Discussie Lid geworden van de Linux familie.

Dotchiejack

Gevestigd lid
Team lid
Ik heb nog nooit de noodzaak of behoefte gehad om Linux te gebruiken.Ten eerste heb ik Windows nodig voor mijn werk en verder kan ik die zodanig tweaken dat alle overbodige rommel eraf is en eraf blijft, ik heb dus weinig tot geen problemen met Windows. Nu ik hier echter bepaalde topics bekijk over de Windows ellende en er hier ook best wel een aantal fanatieke Linux supporters zitten heb ik beslist om de Cinnamon 64 bit eens in de Virtual Box te gooien. Eerste indruk, valt reuze mee. De installatie is een fluitje van een cent, een kind kan de was doen,en de rest, layout, gebruiksgemak bevalt mij ook. Ik zal het eens een paar dagen uittesten maar ik heb nu al de indruk dat wanneer je Windows beroepsmatig niet nodig hebt je beter Linux kan gebruiken, zeker als ik dan zo'n zaken lees als Kate met haar update ellende. Na het testen zal ik die wel in een dualboot gooien.
1 ding heb ik nog niet kunnen ontdekken, wat is de juiste toetsenbord instelling (Ik werk met de Belgisch punt instelling, AZERTY Vlaams) In Linux heb ik de keuze uit een hele reeks mogelijkheden,misschien weet hier een meer ervaren gebruiker welke instelling ik moet kiezen vooraleer ik iedere toetsencombinatie moet gaan nalopen voor iedere keuzemogelijkheid. (oa, den apenstaart vertikt het)
p.s. Via Linux verstuurd:cool:

Abraham54

Admin
Team lid
Hoi en welkom in de Linux wereld.
Later vandaag als ik van mijn werk weer thuis ben, zal ik in mijn Linux booten en kijken of ik jou op de juiste weg kan zetten, om het toetsenbord juist in te stellen.

Abraham54

Admin
Team lid
Ga via het Startmenu naar Systeeminstellingen en klik daarin onder Apparatuur op Toetsenbord.
Klik in dat venster op op de derde tab Indelingen:

Klik linksonder dat scherm op het Plusteken

Kies nu in het instellingen venster voor Belgisch

Controleer via de Voorbeeldweergave of de keuze correct is - zo ja dan op de knop Toevoegen klikken.

In de linkerkolom vervolgens op de nieuwe keuze klikken en via de pijltoets onderaan als eerste keus instellen!

Dotchiejack

Gevestigd lid
Team lid
Hoi Abra,
Dank voor de uitleg, ik heb er echter al een drietal uitgetest op die manier, geen gevonden die 100% correct is, oa de staart van den aap heeft er geen zin in. Dat is natuurlijk de eerste toets dat ik uitprobeer, maar er zijn er meerdere. Morgen wat verder zoeken. Misschien is er ondertussen een slimme Vlaming (hmm) die als verstokte Linux gebruiker direct weet den deze is het.

porrelaar

Vaak hier
Ik ben geen slimme Vlaming, maar een domme Hollander.
Zorinhendrik is echter wel een slimme Vlaming. Hij is ook lid van dit forum. Bovendien weet hij veel van Linux.
Hij maakte een handleiding om in Zorin de juiste taal en toetsenbordindeling in te stellen (Belgisch punt instelling, AZERTY Vlaams): Toetsenbord weergave op Belgisch punt zetten (azerty). - Zorin OS Nederlandse Gemeenschap Forum

Nu is Zorin natuurlijk niet hetzelfde als Linux Mint, maar misschien kom je er met zijn handleiding toch uit.

Abraham54

Admin
Team lid
Gebruik jij dan wel een origineel Azerty keyboard - want de instelling Belgisch is Azerty.

En dus daarna eerst Mint opnieuw opstarten.

