Probleem Nieuwe laptop + extra beeldscherm

theplayer

Film Expert
Team lid
Sinds 2 dagen hebben we een nieuwe 15.6" laptop. Ik wilde daar via hdmi een 2e (Medion) beeldscherm aanhangen maar ik krijg daarop de melding: buiten bereik. Betekent dat, dat dat niet lukt?

Black Tiger

Enthousiast
Kan de kabel zijn maar kan ook zijn dat de monitor het bereik van de laptop niet aan kan.
Controleer eens het maximale bereik (resolutie) die de monitor aan kan en ook of de laptop is ingesteld op 60hz of hoger.

Het beste kun je anders eens even de laptop instellen op een resolutie die je voorheen ook gebruikte of lager bijv. 1280x720. Dan de laptop opnieuw starten en kijken of de monitor dan wel wenst te werken. Zorg ook dat de verversingsfrequentie niet hoger staat dan 60Hz.

Enigma147

Bekend gezicht
Kijk ook even bij je instellingen van de videokaart ingesteld heb staan dat je het beeldscherm wil uitbreiden en niet op dupliceren heb staan. (Windows + P toets indrukken) Bij dupliceren krijg je twee keer hetzelfde beeld op beide schermen, en de monitor kan de resolutie / instellingen van het hoofdscherm niet aan. Bij uitbreiden kan je beide apart instellen.

theplayer

Film Expert
Team lid
Kan de kabel zijn maar kan ook zijn dat de monitor het bereik van de laptop niet aan kan.
Controleer eens het maximale bereik (resolutie) die de monitor aan kan en ook of de laptop is ingesteld op 60hz of hoger.

Het beste kun je anders eens even de laptop instellen op een resolutie die je voorheen ook gebruikte of lager bijv. 1280x720. Dan de laptop opnieuw starten en kijken of de monitor dan wel wenst te werken. Zorg ook dat de verversingsfrequentie niet hoger staat dan 60Hz.
Ik heb een VGA naar hdmi conversie verloopstuk ertussen zitten: scherm naar laptop.

Als het beeldscherm niet wordt gedetecteerd door de laptop en zelf ook geen beeld geeft,, hoe kan ik dan de resolutie daarvan bepalen?

Kijk ook even bij je instellingen van de videokaart ingesteld heb staan dat je het beeldscherm wil uitbreiden en niet op dupliceren heb staan. (Windows + P toets indrukken) Bij dupliceren krijg je twee keer hetzelfde beeld op beide schermen, en de monitor kan de resolutie / instellingen van het hoofdscherm niet aan. Bij uitbreiden kan je beide apart instellen.
Bij Windows+P-toets krijg ik : geen signaal. Dan zou het beeldscherm niet toereikend zijn?

Enigma147

Bekend gezicht
Plaats eens de specificaties, of het merk en het model, van de hdmi naar vga kabel?

Ik vermoed dat het daar mis gaat.

theplayer

Film Expert
Team lid
Het is de nieuwste Acer Aspire 3 laptop A315-55G-58BR
De VGA-hdmi adapter heb ik bij Bol.com besteld:
1580581648937.png

Black Tiger

Enthousiast
Als het beeldscherm niet wordt gedetecteerd door de laptop en zelf ook geen beeld geeft,, hoe kan ik dan de resolutie daarvan bepalen?
Dat is niet wat je schreef en kon ik dus niet weten.
Je schreef dat je de melding "buiten bereik" kreeg, niet dat het scherm totaal niet werd gedetecteerd. Dat had je beter meteen erbij kunnen zetten want dan is er een hele andere situatie aan de hand. Je hebt het ook niet over een verloopstuk gehad in je originele bericht waar ik op reageerde.
De resolutie bepalen is voor het originele beeldscherm, vaak neemt het tweede scherm in eerste instantie de resolutie van het primaire scherm over, vandaar. Is altijd eventueel nog wel te proberen.

