Probleem Mijn Lenovo T560 is kreupel

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ik had mij voorgenomen vandaag mijn Lenovo met Windows 10 versie 1809 uit te voeren.
Dat is helaas niet gelukt en ligt niet aan Windows.

Ik wou de SSD via Samsung's Secure Erase schoonmaken.
Echter werd aangegeven dat de SSD in Frozen State is.

Dan moet je dus de SSD even loskoppelen van het moederbord en weer aansluiten en dan ogmaals de Secure Erase opstarten.
Maar dat loskoppelen is een hoop werk met die Lenovo, dan moeten acht schroefjes losgedraaid worden en dan moet je voorzichtig de onderzijde los wrikken.

Daar had ik even geen zijn in en startte de boot van de Windows 10 USB-installatie disk.
Ik ging voor een schone installatie - in het grafische venster werd 2TB Samsung Pro 850 getoond met alle partities daarop.
Prima dus - echter nadat ik ik alle partities had verwijderd, was het ineens een 1TB SSD geworden.
Dat klopt dus niet.

Dan maar toch de laptop openmaken - het laatste schroefje zit muurvast - geen beweging in te krijgen.

Ik heb al eerder een Secure Erase probleem gehad met een Samsung Pro 840 = precies dezelfde meldingen en die is inmiddels niet meer gebruikbaar.

Dus ben ik nu weer onderweg met mijn Dell Precision uit 2009, waarin een Crucial SSD zit die alweer ruim 4 jaar oud is en nog nooit problemen heeft gehad.

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Wat een ellende! Ik wil daar bij mij niet van weten!
Als mijn lenovo zich niet gedraagt, word ik gegarandeerd vreselijk woest. En die 1809 heeft hij geaccepteerd zoals het hoort, en ook de 55 update. Dus vind ik dit apparaat nu nog wel aardig!
Maar ik weet: als ik uit mijn dak ga, berg je dan maar. Jij schrijft er erg rustig over, maar misschien heb je eerst alle heiligen uit de hemel gehaald?

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Maak je niet ongerust, mijn Dell was reserve, moest enkel eerst een aantal updates ondergaan.
De goden verzoeken, nee dus, het is gewoon aardse misere, maar ik heb zo langzamerhand wel mijn eigen gedachten over hoe de moderne Thinkpads zijn uitgevoerd met carbon versterkt kunststof.

Het grote 17,1" scherm van mijn Dell is ook genieten.
En de machine is ondanks zijn leeftijd gewoon heerlijk snel met Windows 8.1 Professional door diverse tweaks.
En ja, jongeren die dunne laptops mooi vinden, mogen mijn Dell een koelkast noemen.

Ik heb voor mijn toekomstige Precision nog een Crucial M-Sata SSD van 512 GB en die ga ik weer gebruiken in de toekomstige Dell.
Ik heb ondertusen mijn bekomst van Samsung SSD's, die van Crucial hebben mij nog nooit problemen veroorzaakt.

Black Tiger

Gevestigd lid
k heb al eerder een Secure Erase probleem gehad met een Samsung Pro 840 = precies dezelfde meldingen en die is inmiddels niet meer gebruikbaar.
Waardoor ik me dan afvraag waarom je die tool dan nog gebruikt? Nu blijkt al de tweede keer dat dit tot problemen kan leiden, ik zou het ding ondertussen eens wegkiepen. Er zijn meerdere erase tools.
En er zullen geen staatsgeheimen op staan, dus gewoon partities leeg kiepen, Windows er op en daarna wordt er vaak genoeg overschreven dat oude meuk niet meer zichtbaar of terug te halen is.

Ik vraag me dus echt af of het wel aan die Samsung SSD's ligt of eerder aan die Samsung tool.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Zoals is al schreef dat bij de set up de SSD als twee TB werd aangegeven en na verwijdering van alle partities, was deze ineens één TB.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ook KillDisk rapporteert dat de SSD 953,9 GB groot is.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Windows 10 Schoon geïnstallleerd - ging bijzonder snel.
Samsung Magician geïnstalleerd - geeft aan dat de SSD niet ondersteund wordt!

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Ik heb echt nog nooit problemen gehad met mijn vele Samsung SSD's!

Maar goed ik gebruik die troep zooi van optimalisatie tools schoonmaak tools, leegmaak tools en wat dies meer zij ook niet

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Volgend jaar ga ik voor een jongere Dell Precision, ik heb al alles in huis, ook een 512GB M-SATA SSD van Crucial.

Mocht ik alsnog de Samsung SSD naar het oorspronkelijke formaat krijgen, dan denk ik, die Lenovo te gaan verkopen.

Daar had ik even geen zijn in en startte de boot van de Windows 10 USB-installatie disk.
Ik ging voor een schone installatie - in het grafische venster werd 2TB Samsung Pro 850 getoond met alle partities daarop.
Prima dus - echter nadat ik ik alle partities had verwijderd, was het ineens een 1TB SSD geworden.

Ik had vorige week iets gelijkaardigs bij het vervangen van de ssd in mijn laptop. Deze gaf na het vervangen nog steeds het formaat van oude SSD (128 Gb) en de nieuwe was 512 Gb. Na het verwijderen van de stationsaanduiding en volledig leeggemaakt te hebben, backup nogmaals teruggezet en de partitie uitgebreid te hebben had ik 512 Gb. Ook met de HDD speelde dit zelfde (1 Tb naar 2 TB).

Gstrings

Bekend gezicht
foei, gedoe zeg :( niet zo mooi!
En ja, jongeren die dunne laptops mooi vinden, mogen mijn Dell een koelkast noemen.
koelkast? ... dit wel eens gezien?
tis wel al 'oud'... het is een post van een jaar geleden, maar jeetje... je een breuk sjouwen, letterlijk ook nog! haha:cool:

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Garantie - is op Marktplaats gekocht.
Volgende week ga ik weer verder met die laptop, heb er nog even geen zin.
Het was vandaag weer een heel drukke dag op het werk.

Ik ga erwel van uit dat die twee TB hersteld gaan worden - dan een schone installatie met Windows 10 Pro 1809 en dan gaat de machine in de verkoop.

abbs

SecurityExpert
Ondersteuning
Garantie - is op Marktplaats gekocht.
Oke, dus de voorgeschiedenis weet je niet kunnen dus rare dingen mee zijn gebeurt.
Ik weet dat samsung goede SSD's maakt en als daar wat mee is de service ook goed.
Met normaal gebruik gaan ze lang mee weinig problemen mee gehad.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Die SSD komt wel weer in orde het is een Pro, dus nog betere dan Evo.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Dat schroefje krijg ik nog wel los hoor, snap alleen niet waarom deze zo vast zit.

toska

Gewaardeerd
Bekend gezicht
ik heb dat ooit eens gedaan omdat ik de schroefkop met een niet passend schroevendraaier had verprutst, wat ik ook probeerde niks lukte dus maar de accu boormachine genomen en een boor die een mm groter was dan de kop en voorzichting weg geboord en kreeg mijn deksel wel open een nadeel kon die gaatje niet meer gebruiken om er een nieuwe schroef in te steken,

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
De schroefkop is nog geheel intact.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
De Samsung heb ik weer volledig aan de praat gekregen en draait nu in mijn Dell.
Het waarom in eerder bericht de Win 10 setup aangaf dat de SSD twee TB groot is, moet een foutje zijn geweest.
Toen ik de SSD vandaag ter hand nam, bleek het tocht echt om een 1 TB versie te gaan, dat geeft ook de achterkant aan.

Vreemd genoeg draait Windows sneller op deze SSD dan op de nieuw gekochte Crucial in mijn Dell.

Bovenaan Onderaan