Nieuws Malwarebytes 3.7.1.2839

ShadyAngel

Gevestigd lid
Syspectr is een zeer handige tool om het overzicht van wijzigingen en dergelijke op alle aangesloten pc te monitoren. Hier kom je veel mee te weten op een makkelijke manier. Alle opgeslagen gegevens kunnen wel niet verwijderd worden of je moet heel je O&O-account verwijderen. Ik zie echter geen reden om het account te verwijderen.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik heb al mijn codes eens overlopen en 2 van de 3 werken dus niet. Heb de verkoper een mailtje gestuurd en afwachten wat die zegt. De 3" code is echter van een andere verkoper en die zijn code zegt dat het aantal activaties overschreden is (??). Nog zo iets raar van de werkende code heb ik een factuur waarmee ik die licentie klaarblijkelijk bij hen aangekocht heb voor 26€. Allemaal raar dus. Samen met de mislukte office code van Rakuten heb ik nu toch mijn twijfels over die goedkopen aanbiedingen.
Ik heb de 2 slechte codes ook proberen activeren via het programma zelf en het account (website) maar beide werken dus niet. Ook staat er in het account een andere sleutel voor MBAM dan die ik bij aankoop gekregen heb. Moet ik dan de code die in MBAM zelf staat voor herinstallaties gebruiken? Na de-activatie bleek de eerste code ook niet meer te werken. Ik heb nu een systeem backup teruggezet en nu werkt MBAM weer.
Waarom maken ze het zo moeilijk.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Dat Syspectr is wel gaaf en ook nog eens gratis, dus nog al beter. :)

Als een code zegt dat het aantal activaties overschreven is, dan staat die code nog actief op diens pc en moet hij hem eerst vrijgeven.
Rakuten kan wel goedkoop zijn, maar het zijn vaak toch veelal codes in een grijs gebied. Ik betaal dan liever misschien 5-10 euro meer en heb dan een goede code bij Varsio of zo.

De code in Mbam staat zou ik wel bewaren als dat de "verloopt nooit"" code is. Maar ik vertrouw het verder voor geen meter. Het zijn volgens mij allemaal gewoon gekochte codes die al ooit gebruikt zijn. Dat zou ook verklaren waarom bepaalde codes niet werken, gezien die al aan een account gekoppeld zijn.

Waarom maken ze het zo moeilijk.
Het is niet Mbam die het moeilijk maakt, die beschermen gewoon hun product. Het is het gehandel in codes die eigenlijk al lang niet meer bestaan, wat de problemen veroorzaken.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Wat betreft de werkende code, in geval van herinstallatie moet ik dan de code gebruiken die in MBAM zelf staat? Deze heb ik niet geprobeerd toen ik MBAM probeerde te herstellen. Ik had al zo veel gelezen dat ik het niet meer wist en dan maar mijn backup terugzette (is maar een paar minuutjes werk ipv blijven zoeken).
Ik heb de verkoper een mail gestuurd en eens afwachten wat hij zegt.
Wat betreft die office code van Rakuten, die is inderdaad wel heel goedkoop maar ik heb deze maar eens geprobeerd omdat het wel veel scheeld met die van Varsio (65€ maar die werkt wel en kan ik herinstalleren via mijn microsoft account indien nodig).

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen welke code je moet gebruiken. Ik zou die code gebruiken die in MBAM zelf staat, maar ik zou beide codes in elk geval opschrijven.

Ohja, heb jij dat ook? Syspectr vind dat er 1 Windows Update voor me klaar staat. Windows vindt van niet.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik heb ze dus beide bewaard. Indien er geen oplossing komt voor de 2 andere codes gebruik ik de free versie wel op mijn 2 laptops. Die worden niet zo intensief gebruikt omdat ik liever op mijn desktop werk. Dat is veel overzichtelijker, als ik iets op de laptops moet veranderen zoek ik dat eerst altijd op mijn desktop op.
Syspectr gaf bij mij één update voor windows silverlight. Na op install (in syspectr) geklikt te hebben verdween die en is nu vermeld als geïnstalleerd in het overzicht. Op de laptop waar ik even op bezig was daarstraks rapporteert die voor vandaag 7 geïnstalleerde updates (die waren wel nodig maar verschenen pas vandaag aangezet had na een paar dagen om MBAM te installeren). Deze MBAM installatie staat dus nu mee in het overzicht. Mijn 2e laptop heb ik Syspectr nog niet geïnstalleerd maar dat ben ik wel van plan.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Nee het is zo'n algemene update bij mij, zo'n KB ding.
2018-12 Update voor Windows 10 Version 1803 voor op x64 gebaseerde systemen (KB4023057)
Hmmz... van december? Maar waarom geeft Windows zelf deze dan niet aan?
Zal eens bij de programma's gaan kijken of ik hem daar ook niet kan terugvinden.

In elk geval goed dat je beiden bewaard hebt van Mbam en zoals je al zei kun je altijd nog de gratis versie gebruiken daar waar je hem weiniger op gebruikt.

ShadyAngel

Gevestigd lid
"2018-12 Update voor Windows 10 Version 1803 voor op x64 gebaseerde systemen (KB4023057)"

Is dat het juiste KB nummer. Deze staat niet in de live-update catalogus en dat is wel raar.
Ik heb de Syspectr logs nagekeken op dat KB nummer en deze schijnt onbekend. Mijn desktop en laptop vermelden ook nergens dat nummer dus ik vermoed dat deze die update niet gekregen hebben.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Of dat het een correct KB nummer is dat weet ik niet, maar die regel heb ik gecopiëerd en geplakt van Syspectr.
Even checken via Google blijkt dat het een re-release is volgens Windowsreport, maar ik heb dus geen flauw idee hoe Syspectr hier aan komt als Windows Update hem niet eens ziet of kan vinden.

Heb jij nog W10 v1809? Of heb je ook nog v1803 versies?

ShadyAngel

Gevestigd lid
Mijn pc en 2 laptops draaien al van 04/10/2018 op de 1809 versie zonder problemen gehad te hebben, sindsdien geen 1803 versies meer. De silverlight update werd alleen in syspectr getoond en windows update gaf deze niet aan. Ik heb deze via syspectr geïnstalleerd en nu geeft syspectr geen updates meer aan. Wel heb ik gemerkt dat de silverlight update 2x in syspectr vermeld word. Alles werkt echter zoals het hoort. Ik denk dat die 2e update de 1e gewoon overschreven heeft.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Dan is dat misschien de reden dat jij die KB niet meer ziet want vreemd genoeg zit ik dus nog altijd op die 1803 versie. Ze zouden de 1809 gaan pushen zodat iedereen hem eind januari zou hebben maar we zitten al bijna half februari ondertussen.
Ik wacht rustig af. Anyway, wel een mooi programma dus dank dat je deze hier vermeld hebt!

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ja dat is me bekend, dank, maar ik wil gewoon lekker rustig afwachten tot hij op de normale wijze arriveert. Dat heeft me al 2x een evt. probleem voorkomen. Vandaar dat ik rustig af wacht. ;)

porrelaar

Gevestigd lid
2018-12 Update voor Windows 10 Version 1803 voor op x64 gebaseerde systemen (KB4023057)
Dat is een beetje rare update, Black Tiger. Updates voor Windows staan normaal in de lijst Geïnstalleerde updates, maar deze update niet. Hij staat in tegenstelling tot alle andere updates in de lijst Configuratiescherm > Programma's en onderdelen. Dus gewoon tussen de programma's.

Hij staat daar bij de U van Update:

Natuurlijk kun je ook kijken via Instellingen > Apps:

Deze update is bedoeld om het upgraden van versie 1803 naar versie 1809 makkelijker te laten verlopen.
Sommige mensen kregen deze update wel aangeboden, maar het installeren mislukte steeds. Die mensen hadden al een oudere versie van KB4023057 op hun computer staan. De oplossing was dan: KB4023057 verwijderen. Daarna de computer opnieuw opstarten en dan Windows Update openen en zelf opdracht geven tot zoeken naar updates. De nieuwste versie van KB4023057 werd dan direct gevonden en zonder problemen geïnstalleerd. Sommige mensen kregen daarna binnen 1 dag al de upgrade naar versie 1809 binnen. Blijkbaar werd de installatie van de nieuwste versie van KB4023057 op dat moment als een vereiste beschouwd voordat versie 1809 aangeboden kon worden. Of dat nog steeds zo is, weet ik echter niet.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Nog een kleine opmerking over Syspectr. Op de systeemspecificaties moet je niet echt vertrouwen want bij mij geeft die voor het geheugen DD3 en 2133Mhz weer terwijl er DDR4 van 3000Mhz inzit. Ook het video geheugen klopt niet, 4GB terwijl er 8GB op zit. Het overige klopt dan wel weer. Dit zijn momenteel de enige mankementen dat ik weet.
Betreffende de update staat het me wel voor dat ik die al een tijdje geleden tussen de apps gezien had. Deze mislukte toen ook altijd maar is plots verdwenen waarschijnlijk met de 1809 update.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Deze update is bedoeld om het upgraden van versie 1803 naar versie 1809 makkelijker te laten verlopen.
Ahaaaa... dat zou dus een oorzaak kunnen zijn dat ie mij die update nog niet is gaan aanbieden.

