Vraag Nieuwe hardware laptop - klonen

Ik heb een grotere SSD en een HDD voor mijn laptop gekocht de nieuwe W10 vond die te klein. Hoe doe ik het beste de overbrenging van de data, eerst van laptop naar backup de nieuwe schijven plaatsen en de backup terugzetten. Of schijven clonen en dan de nieuwe in de laptop plaatsen?
Dit heb ik nog niet geprobeerd, wel al een aantal keren op de desktop maar de laptop lijkt me iets ingewikkelder daarmee.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Met de Aomei Partion Assistent Standard Edition (gratis) kan je de oude Windows cluster voor cluster klonen naar de nieuwe SSD klonen.
Via schijfbeheer kan je daarna de systeempartitie de gewenste grootte geven.

Afhankelijk van de hardware en processor kan dit proces even duren - Aomei installeert dan eerst Windows PE en na reboot gaat het proces plaats vinden.
De originele SSD moet dan weer in de Laptop en de nieuwe SSD via USB of op de plek van de HD in het notebook.
Dat laatste zal het klonen een stuk versnellen!

Zo heb ik op deze wijze voor een kennis Windows 10 naar ook een grotere HD gekloond.

Het ging me feitelijk enkel voor de volgorde van de stappen maar clonen lijkt me het simpelste om opstartproblemen te vermijden.

Ik heb de volledige versies van EaseUS Todo Backup an Acronis True Image 2019. EaseUS had ik een half jaar geleden aangeschaft na problemen met de 1803 update. EaseUS had een handige functie extra (imagebeheer). Nu heeft True Image die ook en zijn ze dus gelijk voor mij maar ik had EaseUS al gekocht met een levenslange garantie en Acronis was elk jaar betalen maar gebruik ik al 12 jaar.

Het probleem met Acronis was opgelost door EaseUS, deze gaf een melding dat ik de backup sector by sector (cluster voor cluster) moest gebruiken en dan werkte het. Bovendien was deze instelling in Acronis verborgen. Nu weet ik dat, maar toen heeft me veel hoofdbrekens bezorgd.

Qua tijd denk ik dat clonen evenveel tijd vraagt als een sector by sector terugzetten (afhankelijk van de schijfgrootte en minder dan de hoeveelheid). Ongeveer 1,5 uur voor een schijf van 500Gb (die zit in mijn desktop en binnenkort ook in de laptop). De laptop had wel een SSD maar was maar 60Gb groot en voor 44Gb gevuld. Nu ga ik office 2016 er nog bijzetten en dat leek me nogal krap.

Bij de nieuwe schijven zijn ook 2 programma's bijgeleverd maar ik blijf toch liever bij degene die ik ken.

Moet voor het clonen de laptop ook terug opstarten? Dit heb ik nog niet gedaan dus ken ik nog niet. Op mijn desktop heb ik al meermaals een backup teruggezet en die start alleen terug op als het de systeemschijf is.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Tsja, dat is de een voor de ander natuurlijk, ik zelf vind de gratis versie van Aomei geweldig.
Kan alles wat je van een partitie assistent verwacht.

abbs

SecurityExpert
Ondersteuning
Hallo,

Toevallig geen SSD van Samsung gekocht die levert er software bij (te downloaden op hun site Samsung Data migration)

maulem

Nieuw lid
Ik heb de Data Migration Software ook gebruikt bij aankoop van een nieuwe Samsung 850 EVO. Erg handig! Wel i.c.m. een USB naar SATA kabel.

