Nederlanders hebben een rare smaak

Dotchiejack

Office Goeroe
Jullie hebben zoete mayo, in België is er geen kat dat dit lust.,
Mijn vrouw en ik wonen ondertussen dichtbij bij de Nederlandse grens, mijn vrouw en een vriendin zijn naar een supermarkt in Nederland gereden om wat inkopen te doen.
Dat was een teleurstelling,
ze had daar rookworst gekocht omdat ik dit lekker vind, bah dat was gewoon suiker, niet te vreten., zuiver suiker.

Laatst bewerkt:
Een rookworst van suiker?
Mayo heb je in verschillende smaken hier en dan ook nog eens mayonaise en fritessaus waarbij laatstgenoemde schijnbaar minder vet is. Er is ook Belgische mayo te krijgen die dan zuurder is, maar die smaakt lang niet zo lekker als de echte Belgische mayo van bij het frietkot (tegenwoordig eerder frietkraam of hut).
Vroeger gingen we speciaal naar België friet eten, helaas niet meer. Te duur geworden, met name vanwege die vreemde praktijk dat ze zuur vlees en zuur vlees saus als 2 verschillende dingen zien. Bij ons is zuur vlees gewoon zuur vlees. Maar hier betalen we geen 7 euro of 7,50 voor een frietje zuur vlees met mayo maar nog geen 5 euro. In Belgie is het dat ook ongeveer met zuur vlees saus, maar dan heb je er geen vlees bij dus. Geen idee waarom dat zo duur is geworden in Belgie.

Hoe dan ook... de Belgische frites zijn nog altijd het lekkerst en de mayo ook!

Met een rookworst van suiker bedoel ik dat er blijkbaar verschillende recepten zijn en deze voor de Belgische markt minder zoet zijn.
Stoofvleessaus is bij ons gewoon een warme saus zoals warme currysaus voor bij de loempia.
Een bakje friet met stoofvleessaus en Belgische mayo samen, lekker soppen de frietjes.
Waarom het zo duur is geworden, tja gisteren nog op het nieuws gezien, de prijs van de aardappelen zijn in België dit jaar met + 20% gestegen.
Er zijn best wel verschillen in smaken, ik ken in België geen enkele frituur die pindasaus verkoopt.(ze bestaan misschien wel dicht bij de Nederlandse grens)
ook Belgische mayo te krijgen die dan zuurder is
Klopt wel, ikzelf koop ook altijd Belgische mayo met citroen in plaats van met mosterd.
Maar ook Engelse pickles saus krijg je hier ook niet aan de straatstenen verkocht wegens te zoet.

Je hebt ook fritessaus in verschillende varianten he.
Ik zou het niet weten, ik heb het eenmaal geproefd omdat ik dacht dat het een gelijkaardige saus was als wat MC Donalds ook frietsaus noemt hier in België. Direct verticaal geklasseerd in de vuilbak naast de frituur.

Het zal waarschijnlijk aan mijn smaak liggen, Frisdrank zoals cola, fanta en dergelijke of taartjes en andere zoetigheden krijg ik gewoon niet door mijn keel.
Ik ben in de 60 en ik denk dat ik na mijn 20ste geen drie keer een flesje cola heb gedronken.
zelfs tomatensap, daar flikker ik een hoop selderzout en tabasco in, anders is het mij te zoet.

Stoofvleessaus is bij ons gewoon een warme saus zoals warme currysaus voor bij de loempia.
Nou bij ons in de buurt in Belgie niet. Daar noemen ze dat zuurvlees en zuurvleessaus. Maar feitelijk is dat hetzelfde.
Echter stoofvlees kost dus duur en stoofvleessaus niet, maar daar zitten dan ook geen brokken vlees in zoals het hoort bij zuur vlees.
Schijnbaar zitten er dus ook nog verschillen in de streken in Belgie.
Het gaat me niet om de aardappelen want die zijn overal duurder geworden, maar al twee jaar geleden was het zuurvlees (stoofvlees) al zo duur in België en dan gaat het echt om het stoofvlees waar ik het over heb.
Toen ik dat vroeg zei de friture dat ik dan stoofvleessaus moest nemen want dat was goedkoper maar dan had je geen vlees. Een andere friture hier in België zei hetzelfde. Om die reden halen we de friet nu ook lokaal want wij hebben graag friet zuurvlees met mayo, maar niet voor 7,50.

Ja hier in de buurt in België verkopen ze ook satésaus, maar lang niet overal. Jammer genoeg pas weer een relatief nieuwe frituur hier gestopt of failliet gegaan, weet ik niet, die had ook lekkere friet.

Dat van die kookworst was me niet bekend, dan moet ik nog eens zien als ik een kookworst bij de Lidl in België haal als ze die daar hebben. Valt me trouwens wel op dat de suikerklontjes daar zowat de helft goedkoper zijn dan bij ons. Hier kosten suikerklontjes (die wat wij gebruiken) 1,99 en bij de Lidl in Belgie is dezelfde maat en hoeveelheid slechts 1,09.

Belgische mayo en daar dan nog citroen bij doen? IEKS... da's zuur. Engelse pickles saus.... is dat niet gewoon piccalilly? Dat kennen wij nog van vroeger, is niet zoet. Heb nog een potje in de ijskast staan wat ik eens gekocht heb. Was af en toe ook wel lekker.

Hahaha tomatensap drink ik (als ik het ooit heb) ook alleen met tabasco, maar dat is niet om het te ontzoeten maar om het scherp te maken, lekker pittig. :) Ooit eens enkele decennia geleden geleerd.
Selderzout zal het dan best minder zoet maken neem ik aan, maar als ik al zie dat je zelfs bij de Belgische mayo nog citroen doet, dan ben je echt meer een zuur liefhebber lijkt me.
Misschien is dat nog wel gezonder, want suiker is sowieso niet goed.

Dju... en bedankt... nu krijg ik ook zin in tomatensap met tabasco. Maar ik ga nu niet naar buiten om tomatensap te halen, veel te koud. :D

Ik zou bijna denken dat je een worst van marsepein hebt meegenomen 😆😄.

En zoveel mensen, zoveel smaken.

En die Vlaamse dikke friet die soms halfgaar zijn hoef ik weer niet. Gewone normale Hollandse friet eh patat graag met satesaus om 9.15 nee liever niet. 😄

Gewone normale Hollandse friet
Hollandse friet bestaan niet. Het is Nederlandse friet of patat. Want Nederland is groter dan alleen Holland.
Sorry, maar ik irriteer me mateloos aan altijd maar weer dat "Hollands" ook in de media, dat is niet meer van deze tijd. Ik weet dat jij het niet zo bedoeld, maar ik wil het toch meegeven. ;)

Even nog los van het feit dat ik niet hou van een Hollands bakje friet want in die twee provincies (en nog een of twee anderen) krijg je maar kleine bakjes friet voor veel geld met kleine ruimte voor mayo of andere saus. Niet vergelijkbaar met wat je bijv. in Limburg krijgt waar je veelal een fatsoenlijke bak friet en saus krijgt voor hetzelfde geld. Maar misschien zijn wij daar wel uitlopers in omdat wij het van België mee hebben gekregen.

En die Vlaamse dikke friet die soms halfgaar zijn
Dan ga je bij de verkeerde friture want ook ik hou niet van halfgare frites en die kom ik in Nederland ook vaak genoeg tegen.
In België heb je echter wel vaker verse frites, terwijl in Nederland veelal gebruik gemaakt wordt van fabrieksfriet. Heel veel frituren hier hebben tegenwoordig een soort friet die lekker zijn als ze warm zijn, maar owee laat ze niet een klein beetje afkoelen want dan wordt de zooi taai en smakeloos.
Gelukkig hebben anderen dat weer niet. Daarnaast wordt er in Nederland veelal in ander vet gebakken c.q. olie. Waar je in bakt bepaald in grote mate ook de smaak van de frietes.
In België wordt voor zover mij bekend nog veel met reuzel of Ossewit of een combinatie daarvan gebakken wat een aparte smaak aan de friet geeft. Moet je natuurlijk wel van houden. Kwestie van smaak speelt bij alles wat eetbaar is.

