Discussie Nieuwe en bestaande modellen die op uitkomen staan

quandor

hondje
Ik ben een groot voorstander van maatregelen om het milieu te ontlasten.
Er zijn echter 3 redenen waarom ik de komende 3 tot 8 (?) jaar of zo nog niet aan 100% elektrische auto denk:

1. de actieradius is (voor ons persoonlijke autogebruik) nog te beperkt (veel te vaak opladen)
2. ik raadpleeg zo nu en dan deze site : Travelcard | Praktijkverbruik.nl en als ik dan wat willekeurige modellen bekijk, bijv. de Mitsubishi Outlander hybride, dan krijg ik bijna hartkrampen als ik zie dat de Travelcard gebuikers meer dan 300% duurder rijden dan de fabriek 'belooft'. Een andere eye-opener zou misschien de Toyota Auris hybride kunnen zijn. De Travelcard users stoken zo'n beetje 50% meer weg dan de fabriek belooft. Je zou dan bijna zo'n Outlander of Toyota (als privérijder) puur op benzine gaan rijden, dat scheelt een slok op de borrel bij de aanschaf van zo'n ding.
3. de auto die ik nu rijd komt in 2020 of 2021 ook als elektrische auto op de markt en ik hoop dat de techniek dan zover is gevorderd dat de actieradius met een procentje of 50 toeneemt t.o.v. de huidige actieradiussen van elektrische auto's. Op het moment dat een elektrische auto redelijk probleemloos een Km'tje of 500+ kan 'lopen', wordt elektrisch rijden hier bij ons pas écht interessant. Tot die tijd blijf ik (helaas) met ons dieseltje het milieu vervuilen.

Daarnaast en dat speelt ook een niet onbelangrijke rol: wij gaan 2x per jaar naar het buitenland (vakantie). Ik heb nog zo mijn bedenkingen aan de Europese laadplaatseninfrastructuur. (Ik let er nu continue op tijdens de vakanties) Zolang elektrisch opladen nog een redelijk 'zeldzaam' verschijnsel is, dan wel bij een tankstation heb je 5 auto's voor je die willen opladen omdat de kwantiteit van de oplaadpunten (te) laag is, dan geef ik mijn portie voor de komende jaren nog wel even aan Fikkie.

Daarnaast, als we in Nederland met zijn allen voor mogelijk 90% elektrisch rijden, wat gebeurt er dan met de kostprijs van Kw'tjes? Ik kan / durf het bijna wel te voorspellen...............… want tja, de schatkist moet toch ook op peil blijven.

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
Daarnaast -en ik heb dit met opzet in een nieuw berichtje geplaatst- vraag ik mij af wat wij onze kinderen en kleinkinderen met al deze innovatieve techniek 'aandoen'...……. even los van het feit dat het goed voor het milieu schijnt te zijn, want er zijn ook deskundigen die beweren dat het produktieproces van de accu's voor dergelijke auto's meer CO2 uitstoot oplevert, dan zo'n auto in zijn levenscyclus bespaart. Tja, als leek weet ik niet wat ik daarmee aanmoet / is dat waar of is dat complete onzin?

Wat ik bedoelde met 'aandoen'. Toen ik jong was kocht je een tweedehands Golfje of een tweedehands Opeltje of zo en de buurman van 3 straten verder (automonteur van beroep) kon je 6 jaar oude karretje als beunhaas prima onderhouden.

Vandaag de dag, als er iets van de ultramoderne technoglogische voorzieningen in een auto defect raakt, dan 'vervangt' de garage de complete printplaat o.i.d. Kosten? Vele honderden Euro's. Vroeger, een nieuw olie en luchtfiltertje, klepjes bijstellen, een paar liter olie en je was voor een schappelijk bedragje klaar.

Ik weet nog dat toen ik mijn vorige auto kocht (deze was voorzien van Xenon verlichting) en ik aan mijn dealer vroeg wat het eventueel zou gaan kosten als zo'n lampje defect zou raken, deze antwoordde : "€ 300,-- meneer, maar weest u gerust, Xenon verlichting gaat véél langer mee dan Halogeenverlichting".
Dat is dus wat ik bedoelde met "Wat doen we onze kinderen en kleinkinderen aan".
Die meisjes en jongens kopen mogelijk mijn 5 jaar oude autootje tweedehands en krijgen dan met een beetje pech binnen een of twee jaar een defect Xenonlampje. Om het nog maar niet te hebben over de accu's van elektrische auto's die mogelijk ook na (?) tig-jaar 'aan de beurt' zijn. Dat schijnt ook een godsvermogen te kosten.

Hoera voor hen!

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Gaat de komende elektrische Golf er zo uitzien:

quandor

hondje
@Abraham54 : alhoewel ik nooit Golf heb gereden, vond / vind ik het wel een 'volwaardig' ogende auto en dat al sinds de jaren '70. Volkswagen heeft de Golf imho altijd goed laten 'smoelen'. Misschien kun je wel zeggen dat Golfjes altijd tijdloze auto's zijn geweest, een Golfje uit 2010 past nog volkomen in het verkeersbeeld van 2019, terwijl Mazda's / Toytota's / Kia's etc. etc. uit die tijd imho NIET meer in het verkeersbeeld passen, ic. wat oubollig zijn.

Het model dat je in je bericht liet zien, vind ik nogal wat lijken op de Kia Soul en dat vind ik een oerlelijk model. Echter, over smaak valt niet te twisten.

Kate

PCS Senior
Mijn 8 jaar oude Citroen C3 moet nog heel lang leven en hij is gek op benzine. En inderdaad, die oplaadpunten, dat wordt me nog wat. Nou scheelt het wel dat ik mijn lieve autootje al gerustgesteld heb: het buitenland hoef ik nu niet meer te zien. Maar.........o jee, ik wil nog wel naar Ierland en Schotland met een combireis: vliegen en dan een touringcar. En ik kom er eerlijk voor uit: het milieu ken ik dan even niet en het milieu kent mij dan ook niet. 1 keer per jaar moet kunnen. Want ik wil niet over een lange tijd(!) op mijn rouwkaart moeten laten zetten: 'ze heeft heel wat gemist door het milieu'.

quandor

hondje
Met de helft qua actieradius zou ik bij mijn volgende autootje aanschaf al serieus over elektrisch rijden gaan nadenken, laat staan bij de waarde die ze in het artikel noemen.

Nadenken? Als het budget de aanschaf toestaat, dan bestel ik zo'n apparaat dat +1500 Km op een accu kan toeren...……….

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan