Nieuwste Windows-update veroorzaakt chaos - beter niet installeren!

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
2 augustus 2016
Waarderingsscore
6.980
Punten
113
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Nieuwste Windows-update veroorzaakt chaos - beter niet installeren!
Blijf uit de buurt van de nieuwste Windows-update KB5043145 voor Windows 11.
Het kan computers onbruikbaar maken.

LaptopWut-1.jpg

De Windows-update KB5043145 die begin vorige week werd uitgebracht, brengt een aantal opwindende nieuwe functies met zich mee - praktische verbeteringen voor de taakbalk, het startmenu en het vergrendelscherm. Helaas veroorzaakt KB5043145 ook veel problemen voor Windows-gebruikers. Microsoft heeft bevestigd dat er problemen zijn na het installeren van de update. Windows 11 versie 23H2 en Windows 11 versie 22H2 zijn getroffen.

Zoals onder andere de Amerikaanse IT nieuwssite Windowslatest meldt, kunnen sommige gebruikers hun Windows computer niet meer herstarten na het installeren van KB5043145. In plaats daarvan zien Windows-gebruikers het beruchte “Blue Screen of Death” (BSOD) en sommige gebruikers zien ook het “Green Screen of Death” (GSOD). Microsoft levert de update daarom niet langer, zoals Born's blog toevoegt.

Afbeelding: Wolfgang Zwanzger/Shutterstock.com

De getroffen computers komen vast te zitten in een permanente opstartlus. In zo'n geval start Windows automatisch het herstelscherm (uitgebreid startscherm) om de update te repareren of te resetten. Dit probleem treft vooral de Asus TUF A15 (2022) en ROG Strix G17 (2024) laptops, maar zou niet beperkt moeten zijn tot deze twee computers.

Een wanhopige gebruiker schrijft: “Na het installeren van KB5043145 en het opnieuw opstarten, blijft mijn laptop eeuwig op het scherm met het logo van de laptopfabrikant en een draaiende cirkel (eeuwig = 20 minuten). Ik moest op 'Power' drukken (5 seconden) en Windows 11 start zijn herstel. Het lukt, maar de update wordt niet geïnstalleerd. Mijn Windows 11 is up-to-date met alle laatste updates (23H2, 22631.4169) en stuurprogramma's”.

Microsoft support medewerkers vertelden Windows Latest dat ze op de hoogte waren van de meldingen. De getroffen machines starten automatisch op naar het scherm “Automatisch repareren” nadat gebruikers een paar keer op BSOD/GSOD hebben gedrukt. Waarschuwing: mogelijk heb je daarna je Bitlocker herstelwachtwoord nodig.

Naast het Blue/Green Screen of Death klagen gebruikers ook dat ze hun muis en/of toetsenbord niet meer kunnen gebruiken na de installatie van KB5043145. Kennelijk omdat de bijbehorende USB-aansluitingen niet meer werken. Bij andere gebruikers is de WLAN-verbinding verdwenen. Ook het Windows subsysteem voor Linux lijkt op sommige computers niet meer te werken na installatie van KB5043145.

Microsoft onderzoekt momenteel al deze probleemmeldingen. Getroffen gebruikers kunnen hun ervaringen melden in de Feedback Hub.

Wat u kunt doen

Ten eerste hoef je KB5043145 helemaal niet te installeren. Dit komt omdat het een optionele update is. Installeer hem dus gewoon niet en wacht op de volgende patchdag, waarop Microsoft hopelijk een goed werkende KB5043145-patch uitbrengt.

Als je computer problemen veroorzaakt door KB5043145, kun je de KB5043145-update verwijderen in de herstelmodus onder Problemen oplossen, Geavanceerde opties. Window zou dan correct opnieuw moeten opstarten.

Als je KB5043145 al hebt geïnstalleerd en nog steeds toegang hebt tot je computer, moet je de update weer verwijderen (tenzij je pc het zonder problemen aankan). Ga naar de Windows 11 updatefunctie en zoek daar naar KB5043145 en laat het opnieuw verwijderen.

Publicatie van PC WELT
Auteur: Hans-Christian Dirscherl

Whahaha, dat is alweer de zoveelste.... Er wordt toch slecht getest bij MS hoor.

