Te Koop Nieuwe harde schijf met linux mint 19

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul

Paul
Ik heb een nieuwe harde schijf en ik wil nu graag meer over linux weten.

1. SSD moet bootdisk worden, en de sata TB opslag. Ik wil alle data games, programma's, films, muziek op de TB schijf zetten. De SSd wil ik alleen als bootdisk gebruiken om de de pc mee op te starten en verder wil ik er niks op installeren.
2 Wat is de beste manier om de TB schijf aan te koppelen en welke partitie grootte kan ik er het best op zetten in combinatie met 8GB werkgeheugen. Ook staat de nieuwe schijf nog als 1TB onbekend aangemeld, en hoe meld ik bibliotheken ect. erop aan?

Ik heb nog meer vragen maar dit zou al een groot begin voor mij zijn.

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Linux is geen windows hé omdat ik lees games en bibliotheken . Je hebt dus een nieuwe 1 TB harde schijf gekocht en het probleem van onbekend is er nog . Heb je die al eens aangesloten op een andere SATA controller op het moederbord .
Moest dat probleem van onbekend blijven , zou ik die in een behuizing stoppen en als externe harde schijf gebruiken .
Megekko.nl, dat is zo gek nog niet!

Paul

Paul
Ik wil nog wel een externe schijf hebben dus ik zal het bewaren, voor nu heb ik deze : https://www.alternate.nl/Seagate/BarraCuda-1-TB-Harde-schijf/html/product/1289337?lk=16781

Over wine heb ik gelezen en dat ga ik ook uitproberen en ook play on linux is zeker een optie, virtual box lijkt me ook zeker een handig programma. Maar ik wil beginnen met een linux game (geen microsoft) te installeren op de TB schijf en dan gaan kijken wat het doet.

Ik kan nu ook screenshots maken en die ga ik vanaf nu ook gebruiken in dit topic, en als jullie dan om bepaalde instellingen vragen kan ik ze gewoon posten. Dat gaat dus vanaf nu een stuk makkelijker en sneller.

Zo staan mijn schijven nu in mijn pc :

en bij beide schijven krijg ik dit als ik erop klik of ze probeer te openen :

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Waar heb jij je Linux Mint op geïnstalleerd ? Die 120 GB veronderstel ik dat dit de SSD is .

Paul

Paul
120 GB is IDD de SSD, het bestandssysteem die ook op de afbeelding staat is dat een partitie? als ik die open krijg ik wel allemaal mapjes van linux

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Zit de USB stick waarmee je Linux Mint hebt geïnstalleerd nog in de USB poort van je PC ?

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
OK, dan is het bestandssysteem de ROOT map waar je moet afblijven .

Paul

Paul
OK daar blijf ik vanaf, maar op de 2de screenshot zie je mijn TB schijf staan en onderin staat inhoud onbekend?
Moet ik dan nog een partitie erop zetten ofzo?

Paul

Paul
Er is blijkbaar geen swap of lege ruimte geinstalleerd of moet dat perse met gparted erop gezet worden?

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
OK daar blijf ik vanaf, maar op de 2de screenshot zie je mijn TB schijf staan en onderin staat inhoud onbekend?
Moet ik dan nog een partitie erop zetten ofzo?
Om misverstanden te voorkomen .
Is dat nog de oude 1 TB schijf of is dat de nieuwe ? Ik vermoed de oude .
Als Linux Mint de inhoud weergeeft als onbekend kan dat inhoud zijn van een ander besturingssysteem (Windows bijvoorbeeld) , maar kan ook versleutelde data zijn of een versleutelde partitie .
Als dat nog die oude 1 TB is , wat voor data heeft daar opgestaan ?

Abraham54

Admin
Team lid
Een nieuwe harde schijf zal eerst geformatteerd moeten worden eer deze gebruikbaar is.
Het beste is geen partities te maken maar de gehele HD te formatteren in EXT4.

Naam: Home en als toevoeging /

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Een nieuwe harde schijf die nog niet geformateerd is word getoond als Unallocated > niet toegewezen ruimte en niet als onbekend !

Paul

Paul
@Swake de nieuwe schijf heb ik er al ingeschroeft en de oude zit er niet meer in.

Ik ben al aan het experimenteren geweest met gparted om mijn pc werkend te krijgen. Ik had er al een GTP partitie opgezet en geen msdos en ik kon de schijf daarna openen. Daarna wou ik een 20GB groot bestand er heen te slepen, maar dat gaat blijkbaar niet zo makkelijk als met windows. Ik krijg gelijk weer de volgende error : geen toegang? wat nou weer? kan ik dat weer opzoeken.

Op internet lees ik dat een home partitie niet aan te raden is voor beginners maar ik ga me erin verdiepen.
EXT4 wil ik er wel op hebben, maar met gparted is het mij nog niet gelukt, ik ben ermee bezig ...

V

Verwijderd forumlid 74

Guest
Je gaat die schijf gebruiken als dataschijf dan is GPT toch niet nodig . Nu begrijp ik waarom je onbekend te zien krijgt .
Wanneer maak je een home partitie aan ?
Als je OS en Data op dezelfde schijf staat . Zo vermijd je als je een nieuwe installatie uitvoert alleen de partitie waarop je OS geïnstalleerd staat geformateerd word en je data die op de home partitie staat behouden blijft .
Maar als jij je data op een tweede ingebouwde schijf gaat bewaren is dat niet nodig .

Abraham54

Admin
Team lid
Swake, hou nou eens op met je opmerkingen.
Of die harde schijf nu een MBR of GPT heeft - maakt dat geen fluit uit.

@Paul - als je GParted een opdracht geeft, zal jij bovenin het menu op de koppeling Apply moeten klikken om de opdracht door GParted te laten uitvoeren.

Paul

Paul
Mijn acties werden in gparted in de wachtrij gezet en ik heb apply gedaan. Ik heb mijn pc nu even muppetshow genoemd hetzelfde als de afbeelding en hier kun je zien dat de map nu gekoppeld zit aan media/muppetshow :

De vrij ruimte is wel erg groot geworden maar volgens mij moet de schijf met deze instellingen goed staan.
Ik heb alleen nog steeds geen toegang tot de schijf, hoe krijg ik toegang?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan