Discussie Mozambique getroffen door orkaan - mogelijk duizend doden

Najsnarf

Vaak hier
N.a.v. (via een P.B. naar mij) over het wegkruisen van de naam in bericht # 20 zouden die in # 19 en # 9 ook verwijderd moeten worden. Ik denk overigens niet hij - als er internet zou zijn - van hieruit veel last van spam of phishing zou krijgen. Van het Min.van BuZa nog niets vernomen.

Kate

PCS Senior
Hoi dat heb je fantastisch gedaan. Ik speur al een paar dagen het web af of er iets genoemd wordt dat ik herken. Tot nu toe niets.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik heb vandaag de volgende conversatie gestuurd:

Hallo Cees,

wanneer jij een e-mail krijgt over dit bericht, heb je misschien de mogelijkheid iets van jou te laten horen.
Wij hebben ons erg ongerust gemaakt en weten onderhand dat jij contact hebt gehad met jouw zoon.

Groeten, Abraham.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
De ziekte cholera breidt zich in rap tempo uit in Mozambique. In de havenstad Beira, die twee weken geleden getroffen werd door orkaan Idai, zijn nu 138 besmettingsgevallen geregistreerd.

Het werkelijke aantal besmettingen ligt mogelijk stukken hoger. Woensdag, toen de eerste gevallen van cholera bekend werden,hadden al 2700 mensen acute diarree. Dat is een belangrijk symptoom van de ziekte die wordt overgebracht door vervuild water of besmet voedsel.

Kate

PCS Senior
Hieperdepiep, laat ik nu zien dat Perloc op het forum is ingelogd!

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Met toestemming, door een paar veranderingen door te voeren, mag ik Perloc's stormdagboek alsnog posten, zodat iedereen voor het eerst een verslag kan lezen van iemand die daadwerkelijk in Beira in Mozambique woont.

Verslag Cycloon 14 maart 2019 - (Dageijks bijgewerkt.)

Nu heb ik al heel veel meegemaakt in dit land, maar er ontbrak nog tenminste een cycloon aan. Die is recht over Beira getrokken. Het zou interessant zijn te weten over welk stadsdeel het oog van de cycloon is getrokken.
Het is begonnen met meldingen van Lurdes en ook van het thuisgfront heb ik waarschuwingen gekregen.
Mijn vrouw kwam met de eerste meldingen. Die cycloon zou op 14 maart 'smiddags rond 3 uur zijn hoogtepunt bereiken. Maar kennelijk vertraagde de cycloon op zijn weg naar Beira, want het werd steeds 3 uur later. Het waaide al zeer fors 'smorgen om 8 uur. Dat bleef zo'n beetje de hele dag met af en toe hoosbuien. Maar tegen 6 uur 'savonds werd het serieuser.

Laat ik eerst vertellen dat mijn vrouw de familie Verdura in huis heeft gehaald, omdat zijn huis niet alleen nog in een half-afgebouwde staat is, maar bovendien op een terrein staat welk met flinke regen tot wel een halve meter in het water komt te staan. Aan infrastructuur voor die bouwgronden is nog bij lange na niet begonnen! Het is moeilijk, ook met onze terreinwagen daar te komen. Nog niets aan de wegen gedaan. Alleen is er electriciteit. Amina, de vrouw heeft 14 dagen geleden een dochter gekregen. Ze hebben al 2 jongens. Ze zijn met 9 of 10 man gekomen, ik heb het nog steeds niet exact vast kunnen stellen.

Om 6 uur dus begon het fors te stormen. De regen vanuit zee trok welhaast horizontale strepen. Wonder boven wonder is de hele dag de electriciteit aanwezig gebleven. Tot aan 7.15. Licht uit, niet teruggekomen.
Om 8.30 een vreseijk lawaai. Wind op orkaankracht. Het halletje op de tweede verdieping heeft een dubbel luik met toegang tot de zolder. Ontbreekt een vliezotrap. Die luiken begonnen te klepperen met een hels lawaai!! Ook hoorden we de wind bulderde op het dak. Het ging ontzettend tekeer! Ik ben nog een paar uur wakker geweest maar om 11 uur ben ik gaan slapen op de bank in de huiskamer. Het water stond inmiddels al centimeters in onze slaapkamer en ook het bed was al zeiknat. De wind stond op deze ruiten en sloeg de regen onder de schuiframen naar binnen. En niet zo'n beetje! En dat niet alleen in onze slaapkamer!! Het water ging met een straaltjes van het zolderluik, via de trap van de bovenverdieping naar de 1ste verdieping en vandaar naar de BGG. Overal stond in korte tijd tenminste 1 centimeter water! Alleen, en met opdweilen, bleef de huiskamer voor driekwart droog. Normaal met een forse wind en regen, ook wel problemen. Dan slaat de regen tussen het dak en de zoldervloer door en het begint in onze slaapkamer de druppelen via de licht-aansluitpunten in plafond.
Alle ruiten hebben het gehouden! Waar ik het meest bang voor was waren die van het kantoor BG en van onze slaapkamer 2de. Om hierop even vooruit te lopen: mijn boeken hebben gelukkig geen schade maar zijn alleen wat vochtig, zoals alles.
Ook de anderen zijn gaan slapen, allemaal in onze huiskamer!! 11-12 man! Tafel aan de kant, lakens en dekens op de grond en zo hebben de meesten geslapen als sneetjes brood op een rij. Buiten was niets te zien, aardedonker. Binnen hadden we wat lantaarns.
Ik op de bank. Mijn vrouw is de hele nacht wakker gebleven! Ze vertelde dat ik het hoogtepunt niet heb meegemaakt. Eerlijk gezegd was ik daar ook niet zo benieuwd naar.
Tobi, onze hond (Maltezer) is de hele nacht buiten geweest. Ik heb hem om een plasje te doen voor het donker werd buiten gelaten toen het nog wel hard waaide maar nog niet zo tekeer ging. Effe vergeten binnen te laten en om een uur of 8, toen het al aardig spookte dacht ik eraan. Normaal, bij regen of ander slecht weer kruipt hij in de garage onder ons huis onder de auto. Ik heb de hele garage afgezocht maar geen Tobi te vinden!! Dus die is tot de andere morgen buiten geweest en heeft het feest helemaal meegemaakt! 'sMorgens zat hij onder de auto.

De morgen er na. Het is vreselijk!
Van ons dak zijn een 8tal Lusalite (asbestcement) golfplaten 2 x 0,8 meter verdwenen, evenees alle nokpannen. Een van de schervan van die golfplaten is op het dak van onze auto gevallen en heeft daar een forse deuk en beshadiging veroozaakt. Gelukkig niet door de voorruit!! Ook de buurman zijn dak is ernstig beschadigd. Het derde huis aan de andere hoek van onze rij zijn ze aan verbouwen en dat heeft nu nog muren zonder ramen.
Onze palmboom vol met cocosnoten, wel meer dan 70 groten! en talloze kleinen, is gevallen naast het huis, op de waterkelder. De grote bomen, een Flame-tree in onze tuin en die van de buren, nóg groter heeft alle dunnere takken verloren en is zo goed als kaal!! Dat duurt tot november voor er nieuwe bladeren aan komen.
Voor aan de straat zijn deels de bomen om, of hebben vrijwel geen blad meer. Kaal dus. Ook aan de overzijde van de straat zie ik een raam schuin hangen en het dak is ook flink beschadigd. Alles zit dik onder het zand, gewaaid vanaf het strand. We wonen nog geen 100 meter van het strand af.
Ik vrees dat we weken, misschien wel maanden zonder electriciteit zullen zitten. Ook komt er geen water uit de kraan van de watermaarschappij. We zijn gelukkig onafhankelijk van waterlevering.
Of het Internet en de telefoon eerder worden hersteld is de vraag. Waarschijnlijk wel, hoewel ik verschillende zend-/ontvangmasten van de telefoonverbindingen doormidden geknakt heb gezien. (We hebben Internet via de telefoon).
Goed dat we een generator hebben, dan kan die de vriezer en de koelkast wat koel houden en tevens de waterpompen bedienen. Anders hadden we misschien ook zonder water komen te zitten.
De electriciteits-kabelverbinding van de overzijde van de straat naar onze 3 huizen is gebroken. De hoofdlijn lijkt nog in orde.
Dus forse schade. Ook dat zal wel een tijd duren voordat dat allemaal is gerepareerd, ook ons huis (dak). Als het regent begint het in huis ook te regenen.

Zaterdagmiddag zijn mijn vrouw en ik een ronde gaan rijden. Het is dat ik de weg redelijk goed ken in Beira, maar de straten hebben een totaal ander aanzien gekregen!! Het is of ik in een vreemde stad ben maar toevallig wel de weg weet.
Ik herken de stad haast niet meer. Van een groot aantal huizen is het schuine dak helemaal weg of voor een deel zwaar beschadigd. De bomen overal zijn voor een 20% om. Natuurlijk ook op auto's . Veel boom-species hebben alle, of bijna alle bladeren verloren. Weinig anderen hebben hun bladeren nog. Veel omgevallen electriciteitsmasten die in de kabels hangen. Voordat dát allemaal is gerepareerd......
Ik zie omgevallen muren maar geen grote stenen huizen die tegen de grond zijn aangegaan. Dit is geen US waar de houten huizen als kaartenhuizen door de lucht vliegen!. We zagen ook een Bank die een glazen voorwand had, helemaal weg! In de buitenwijken en volksbuurten is het verschikkelijk. Er is niemand die aan een schade ontsnapt.
Lange files voor de heel enkele bezinestations die met een generator voor de pomp benzine en diesel kan verstrekken. Wij hebben ook in de rij gestaan om benzine voor de generator en diesel voor de Nissan. Maar ook hele lange rijen met die gele 25liter plastic (HHolie) bussen voor water op plaatsen waar nog wel water in voorraad is. En verder hele lange rijen met wachtende personen met gasflessen.

Natuurlijk liggen ook alle banken plat: voornamelijk geen systeem op hun computers. Dus geld kan er niet uit de muur worden getrokken. Hopelijk zal dat niet zo lang duren!
We hebben nog een halve fles gas. Als dat op is vraag ik me af hoe we eten moeten koken. De alternatieven zijn houtskool en brandhout. Nu, brandhout hebben we genoeg in de tuin!! Daar kunnen we nog een hele tijd mee koken.

De bank, waar mijn vrouw de scepter zwaait, hebben we ook gezien. Ook daar is zo-te-zien het dak voor een flink deel er af, maar binnen is het droog.

De familie Verdura is 5 dagen, 4 nachten hier geweest. Hij, Fernando, heeft de volgende dag zijn dak gerepareerd, door golfplaten van de andere vertrekken over zijn huiskamer en keuken neer te leggen.
Onze buurman is zo vriendelijk geweest om ook over ons huis een dekzeil (voor vrachtauto's waarschijnlijk wat beide huizen bedekt) te leggen, zodat er vrijwel geen regen meer inkomt. Vandaag, donderdag 21ste zien we de zon weer voor het eerst, maar van korte duur. Het weer is nog helemaal van slag.

Tot aan gisteravond had ik geen Internet toegang. Vanmorgen 5.40HR (ben altijd vroeg op) 24 maart weer verbinding!!

Tot op heden, 1 april, geen electriciteit. Wel in het Cenrum, maar wij wonen in een buitenwijk.

Zoals geschreven zijn alle huizen van de rijken van beton. Die kunnen wel tegen een cycloon-stootje. Ik ben geen moment bang geweest voor ons huis, dan alleen voor de ramen. Maar die hebben het gelukkig allemaal gehouden. Maar ik heb in de stad wel veel gebroken ruiten gezien!
Dan de huizen van de armeren!! Ik ben nog niet in die wijken geweest. Het huisje van onze HHhulp is er redelijk vanaf gekomen. Alleen wat golfplaten weg en natuurlijk regen naar binnengekomen..

Er is veel hulp onderweg. Maar of het bij de armen terecht komt..... Afijn, alles wat er wèl terecht komt is meegenomen. Maar de cholera baart behoorlijk zorgen.

Kate

PCS Senior
Hij heeft geluk gehad, maar ook een zware tijd!

Ad Becude

Bekend gezicht
Het is te hopen dat het voor iedereen goed komt, ook voor de armen......en de cholera onder controle is te houden.
Dit wil niemand meemaken.

Kate

PCS Senior
Als je het verslag van Perloc leest en de rapporten van de media bekijkt, zijn er heel wat mensen die nog jaren in de ellendigste omstandigheden zullen leven! Zo gaat het daar denk ik. En inderdaad, die ziekten die nu uitbreken, daar wil je niet aan denken.

Najsnarf

Vaak hier
alweer heel vervelend dat ik - zoekend naar een bericht van of over Perloc - dit antwoord van P. m.o.m. toevallig tegen kwam, en er dus géén rechtstreekse mail geweest is van het forum. Hoe zit dat nou?

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Spambox al nagekeken - Thunderbird in mijn computer meende ook dat de mails van dit forum spam zijn!

Najsnarf

Vaak hier
M.a.w.: ik moets dus regelmatig mijn spambox controleren? andere mails van N.C.F. kwamen wel binnen, zoals deze bv.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Indien de mails van dit forum als spam worden opgeslagen, dan moet jij dat kunnen veranderen in het gebruikte e-mailprogramma.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Duidelijk.

Bovenaan Onderaan