Nostalgie | Windows 1 - hoe te installeren?

Windows 1.0 was de eerste versie van wat uiteindelijk op bijna elke desktopcomputer in de hele wereld terechtkwam.
Velen van u zijn waarschijnlijk niet op de hoogte van deze uitgave uit 1985; ontworpen op basis van ideeën die werden
aangetroffen in het originele Lisa/Macintosh en Xerox Star systeem, was Windows 1.0 Microsofts poging tot een
grafische multitasking besturingsomgeving voor de IBM PC.

De vroegst bekende verschijning van "Microsoft Windows" was in een Byte Magazine in 1983, en het werd zwaar
gepromoot op de Comdex in de herfst van 1983. Het werd op de markt gebracht als een antwoord op GUI omgevingen
zoals Digital Research GSX, VisiCorp Visi On, en Apple Macintosh, hoewel de eerste voltooide uitgave pas eind 1985 was.

Windows 1.0x heeft coöperatieve multitasking, tiled windows, de mogelijkheid om DOS programma's te starten en te
integreren, draait bovenop het bestaande DOS, ondersteunt 8088 gebaseerde PC's met IBM CGA, Hercules Monochrome
en IBM EGA video.

Bron:

Windows 1 (first Windows released in year 1985 running on Tesla SMEP PP06 (IBM PC XT Clone) with 640 KB RAM
2x360 KB 5,25" FDD, 42 MB MFM HDD (Seagate ST251) and Hercules Graphic Card.
This computer in pictures:

Wie heeft die floppydisk geluidjes nog meegemaakt?

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Ontzettend leuk om te zien.
Ik heb nog wel op een oude msdos computer gewerkt.
En computer cursus informatica, ergens in de
Beginjaren 90, msdos, dbase, lotus123, WordPerfect ik weet het niet precies meer. Maar dat was dus geen Windows maar dos. Ik vond het ingewikkeld. Ik heb de tulip computer van mijn zus ooit vernaggeld doordat ik een spel onjuist installerde. Gelukkig heeft haar ict collega het weer in orde gemaakt. Ik schaamde me enorm.
Mijn zus had de computer via haar werk aangeschaft. Deze heb ik ook nog een tijdje gehad, dus ook nog met diskettes gewerkt.
Gelukkig kon ik toen via mijn werk en computer met Windows 98 kopen. Wat een ellendige ervaring, die liep telkens vast. Een compaq pressario 5062? Geloof ik.
4gb hd, cd-rom drive. En uiteraard een diskette station.
Later uitgebreid met een cd-writer en een ethernet kaart.
Cd's branden, unieke muziek van Roxette downloaden, er ging een wereld voor mij open.

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
Ik meen mij te herinneren dat ik ergens tussen 1986 en 1990 via mijn werk mijn eerste pc (intel IBM 80386) heb kunnen aankopen met windows 2.0 met floppy's. Daarvoor had ik al wel een Commodore 128 met aangepaste (illegale) module die je er in moest pluggen. Uiteraard ook met games en toepassingen op de floppy's. Na die eerste pc met windows 2.0 is het niet meer gestopt en heb ik zowat elke vernieuwing - zowel software als hardware - meegemaakt. Via mijn job als graphic designer ben ik dan ook door de jaren heen overgestapt van tekenen, plakletters, enz naar volledig digitaal. Denk dat ik één van de eersten was in de grafische wereld die volledig op pc werkte met Quark Xpress en nadien de Adobe programma's, echt een witte raaf in de DTP-wereld.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Leeftijd
66
OS
Windows 10
Mooi om te zien. Veel herinneringen aan. In die tijd startte ik mijn werkzame leven bij het GEB. Met idd de eerste pc’s in opkomst. En de floppies, man dat was bijzonder. Floppie erin, hendeltje naar beneden en veel geduld hebben. Daarvoor , tijdens mijn studie, al basic progjes gemaakt. Wat nog opgeslagen werd op van die ponsbanden. Een hele rol ponsband om één simpel reken progje te maken. Tja, times goes by.

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
been there.... Het oudste waar ik echt mee gewerkt heb was een Digital PDP-11
(https://nl.wikipedia.org/wiki/PDP-11).

Tijdens het online zoeken naar wat foto's kwam ik deze foto tegen bij het computermuseum van de UvA

pdp1140.gif

Niets, bijzonders? Voor mij wel. Dit is namelijk een van de PDP-11 machines waar ik mee gewerkt heb. Niet een van dit type, maar deze specifieke machine. Het SARA, waar ik ermee werkte, heeft hem gedoneerd aan het museum. :)

Het opstarten van zo'n machine is nogal een kunst. Onderaan de kast rechts zie je een rij switches. Die moet je op een bepaalde manier instellen (omhoog of omlaag) en dan de meest rechter schakelaar indrukken. Dat is de enter knop. Dat herhaal je nog 5 keer met steeds andere switches omhoog en omlaag. Als je dat goed gedaan had ging hij het besturingssysteem laden van de linker tapedrive. Deed je het fout, dan kon je hem weer uit en aanzetten en overnieuw proberen.

Mooi om te zien. Veel herinneringen aan. In die tijd startte ik mijn werkzame leven bij het GEB. Met idd de eerste pc’s in opkomst. En de floppies, man dat was bijzonder. Floppie erin, hendeltje naar beneden en veel geduld hebben. Daarvoor , tijdens mijn studie, al basic progjes gemaakt. Wat nog opgeslagen werd op van die ponsbanden. Een hele rol ponsband om één simpel reken progje te maken. Tja, times goes by.
Ja die ponsbandjes heb ik ook wel gemaakt. o.a. voor het aansturen van printers. Vaak als je bijna klaar was maakte je wel een foutje, waarna je met tape het weer kon herstellen.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Mijn allereerste pc was een van Tandy van 1990 (een 8086) die niet snel genoeg kon verdwijnen, was me dat een miskoop. Grotendeels mijn eigen schuld omdat ik er toen niets van afwist. Ik heb die gelukkig voor de helt van de prijs kunnen omruilen voor een philips 8086. Dan een 80486, twee pentiums en de laatste een core i7-6900K. De volgende volgend jaar word waarschijnlijk minimaal weer een i7 of anders een i9. Ik heb eerst nog 4 jaar met dos gewerkt vanaf versie 3.3 naar 4.0 5.0 en 6.0 voor ik aan windows begon.

Bovenaan Onderaan