Als ik mijn pc open zie ik dat hij al bezig is: 7%. Kan ik dat ook stoppen?

@Najsnarf Dat is vreemd, als dat om KB5043145 gaat, die zou teruggetrokken door Microsoft zijn!

@Najsnarf : teug verwijderen.
stap 1:
1727771110818.png
stap 2:
1727771149637.png
stap 3:
1727771183745.png
uiteraard met de NIET-gewenste Update!

Na mijn post # 4 van 08.31 u is die update opgehaald, maar nog niet geïnstalleerd. Dat gebeurt sowieso toch als ik nu of later de pc afsluit en opnieuw opstart. Inmiddels de instructies van Hana uitgeprint. Sluit nu af en ben benieuwd wat er gebeurt. Voor noodsituatie heb ik nog een systeem backup èn een recente kopie-ssd. Tot (veel?) later.
10 minuten later: update geïnstalleerd en pc start normaal op. De 3e printscreen van Hana (waarvoor veel dank) ziet er bij mij zó uit:
66fbbcf78526f-No.004.jpg

maar het ziet er nu naar uit dat e.e.a. zonder problemen verder verlopen is

Laatst bewerkt:
Kan even een aantal minuten duren eer de verwijdering is gebeurd.
Wordt wel een voortschrijdende balk getoond.
Daarna moet je herstarten en dan wordt onder het mom dat er upgrade wordt geïnstalleerd de KB5043145 gede-installeerd.

blijft mijn vraag: moet ik die update de-installeren en waarom?

Ik heb wel gedaan om mogelijke toekomstige problemen te voorkomen.
Met de komende patchday wordt KB5043145 toch in de nieuwe Upgrade verwerkt.

voor mij zegt dit genoeg ...
Dat zegt inderdaad genoeg. Het artikel doet het voorkomen alsof het om een echte update gaat en niet een preview-update.

De tekst klopt niet, want het gaat om een "Preview cumulatie update" zoals al word aangegeven.
Je weet dat je nooit dit soort updates zomaar al moet installeren.
Gebeurt dit wel dan heb je er zelf voor gekozen of staat je instelling verkeert.
Waarschijnlijk de optie "Krijg de nieuwste updates zodra ze beschikbaar zijn" op AAN wat zeer gevaarlijk is.

Als die binnen pakt is het inderdaad je eigen verantwoordelijkheid maar om dit dan direct als verkeerd te bestempelen vind ik toch niet ok. Er verschijnt ergens een artikel en direct paniek maar heeft er hier al effectief iemand problemen mee? Ik pak die previews altijd binnen zij het na eerst een image te maken. En nog NOOIT heb ik daar enige problemen mee ondervonden, integendeel. Bangmakerij maar interpreteert heb nog eigen goeddunken.

Ik heb hem vanmiddag rond 13.00 uur geïnstalleerd. Geen enkele foutmelding tot nu toe, start probleemloos weer op. Ook op mijn andere desktop geen probleem. Laptops wacht ik nog even mee.

@abbs Er niks verkeerd in het hoofdartikel, heb je het wel gelezen?
Ja en pas onder "wat kunt kunt u doen" staat dat je deze update niet hoeft te installeren.
Er had meteen al bovenaan moeten staan dat het om een vrije keuze of preview update ging.

Dat het later pas vermeld wordt dat het niet hoeft, doet niets af aan het feit dat het artikel de indruk wekt dat het om een gewone update gaat. Althans in het begin, wat de meeste mensen lezen.
Je gaat immers niet altijd verder lezen naar mogelijke oplossingen als je de update nog niet geinstalleerd.
Dus het wordt pas veel te laat duidelijk dat het om een preview update gaat.

In de tekst wordt het een "Optionele update" genoemd, eigenlijk nog beter dan preview.

In de tekst wordt het een "Optionele update" genoemd
Hmz.
Ja en pas onder "wat kunt kunt u doen" staat dat je deze update niet hoeft te installeren.
en dat het optioneel is staat daar pas achter.
Het staat er gewoon veel te laat in, waardoor het artikel een verkeerde indruk wekt, daar gaat het om.

• Leuk
Waarderingen: abbs
Terug
Bovenaan Onderaan