Dotchiejack

Gevestigd lid
Team lid
Hoi por,
Dank voor de tip, zal het morgen uitproberen. (lijkt mij in de juiste richting te gaan)

Abraham54

Admin
Team lid
Zorin is net zo als Mint op Ubuntu gebaseerd - dus alles wat betreft toetsenbord instellingen komt op het z

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Ik volg even het verhaal van het toetsenbord niet !
Eender welke Linux distro die ik installeer word onmiddelijk het toetsenbord en toetsenbordinstelling automatisch herkent en ingesteld bij het installeren .
Je krijgt zelfs de toetsenbordcombinatie te zien bij de installatie en kun je de toetsencombinatie zelfs even testen .

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Mijn ervaringen met Zorin zijn, dat na de installatie de toetsenbord combinatie steeds foutief is , alhoewel je bij de installatie de juiste te zien krijgt en ook gekozen hebt !

Ik ben geen slimme Vlaming, maar een domme Hollander.
Maar ik ken ook heel domme Vlamingen hoor !

Laatst bewerkt:

Dotchiejack

Gevestigd lid
Team lid
@ Abra, je hebt twee toetsenbord versies in den Belgique, een Vlaamse versie en een Waalse versie (hoe kan het ook anders:poop:). Daar zitten dus (kleine) verschillen tussen.
@ Swake, het is de éérste keer dat ik Lunix uittest, misschien doe ik iets fout.
Morgen is een andere dag, we zien wel, vandaag heb ik geen tijd meer om een en ander uit te proberen. Anders wordt mijn baas :mad: en dat willen we niet natuurlijk, ik wil niet aan zijn vrouw gaan uitleggen waarom zijne tikker is stilgevallen.

Abraham54

Admin
Team lid
Dat je twee toetsenborden hebt in het Koninkrijk der Belgen is mij bekend - maar Belgisch is Nederlands en niet Frans en is dus het Belgisch-Nederlandse Azerty toetsenbord.

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Als het azerty is en op de DEL toets lees je Suppremér , heb je een Frans toetsenbord (Frankrijk) . Een standaard Belgisch toetsenbord is Belgisch punt en lees je op de delete toets DEL of Delete .
AZERTY - Wikipedia

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
@Dotchiejack, wij wonen in een moeilijk landje hé , vind je niet ? ik heb een Belgisch toetsenbord en is het nu een Vlaams of een Frans .
Wie nog nooit Linux geïnstalleerd heeft , en gebruikt een Belgisch toetsenbord die gaat bij de installatie in zijn haar krabben en zich afvragen, wat is dat allemaal ? Belgisch, belgisch dit en belgisch dat en krijgt daar een lijstje te zien met een tiental Belgische toetsenbordinstellingen . Wat is nu het juiste .
Twijfel je typ wat tekst en tekens als je de indeling wil selecteren . Komen de letters en tekens overeen die je indrukt en op het scherm ziet ben je juist .
Het verschil tussen Belgisch punt en Belgisch komma dat slaat dan als er nog een apart numeriek klaviertje is . Rechtsbeneden van het numeriek klavier als daar een punt staat is het Belgisch punt . Staat er een komma is het Belgisch komma . Opletten hiermee als je gaat cijfers intypen met prijzen dus .
1.250 euro is niet hetzelfde als 1,250 euro en is zomaar eventjes 1.248,75 verschil in euro's .

Abraham54

Admin
Team lid
Hoi Swake - wat gebeurt er als je tijdens de pre-installatie eerst de plaats selekteert die correspondeert met het deel van België waar je woont - wordt dan niet aan de hand daarvan het juiste toetsenbord geselecteerd?

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Als je bekabeld bent aangesloten met internet krijg je automatisch te zien waar je jou bevind en eigenlijk is dat om de juiste tijd in te stellen . In windows is het anders , daar moet je de keuze maken in welk land bevind ik mij .
Je gaat verder en ik ga als voorbeeld geven dat je een chinees toetsenbord gebruikt , dan ga je daar chinese tekst te lezen krijgen in chinese tekens want Linux detecteert een chinees toetsenbord . Jij gaat dat nu misschien vreemd vinden. Hoe kan dat nu , landinstellingen zijn nederland en mijn toetsenbordinstellingen worden getoond in Chinese tekens .

Bovenaan Onderaan