook niet eens iets van ADSL snelheid garanderen kunnen. Zou 6 mbit moeten zijn maar ligt regelmatig maar op 1 mbit.
Een test met dergelijke apparatuur voor 4g wees uit dat het 20 Mbit haalde ermee. Toch wil KPN niet dus nu gaat ie naar T-Mobile want die zijn wel bereid het te leveren. Ik bedoel maar... KPN heeft net zo goed zijn nadelen als elk ander.
Daarom ga ik die discussie ook niet meer aan, ze zijn echt niet superieur aan anderen, dat is jouw persoonlijke ervaring en ervaringen verschillen.
En NEE KPN is niet innovatief. Je bent niet innovatief doordat je een innovatief bedrijf overneemt. Reggefiber is innovatief. KPN is en blijft een logge instantie. En dat telt al terug van toen het van PTT naar KPN ging. Eens een keer meedoen met een glasvezelbedrijfje, waarschijnlijk omdat je het hoogste bood als partner, is niet innovatief. En als het dat al zou zijn, is dat het enige wat ze gepresteerd hebben in 20 jaar tijd?

En nogmaals, glasvezel tot in huis kun je NIET vergelijken met adsl/adsl2/vdsl/kabel, totaal andere techniek. Gelukkig zijn er ook meerdere glasvezelproviders al zijn die nog te klein, zoals TweakDSL, ook een betere provider waar meer mogelijk is dan bij KPN.
Daarnaast zijn er zat plekken waar nog niet eens glasvezel tot in huis te krijgen is, ook grotere steden met 116.000 inwoners!

Het is dus echt een ervaringskwestie. Ik heb zelf bijv. jarenlang Online.nl gehad zonder problemen, ben nog begonnen toen het nog Wanadoo heette. Het is net hoe je zegt, je moet het eens uitproberen, maar vergelijk ook wel goed de prijzen dan als men toch op internet gaat kijken!

Verder bestaat de kwaliteit uit de apparatuur en de service met name. De Experiabox kun je niet vergelijken met een Fritz eigenlijk, dat is een totaal ander segment. Dus ja basale dingen als wifi zal misschien weinig schelen.
Maar het regent klachten over de Experiaboxen, dat kan je ook niet ontgaan zijn. Minder met de v9 en v10 maar bijv. ook de poortforwardings werken erg omslachtig, bij sommige werkt nat-loopback niet.

Bij de Fritz is dat allemaal heel eenvoudig en de Fritz heeft ook nog een ingebouwde telefooncentrale zodat je zelf voip nummers eenvoudig kunt gebruiken en gesprekken naar bepaalde nummers eenvoudig kunt routen.
De Fritzbox ligt dan ook niet voor niets in het hogere segment routers en niet in de categorie waar o.a. Linksys en dergelijke in valt.
En je kunt het zelfstandig werkend gebruiken voor ADSL (zowel annex A als annex B, alhoewel dat tegenwoordig niet meer zoveel uit maakt) en ook achter een kabelmodem hangen als router.
Een stuk uitgebreider en beter dan eender wel modem wat momenteel bij wel provider dan ook in omloop is. Maar wel wat duurder, dus ja zoiets zal ook in de abonnementsprijs worden meeberekend.

Xs4all is dus niet alleen beter qua service en kwaliteit van modem, maar ook van deskundigheid op het internet gebied en een voorvechter van rechten voor internet gebruikers. En dat mochten ze nog doen zolang ze nog mochten blijven werken als vroeger.
Dat gaat nu allemaal opgeslokt worden c.q. verdwijnen en dat zie ik echt niet als een voordeel.

Het enige waar ik het dus met jou over eens ben, is dat mensen eens goed rond moeten kijken, goed prijzen vergelijken en overal ervaringen lezen en inderdaad proberen. Contracten langer dan 1 jaar zijn er trouwens niet want dat mag wettelijk niet eens meer.
Kan ook zo snel maar 1 contract vinden bij Online en dat is een gewoon 1 jarig contract zoals bij iedereen.

Wil je een klein beetje eigenwijs zijn en ga je toch met Online.nl in zee? Neem dan het 1-jarige contract i.p.v. het 2 jarige. Kom je namelijk na 1 maand tot de conclusie dat ik hierboven misschien toch geen al te gekke dingen schreef, dan zit je nog maar 11 maanden i.p.v. 23 maanden aan Online 'vast'.
Hiermee maak je me dus eigenlijk een beetje aan het grinniken. Want Online maakt namelijk ook gebruik van het door jou zo hoog gewaardeerde KPN netwerk. :D

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Online heeft als dochter van de Deutsche Telekom hele goede afspraken met de KPN.
Een collega van mij heeft Online en toen zijn buurman bij hem kwam, omdat KPN ADSL er weer uitlag, had mijn Collega via ADSL nog steeds internet.

Black Tiger

Vaak hier
Het Duitse T-Mobile bedoel je? Dat is al enkele jaren niet meer. Heeft nog een zelfstandige naam gehad binnen T-Mobile maar is in 2014 verkocht aan de M7 Group, beter bekend als Canal Digitaal en maakt gebruik van het KPN netwerk.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Desondanks mag je aannemen dat de goede afspraken gehandhaafd zijn gebleven.
Een andere collega heeft sinds twee jaar een 30 MB ADSL abo bij Online en haalt gemiddeld minimaal 24MB.

Bovenaan Onderaan