Het belangrijkste is wel of het scherm gedetecteerd wordt. Als het met die resolutie wijziging op het primaire scherm ook niet lukt dan zou het best aan die adapter kunnen liggen. Maar dan zou men andere apparatuur moeten hebben om dat eens even te testen. Bijv. kijken of de monitor wel gewoon op VGA werkt en daarna kijken of de monitor misschien met dat koppelstuk er tussen ook op een andere pc of zo werkt.

theplayer

Film Expert
Team lid
Het is inderdaad mogelijk dat die adapter niet goed werkt of niet geschikt is. Buiten bereik staat op het externe beeldscherm:
1580656700626.png
En ik zie bij opnieuw aansluiten dan soms staan: geen signaal. Mijn vraag is: hoe weet ik nu dat dit beeldscherm absoluut niet werkt, voordat ik nieuw aanschaf

Black Tiger

Enthousiast
Lijkt het er toch op dat hij wel signaal krijgt, maar dat signaal buiten bereik is. Maar is niet 100% zeker.
Nomaliter als je zoiets op het scherm krijgt of het menu op de monitor kunt bekijken doet hij het over het algemeen nog wel.

hoe weet ik nu dat dit beeldscherm absoluut niet werkt, voordat ik nieuw aanschaf
Dat heb ik eerlijk gezegd al uitgelegd in mijn vorige reactie. :) Beste manier is aansluiten op een andere computer evt. bij vriend/kennis.

Maar je hebt nog meer gemist lijkt het. Heb je nu al eens op het gewone eerste (laptop) beeldscherm de resolutie teruggezet naar bijv. 1024x768 of 1280x720? Met 1024x768 zou het eigenlijk zeker moeten werken. Start dan even opnieuw op en probeer nog eens.

Out of range wil meestal zeggen dat ie het aangevoerde signaal niet aan kan omdat het te hoog is of anderszins.

theplayer

Film Expert
Team lid
Nee, hoor. Het is al een oud beestje, maar weinig gebruikt: Ik heb even moeten zoeken maar het gaat om en Medion .Akoya P53006 19 inch monitor uit 2009 met een beeldverhouding van 1440 x 900 (WXGA+) (niet gaan lachen, hè..?)
1580668249879.png

Black Tiger

Enthousiast
Waarom zou ik gaan lachen? Het hoeft maar te werken. En ik heb een hele oude 24" monitor maar die kan ook max. maar 1920x1080 aan. Voor mij meer dan genoeg.

Oke hij kan dus 1440x900 aan. Dan even zorgen dat de resolutie van het scherm van de laptop zelf absoluut niet hoger staat.
Als je die nu op bijv. 1920x1080 hebt staan gaat het niet werken en moet ie terug naar max. 1440x900 of lager. Dan zal de monitor het ook doen als het goed is.
Evt. herstarten indien nodig.

theplayer

Film Expert
Team lid
Ik heb de monitor nu op 800 x 600 gezet en geprobeerd om met laptop via F5 te laten kiezen voor dupliceren, uitbreiden en alleen tweede scherm. Lukt geen van alle! Externe beeldscherm geeft telkens aan: geen signaal. Kan het aan die VGA-HDMI adapter liggen, want dan stuur ik hem terug!

Black Tiger

Enthousiast
Geen signaal is weer iets anders dan buiten bereik. Komt die buiten bereik melding niet meer terug?
Ik neem aan dat je voor de zekerheid ook nog eens opnieuw opstart hebt.
Normaliter moet je ook via de beeldscherminstellingen van windows het beeldscherm kunnen zien als hij gedetecteerd wordt en daar kiezen voor dupliceren of uitbreiden. Daar zou je nog eens naar kunnen kijken.

Maar als dat niet helpt zou het best aan die VGA-HDMI adapter kunnen liggen. Gelukkig doet bol.com niet moeilijk over terugsturen.

Black Tiger

Enthousiast
Of omruilen. Ik las er nog eentje bij Bol.com die er ook een had gekregen die niet werkte. Is ook nog een optie misschien.

Bovenaan Onderaan