Sommige mensen houden niet van dikke friet, daar kan ik in komen. Franse frites (die dunne) of officieel julienne hou ik ook wat meer van. Wat dikke friet mag ook, maar dan moeten ze inderdaad wel gaar zijn.

In alle gevallen niet 's morgens of midden in de nacht (want 09.15 is voor mij midden in de nacht). :D

Laatst bewerkt:
In België wordt voor zover mij bekend nog veel met reuzel of Ossewit of een combinatie daarvan
reuzel wordt nog zelden gebruikt, ossewit wel natuurlijk. Maar tegenwoordig in veel frituren wordt ossewit in combinatie met palmvet gebruikt. (we hebben hier ook al halal ossewit, waar gaan we naartoe)
of officieel julienne hou ik ook wat meer van.
Dan geef ik je een tip, moet je steppegras eens proberen met een steak als je nog eens de grens oversteekt.
https://www.steppegras.eu/
En satesaus bah, krijg je hier in België aan de straatstenen niet kwijt.

Laatst bewerkt:
ossewit in combinatie met palmvet
Ah kijk, weer iets bijgeleerd, maar in elk geval Ossewit. En dat geeft toch een aparte en lekkere smaak aan de frites.
Op dit moment gebruiken wij uit financiële oorzaak nu frituurolie, die we in aanbieding relatief goedkoop konden krijgen dus een tijd geleden gelijk een paar flessen gekocht. Daar kunnen we nog wel even mee vooruit. Niet elke olie maakt de frites even lekker maar deze valt echt mee, ook wel lekkere frites, zij het niet zo lekker als met Ossewit.
Echter we hebben nu ook al weer in de aanbieding a 30% korting (want Jan Linders stopte ermee), pakken Ossewit ingeslagen. Deze worden bewaard voor in de pan waar we alleen frites en fricandellen mee bakken want dat is toch het lekkerst.

Steppegras? Hmmz... is dat dit kleine groene gedoe bovenop de friet? Ik moet eerlijk zeggen niet zo'n grasliefhebber te zijn (gras is in mijn optiek iets als sla en rucola en dat soort dingen). Maar als ik het tegen kom zal ik het misschien eens erbij bestellen.
Waar smaakt dat een beetje naar?

Tja satésaus... wel apart dat ze dat in België niet graag hebben. Wat mij bijv. wel smaakt is satésaus met uitjes en liefst ook nog gemengd met mayo. Heerlijk. Maar smaken verschillen. Echter in een heel land is wel bijzonder.

Steppegras zijn de frietjes.(worden ook wel op sommige plaatsen strofrietjes genoemd, omdat ze de naam steppegras niet mogen gebruiken (gedeponeerd merk)

Oooooh.... LoL... omdat er "en steppegrassaus" bij stond op die pagina, dacht ik echt dat het om dat beetje gras ging wat er bovenop lag. Da's interessant, ja nu je het zegt, inderdaad lekkere dunne frietjes. Ben eens benieuwd of ze dat hier in de buurt kennen.
Weet je toevallig waar de steppegrassaus op lijkt of naar smaakt?

De saus is licht pikant en gebaseerd op paprika, augurk en zilveruitjes, het exacte recept is echter geheim.
Het schijnt in Noord Brabant ook vrij bekent te zijn.

Laatst bewerkt:
Ah oke lijkt misschien dan iets op joppiesaus of zo... geen idee.. zal er eens proberen aan te denken.
Ik kom bijna nooit meer in Brabant dus geen idee.

Terug
Bovenaan Onderaan