Na jouw tip ben ik eens even gaan kijken en hij staat inderdaad ook tussen Programma's en Onderdelen. Geinstalleerd 18-01-2019 versie 2.53.0.0 staat er naast en dan staat ie logischerwijze ook onder apps.
Dat lijkt me nieuwer want Syspectr geeft die van 12-2018 aan terwijl mijne van dik half januari 2019 is.
Welk versienummer heb jij er staan?

Is wel raar dat Syspectr hem niet herkend bij mij terwijl we hem beiden op dezelfde plek hebben staan.

porrelaar

Gevestigd lid
Jouw versie is nieuwer. Ik heb versie 2.52.0.0, geïnstalleerd op 7-12-2018. Zie post #34.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik versie 1809 van Windows 10 daarna op deze computer spontaan kreeg aangeboden, of dat ik hem zelf heb opgehaald. Ik heb namelijk meerdere Windows 10 computers. Bij sommige werd versie 1809 spontaan aangeboden, bij andere gaf ik zelf een zetje.

Als jij de nieuwere hebt, dan hoef je de oudere niet te installeren, lijkt mij.
En waarom Syspectr hem niet vindt? Misschien kijkt die enkel in de lijst met geïnstalleerde updates, en daar staat deze update niet.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Syspectr is wel handig maar ik zou er niet al te hard op vertrouwen. Onder andere alle systeeminfo is niet altijd correct en geeft altijd een waarschuwing voor MBAM en Norton tegelijk terwijl in Windows alles juist is.
Bij mij geeft Syspectr alle updates weer, geïnstalleerde en nog te installeren. Degene die weergegeven worden kan je rechtstreek vanuit Syspectr installeren. Ik kreeg vanmorgen zelfs een waarschuwing dat mijn Gigabyte Bios moest vernieuwd worden. Dit klopte want ik wist dat deze verouderd was maar durfde die nog niet installeren door de problemen die ik had toen mijn pc nieuw was. Uiteindelijk bleek mijn MB toen kapot maar dat was genoeg om het niet meer te vertrouwen. Via Syspectr is mijn BIOS update nu toch geslaagd. Oef.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Nja ik vertrouw nooit programma's 100%, ook niet Patch my PC of Ucheck, er zit altijd wel eens iets naast, bij Syspectr dus ook.
Zo wordt mijn GTX 1060 6GB door diverse programma's wel correct als type aangegeven, maar slechts voorzien van 4 GB hetgeen niet klopt.
Gpu-Z en diepgaandere windows info geeft dan ook gewoon 6 GB aan. Maar het viel me wel op dat bijv. Speccy ook maar 4 GB aangaf. Dus het is niet vreemd dat software soms de verkeerde info boven water haalt.
DingEn als BIOS updates zal ik echter nooit doen via iets anders dan alleen software van de moederbord fabrikant zelf.

ShadyAngel

Gevestigd lid
BIOS updates heb ik al meer dan eens problemen mee gehad en installeer ik dan ook alleen als het nodig is. Handmatig BIOS aanpassingen stel ik dan ook zo lang mogelijk uit tot het nodig is. Het valt me wel op dat een BIOS vroeger updaten eenvoudiger leek.
Zelfs het tooltje van de fabrikant installeert ook niet altijd de meest recente BIOS versie. In mijn geval werd dat versie F23 ipv F24c die de laatste is.
Ik vond het wel raar dat de Gigabyte tool het BIOS aanpast in Windows zelf. Als alles goed verloopt is na een herstart de BIOS versie aangepast. En gelukkig was dat nu wel het geval maar het probleem waar ik nog steeds mee zit is dat mijn pc de dure geheugenchips niet juist gebruikt terwijl die volgens Gigabyte volledig compatibel zijn. Voor 600€ vind ik wel dat zeker de XMP instellingen mogen werken. Voor mij is dit niet echt een probleem maar ik me wel indenken dat er mensen zijn die dit wel nodig hebben (2133Mhz lijkt me voor de tijd van nu wel aan de lage kant).

Bovenaan Onderaan