Microsoft-account voortaan ook verplicht bij persoonlijk gebruik Windows 11

Abraham54

Beheer
gemgemgemgemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.841
Punten
323
Leeftijd
68
detail.png

Microsoft-account voortaan ook verplicht bij persoonlijk gebruik Windows 11​

woensdag 21 september 2022, 11:17 door Redactie, 17 reacties
Laatst bijgewerkt: Vandaag, 12:47

Microsoft heeft een nieuwe grote update voor Windows 11 uitgerold die het gebruik van een Microsoft-account
ook bij de Pro-editie van het besturingssysteem verplicht.
Voor de installatie van de Home-versie was al een Microsoft-account vereist. Wie Windows 11 Pro met de 2022 Update
installeert en dit voor persoonlijk gebruik doet zal nu ook over een Microsoft-account moeten beschikken.

Naast het verplichte Microsoft-account zal bij de initiële installatie ook internettoegang zijn vereist.
Dat heeft Microsoft bekendgemaakt bij de presentatie van de Windows 11 2022 Update, ook bekend als Windows 11 versie 22H2.
De nieuwste Windows 11-update voegt allerlei nieuwe features toe, onder andere op securitygebied.

Windows 11 ontvangt in de tweede helft van elk jaar een grote update, die in het geval van de Home- en Pro-versie twee jaar
met beveiligingsupdates wordt ondersteund. De Enterprise- en Education-versies kunnen op drie jaar support rekenen.
Windows 11 Update 2022 zal gefaseerd worden uitgerold, maar gebruikers kunnen de nieuwste versie ook zelf via de updatefunctie downloaden.

Bron:

Black Tiger

PCS-lid
gemgemgemgemgemgem
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.586
Punten
323
Ronduit belachelijk. Dat maakt dus dat ik zo lang mogelijk van W10 gebruik zal maken.
Ik vraag me sterk af of dit niet conflicteerd met de Europese privacy wetgevingen.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.841
Punten
323
Leeftijd
68
Rufus nieuwste versie gebruiken!
Daarmee kan je instellen dat het MS account gedeactiveert wordt.

Black Tiger

PCS-lid
gemgemgemgemgemgem
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.586
Punten
323
@Hana Laten we het hopen dat het zo blijft. Want als ook een internet verbinding een vereiste gaat worden kan het wel eens anders worden.
Vorige week heb ik een spiksplinternieuwe pc geinstalleerd voor een klant. Dat was met een home licentie en via de oude truuk een lokaal account gemaakt.
Daarna even een Microsoft account moeten gebruiken voor Office. Maar toen bleef ie zich overal met dat account aanmelden. Even wat moeite moeten doen, Office deinstalleren, account afmelden, weer aangemeld met lokaal account, toen kon ik eindelijk na de registry fix weer de nwiz truuk doen voor automatisch in te loggen met wachtwoord.
Daarna ingelogd bij Office Microsoft account, iso gedownload met nummer, uitgelogd en fijn met nummer geinstalleerd. Ging net zo snel. Nu kan de klant zich aanmelden bij Office, maar hoeft niet.
Verder blijft Windows ook met het lokaal account werken.

Alleen weet ik niet welke versie Windows 11 dat was, daar heb ik niet op gelet eerlijk gezegd.
Maar hoe dan ook wil Microsoft dat wel echt gaan pushen dat account en ik ben daar dus niet blij mee en vraag me nog altijd af of dat wel binnen de EU regeltjes valt v.w.b. de AVG.

ArtstudioG

pc-aholic
gemgem
Lid geworden
30 jan 2017
Reactiescore
346
Punten
223
Leeftijd
64
Wil je een schone installatie doen van Windows 10 of 11 (zelfs de 22H2 versies) zonder microsoft account doe dan het volgende bij de vraag om in te loggen:
  • vul het volgende mail adres in no@thankyou.com en klik op volgende.
  • in het paswoord vakje vul je eender welke tekst in en klik op aanmelden.
  • normaliter krijg je dan de volgende melding "Oops, er ging iets fout" (of zoiets in die aard). Klik op volgende.
  • er verschijnt een nieuw scherm "Wie gaat dit toestel gebruiken" en dit is dan ook het lokaal gebruiker inlog scherm.
  • vul je naam in en volgende ... paswoord of blanco ... et voila geen ms account.
Bij mij is dit al vele malen gelukt, zelfs gisteren nog bij een schone installatie van Windows 11 22H2. Succes.

Roxmarie

Moderator
gemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.992
Punten
323
Hmm tzt eens oroberen. Maar ik krijg mijn hp laptop niet van usb opgestart (ik kom niet in het bios.
Niet met del of een andere functie toets. Ook combi met fn toets, niets.

Ik las nog ergens een optie met shift en een toets, maar dit nog niet kunnen uitproberen.

Gisteren bleek de upgrade al klaar te staan bij de windows updates, dus deze staat er nu op na een nacht aan laten staan, vanmorgen opnieuw opgestart en uitgezet. Om naar het werk te gaan.

ShadyAngel

PCS-lid
gemgemgemgemgem
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.290
Punten
273
Leeftijd
62
Gisteren windows 11 pro (22H1) vers op de nieuwe desktop geïnstalleerd want upgraden lukte niet, ook na herhaalde pogingen heb ik het maar op gegeven.
Echter wat betreft het account weet ik niet meer wat ik juist ingevuld of niet ingevuld heb. Ik wil op al mijn pc's dezelfde gebruikersmap omdat ik dan programma's met hun instellingen ook op da andere kan zetten.
Ik vermoed dat ik voor geen microsoft account gekozen heb, ethernet was nog wel actief. Een windows sleutel was niet nodig omdat die digitaal al aanwezig was. Voor de upgrade bleef die maar zeuren over een ongeldige sleutel.
Toen windows klaar was bleek ik toch een gebruikersmap met de naam die ik wou te hebben. OK dus, alleen ik weet nu ook niet meer wat ik daarvoor deed. Bij de vorige windows 11 moest router uit voor de setup, nu niet meer.
Misschien heeft microsoft nu eens iets goed (voor mij) gedaan te hebben.
Windows 11 pro lijkt nu toch goed te draaien.

Roxmarie

Moderator
gemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.992
Punten
323
Laptop is bijgewerkt, maar ik kan geen schone installatie uitvoeren :(

Dan moet ik eerst alle instellingen van HP zien te verwijderen. Ik kan alleen een upgrade doen, als ik voor custom kies zie ik geen schijf staan.

En de machine is van januari, dus officieel nog in de garantie, dus dat is wellicht niet handig.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.841
Punten
323
Leeftijd
68
Of via UEFI een secure erase doen om de SSD als het ware helemaal nieuw te maken.
Daarna wordt de USB-stick met Windows automatisch herkend als enige bootbare onderdeel.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.841
Punten
323
Leeftijd
68
Z@Roxmarie, zie mijn vorige bericht - bitlocker of geen bitlocker - Secure Erase maakt de SSD waar als nieuw.

Hana

Nieuw Lid
Lid geworden
21 feb 2022
Reactiescore
59
Punten
178
eens je in de bios bent, dan is het mogelijk om de ' TPM ' te wissen. ook al es meegemaakt bij een HP-laptop .... kon daarna zonder problemen een nieuwe win 11 installeren vanaf een stick.

Bovenaan Onderaan