Microsofts grote Windows 11 2024 Update is nu beschikbaar

Microsofts grote Windows 11 2024 Update is nu beschikbaar,
dit is wat je moet weten

Windows 11 versie 24H2 is nu algemeen beschikbaar. Dit zijn de grootste nieuwe functies!

R9fj76rTfHoxg4GXCp3UzU-1920-80.jpg.webp

Wat je moet weten

• De Windows 11 2024 Update, ook bekend als versie 24H2, is nu algemeen beschikbaar.

• Deze update bevat een aantal prestatie- en beveiligingsverbeteringen onder de motorkap en nieuwe functies op oppervlakteniveau.

• De update is sinds de zomer beschikbaar voor Copilot+ pc's en wordt nu naar alle anderen uitgerold.

• De update wordt in golven uitgerold, dus het kan zijn dat je hem niet meteen te zien krijgt.
Afbeelding: Windows Centraal

Vandaag kondigde Microsoft de algemene beschikbaarheid aan van Windows 11 versie 24H2, ook bekend als de Windows 11 2024 Update. Dit is de release waar Copilot+ pc's al sinds de zomer op draaien en die nu wordt uitgerold naar de rest van het Windows 11-gebruikersbestand.

De Windows 11 2024 Update is een belangrijke release van het Windows-platform die een aantal prestatie- en beveiligingsverbeteringen onder de motorkap bevat, naast nieuwe functies op oppervlakteniveau en updates voor de kwaliteit van leven. Dergelijke verbeteringen omvatten een nieuwe emulatielaag voor x86-apps op Arm-pc's, betere gamingprestaties op bepaalde GPU's en CPU's, en meer.

De 2024 Update bevat ook een nieuw ontworpen contextmenu in File Explorer dat de meest voorkomende acties in gelabelde vakjes bovenaan het menu plaatst. Deze update introduceert ook de mogelijkheid om 7zip- en TAR-archiefbestanden rechtstreeks vanuit Verkenner te maken zonder dat je een app van derden hoeft te downloaden.

Hier is een lijst met de meest opvallende nieuwe functies die beschikbaar zijn voor alle pc's met de Windows 11 2024 Update. Houd er rekening mee dat sommige van deze functies mogelijk niet meteen beschikbaar zijn, omdat Microsoft bepaalde functies graag in golven uitrolt.
  • Het starttabblad van Bestandsbeheer bevat nu een bijgewerkte lay-out met gedeelde documenten

• Je kunt nu tabbladen dupliceren door met de rechtermuisknop op het tabblad te klikken.

• De lay-out van het contextmenu is bijgewerkt met betere labels voor eenvoudiger gebruik.

• Je kunt nu .7z- en .TAR-archiefformaten maken.

• Je kunt het bestandssysteem van je Android-telefoon rechtstreeks in Verkenner bekijken.

• Een nieuwe Outlook-app voor e-mail, agenda en contactpersonen is inbegrepen

• Microsoft heeft Copilot bijgewerkt als zelfstandige webapp

• Foto's bevat nu AI-verbeterd generatief wissen en achtergrondbewerking

• Windows Update ondersteunt nu checkpoints en hot patching voor snellere en minder opdringerige updates

• Voice Clarity gebruikt AI om achtergrondruis te verwijderen die wordt opgepikt door je microfoon in ondersteunde apps

• Energie-instellingen voor ingeschakelde/uitgeschakelde toestand kunnen nu tegelijkertijd worden geconfigureerd

• Een nieuwe modus Energiebesparing vervangt de batterijbesparing en is van toepassing op zowel laptops als desktops

• Je kunt nu de richting van het scrollwiel van de muis configureren in Instellingen

• Wi-Fi 7 hardware wordt nu ondersteund

• Nieuwe PRISM-emulatielaag zorgt ervoor dat x86-geëmuleerde apps beter draaien op Arm

• Op Arm gebaseerde apparaten zouden nu soepeler moeten werken

• Phone Link is nu geïntegreerd in het menu Start

• De systeemvakindeling van de taakbalk is vereenvoudigd

• Snelle instellingen is herbouwd om sneller en beter aanpasbaar te zijn

• Windows Spotlight-afbeelding is nu de standaard achtergrondinstelling

• Je kunt nu HDR-afbeeldingen instellen als bureaubladachtergrond

De Windows 11 2024 Update zelf wordt ook in golven uitgerold, wat betekent dat je hem waarschijnlijk niet meteen beschikbaar ziet om te downloaden in Windows Update. Microsoft gebruikt een gefaseerde en afgemeten aanpak voor de uitrol om ervoor te zorgen dat de update wordt geïnstalleerd zoals bedoeld. Om de update eerder te krijgen, moet je de optie “Krijg de nieuwste updates zodra ze beschikbaar zijn” inschakelen in Windows Update.

Als je een Copilot+ pc hebt, draai je de Windows 11 2024 Update al en beschik je dus al over alle hierboven genoemde functies. Microsoft heeft net een heleboel nieuwe AI-functies aangekondigd die dit seizoen exclusief beschikbaar zijn voor Copilot+-pc's met de 2024 Update.

Nota bene: mijn Windows Update vindt nog niks; via Windows 11 download kan je al Windows 11 24H2 Nederlands downloaden!

Publicatie van Windows Central
Auteur: Zac Bowden

Ik heb de nieuwe ISO Windows 11 24H2 al gedownload en denk dat ik een schone installatie ermee maak.
Wel ben ik benieuwd in hoeverre Copiloot aanwezig zal zijn, in verband met de EU-restricties voor AI.

Een nieuwe Outlook-app voor e-mail, agenda en contactpersonen is inbegrepen
Alweer een nieuwe? Hoe vaak heeft MS nu zijn mail programma al niet verandert sinds Outlook Express? Pffff...
Als ik nu nieuw zou beginnen zou ik Thunderbird gebruiken en omdat ik een oude rot in het vak ben blijf ik bij Outlook van Office.

Ik gebruik Outlook al jaren niet meer, sinds ik ben overgegaan op de eM Client.

Als ik mijn bedrijf niet had zou ik ook geen nieuwe Office meer kopen. ;)

tja, voor de "upgrade" van een oudere pc van W10 --> W11 werkt deze upgrade uiteraard niet. Ik zal er niet wakker van liggen

tja, voor de "upgrade" van een oudere pc van W10 --> W11 werkt deze upgrade uiteraard niet. Ik zal er niet wakker van liggen

Hoi Abraham54,

Lijkt mij verstandiger te wachten tot die update zich automatisch aanbiedt om geïnstalleerd te worden. Misschien duurt het niet meer zo lang, zie er wel naar uit.

Met vriendelijke groeten,

Zie:

Terug
Bovenaan Onderaan