Notepad++.exe accents probleem.

perloc

Bekend gezicht
Ik programmeer. Als editor gebruik ik Notepad++. Dat werkt erg goed.
Tekst in mijn programma is in Portugees en dat heeft vele accenten.
Om accenten in mijn tekst te krijgen moet ik de code page CHCP zetten naar 1252.
1252 Heeft geen box karakters en om deze karakters te krijgen in mijn tekst moet ik de code page terugzetten naar 437.
Dat geeft veel heen en weer ge-switch!
Nu is in Notepad++ met tab "Encoding/Character sets/Western Europian/OEM 860: Portugees" te kiezen.
Maar dat geeft een probleem, want er komt een waarschuwing dat dit niet terug te draaien is!!
De vraag is, is dit alleen in mijn tekst niet terug te draaien, of wordt NOTEPAD++ zo ingesteld dat het niet terug is te draaien!!
Ik denk een vraag voor Abraham54 want ik weet dat hij deze tekstverwerker ook gebruikt.
MVG perloc

Dotchiejack

Bekend gezicht
De instelling is alleen voor het betreffende document. (kun je gewoon zien door een nieuw document te openen,staat terug op de standaard instellingen)

perloc

Bekend gezicht
Dankjewel, Dotchiejack. Ik was benauwd dat ik eventueel niet meer terug zou kunnen.
Dus gewoon de files, en het zijn er honderden, copieëren en dan dit uitproberen met de veranderde instelling van "Encoding".
perloc

Dotchiejack

Bekend gezicht
Open één (kopie) van een van de honderden files, zet de instelling op Portugees en zie of dit het gewenste resultaat oplevert.
Ik probeer nu mee te denken. Als je veel Portugees nodig hebt, waarom geen tweede toetsenbord instelling (Nederlands en Portugees)
met (eventueel) een Portugees toetsenbord.

perloc

Bekend gezicht
Dotchiejack: Dat had ik al in mijn hoofd. En ik hoef alleen maar de text in het uiteindelijk programma in Portugees te zetten. Met de setting "United States Internatonal" is accent invoeren eenvoudig. Daar heb ik geen tweede toesenbord voor nodig.

Swake: bedankt, maar ik denk geen taalpakket nodig te hebben.
Als ik in mijn programma zet "Coração" (hart) dan moet dat zonder meer op mijn scherm zijn te zien nadat ik de zaak heb gecompileerd en heb geopend.
Hier een voorbeeld zoals ik het nu moet doen:
// Header

Run chcp 437 > @null && Box characters
@ 1, 0 Say Replicate(Chr(205),80) Color 'g/n'
@ 2, 0 Clear to 22,79
@ 2, 0 Say Replicate(' ',80) Color '/g'
@ 2, 1 Say Replicate(Chr(205),78) Color 'gr+/g'

@ 8, 0,12,39 Box b_single Color 'g+/n'
@ 10, 0,18,39 Box b_s_conn Color 'g+/n'
@ 8,40,12,79 Box b_single Color 'g+/n'
@ 10,40,22,79 Box b_s_conn Color 'g+/n'
@ 19, 0,22,39 Box b_single Color 'g+/n'

Run chcp 1252 > @null && Text with accents,

@ 2,22 Say ' EMISSÃO de PRODUTOS FARMACEUTICOS ' Color 'gr+/g'
@ 9, 1 Say Padc('PRESCRIÇÃO',38) Color 'gr+/g'
@ 9,41 Say Padc('ENTREGUE',38) Color 'gr+/g'

perloc

Dat heeft eigenlijk niets te maken met de taalinstellingen maar met de karakterset . Hoe staat karakterset nu ingesteld ?

perloc

Bekend gezicht
Tja, ut werkt wel en het werkt niet.
Code page 860 heeft zowel de accent karakters alswel de box karakters en de box kar. zijn gelijk met page 437 (default).
In mijn programma worden de box karakters vervangen door andere karakters, geen box kar.
Ik moet op zoek hoe dat komt.... Ik kom hierop terug.
perloc

perloc

Bekend gezicht
Ik heb spijt hieraan te zijn begonnen. Problemen problemen!!!
Ik heb een copie van de hele folder met dat programma naar de C: drive gezet.
Op de D; drive heb ik twee eerste Functions met die "Encoding/Character sets/Western Europian/OEM 860: Portugees" veranderd maar ook de copie op C: blijkt "besmet" met die Encoding.
Bovendien heb ik gezien dat het een enorme klus wordt om dit alles weer in goede banen te krijgen.
Hoe krijg ik dit weer goed.......
perloc

perloc

Bekend gezicht
Na een hele tijd editen is de zaak weer zoals voorheen. Conclusie: die "Encoding/Character sets/Western Europian/OEM 860: Portugees" werkt niet (goed). Het was ook temooi om waar te zijn!
perloc

Bovenaan Onderaan