Nee, geen samsung voor mij. Ik heb veel slechte ervaringen met samsung toestellen gehad (wel nog geen pc onderdelen). Op het laatste moment besluit ik altijd toch maar een ander merk te kiezen. Ik heb in het verleden nog geen enkel apparaat gehad dat langer dan één jaar meeging. 2 TV en VCR waren al defect bij aankoop. Koelcombinatie binnen één jaar onherstelbaar (geen garantie gekregen). Mijn zoon heeft een samsung smartphone en is er momenteel nog tevreden over.
Wat de nieuwe ssd betreft heb ik wel naar samsung gekeken maar toch een ander merk gekocht omdat die veel duurder was. Ik was eerst van plan kingston te kopen maar veel slechte recensies niettegenstaande ik al 15 jaar zonder problemen geheugenmodules in mijn desktop gebruik. De nieuwe ssd is van WD (heb hier 4 externe hdd van) maar veel goedkoper dan samsung. Ik heb altijd harddisks gekocht van seagate (nog nooit defect gehad). De ssd is nu WD en de HDD weer seagate voor de herkenbaarheid- prijs was gelijk aan WD).
Kingston en WD leveren een beperkte True Image mee met de ssd maar ik heb de volledige versie aangeschaft voor de extra mogelijkheden ivm backups.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Crucial was ook een goede keuze geweest.
Zelf heb ik eerder dit jaar voor € 200 een gebruikte Samsong Pro 850 - 2TB gekocht.
De Pro Serie van Samsung is de top bij gewone SSD's.

Van crucial en kingston heb ik ook al afkeuringen gehoord. Van samsung ssd's veel meer goed maar de goedkoopste samsung was nog altijd 20€ duurder dan WD. Ik had juist gelezen dat WD gelijkwaardig zou zijn Samsung. Dus werd het WD. OCZ heb ik eens 2 ssd's gehad die in minder dan een half jaar defect waren. De vorige waren kingstons (500gb-189€ en 1 Tb- 328€ )en draaien nu toch al 2 jaar in mijn desktop zonder problemen. Maar van de Kingston Fury heb ik ook een artikel gelezen dat die niet erg betrouwbaar en minderwaardig zou zijn. De laatste jaren zouden de ssd's echter wel erg verbeterd zijn. Het is soms moeilijk om op de mening van anderen door te gaan want dan is er niets meer goed.
2 Tb voor een SSD vind ik wel erg groot en duur. Op mijn desktop staan veel programma's en toch is die maar 100Gb gevuld. Daarom voor mijn laptop de 500 Gb gekozen. Degene die er nu in zit is dan weer wel erg klein (60 Gb) en van een onbekend merk niettegenstaande de laptop van HP toch 1200€ koste (wel met intel chip en grafische kaart van Nvidia - was ook de reden dat ik die kocht).

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Alle Crucials die ik heb en al bijna vier jaar oud, zijn nog steeds gezond.

Ik heb vandaag de nieuwe SSD ontvangen maar bleek verkeerd besteld. Ik had de gewone SSD besteld maar dit bleek nu een M2 te zijn foutje van mij. Nu heb ik de volgende vraag: aangezien dit nu een M2 is hoe kan ik de oude SSD naar de nieuwe kopiëren? Kan dit door middel van een systeem backup? Ik vermoed wel van wel omdat ik door de misgelopen upgrade van windows de 1803 op deze manier teruggezet heb zonder problemen maar ik ben liever zeker aangezien ik nog nooit een laptop geopend heb.
Weet hier misschien iemand waar ik een handleiding kan vinden om dit te doen slagen? Mijn laptop is een HP Pavilion 17-ab002-nb.
Alvast bedankt voor de info?

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Het lijkt mij dat een image zondermeer te gebruiken is om de nieuw geïnstalleerde M2 SSD te laten werken.

Ik heb gekozen voor de WD Ultra 3D van 500 Gb. Op diverse fora word Samsung aangeraden maar die kosten het dubbele van de WD. Ik heb verschillende harde schijven van WD, sommigen al 10 jaar oud. Met Samsung geen ervaring van PC stukken. TV, Videorecorders, ijskast … allemaal binnen het jaar een defect en sommige zelfs geen onderdelen te krijgen terwijl deze nieuw aangekocht zijn.
Enig idee of het makkelijk is om een laptop te openen en de SSD en HDD te vervangen?

Bovenaan Onderaan