laptop opstarten via boot-menu lukt niet

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 augustus 2016
Waarderingsscore
390
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Een Lenovo Thinkpad laptop van een jaar of 5 oud van een kennis probeer ik opnieuw in te richten. Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben een systeem backup (Aomei) te kunnen toepassen bij een herstel-actie.
Bij normaal opstarten van de laptop is er een route via toets Enter in dat bootmenu te komen met toets F12.(dus niet met Fn + F12 zoals ik op internet zag) .
Dan verschijnt keurig het schermpje Windows Boot Manager en klik ik (via pijltjes up and down) op de USB (lange naam ATA HDDO Sandisk etc etc) waar Aomei opstart op staat (en al eerder met succes toegepast), maar dan start de laptop toch op naar de Windows. Ook na herhaalde pogingen. Hoe krijg dat toch voor elkaar?
tijdje later: ik zie op internet dat wellicht het opstarten met secure boot uitgeschakeld zou moeten worden. Laptop net afgesloten, maar is dat het euvel?

Laatst bewerkt:
Wat als je bij het opstarten gaat tokkelen op de Enter knop.
Dam met je scherm krijgen met diverse mogelijkheden, waaron de F12 toets.

Die gebruiken en dan de USB stick aanwijzen.
Dan moet het notebook daarvan opstarten.

Abraham: dat heb ik beschreven en frequent gedaan, maar laptop start op in gewone modus. Inmiddels aan mijn vraag nog een regel toegevoegd over "secure boot" in BIOS wijzigen

Dan kan ik maar concluderen dat het een eigenwijze laptop is.
Er zit ook geen rode Lenovo toets op het toetsenbord?
En Secureboot heeft normaal gesproken geen invloed waarvan je wil opstarten.

Laptop is zeker eigenwijs, want vandaag werkte het wel normaal. Zodat ik zo nodig een met Aomei gemaakte systeem back-up weer kan terug zetten. En een tijdje later ook nog een kopie ssd gemaakt.
twee dagen later 26 aug.: ik kwam er achter dat de Aomei-opstart USB rechtstreeks in de laptop geprikt moeten worden (en niet via een eenvoudige Hub...)

Laatst bewerkt:
Aomei-opstart USB rechtstreeks in de laptop geprikt moeten worden (en niet via een eenvoudige Hub...)
Dat klinkt wel logisch. Vooral bij het terughalen van gegevens.

Terug
Bovenaan Onderaan