Opgelost Office geen standaard programma en 2de scherm

Black Tiger

Gevestigd lid
Ik heb een situatie die me begint te irriteren. Op mijn pc staat nog Office 2013 maar hetzelfde euvel komt ook voor op een computer waar gisteren Office 2016 op gezet is.
Je opent een Office applicatie (Word, of Excel of Powerpoint bijv.). Niet vanuit een document maar de applicatie zelf.
Je krijgt dan te zien dat de bijv. Powerpoint niet de standaard applicatie is om .pps bestanden mee te openen en de vraag of je dat wijzigen wilt (zie bijlage).
Klik je ja, dan wordt je verwezen naar start ->instellingen ->apps->standaard apps omdat er met Windows 10 gewerkt wordt.

Echter, als ik daar ga kijken bij de .pps extensie, dan staat Powerpoint al vermeld als standaard applicatie.
Eventueel kan ik er voor kiezen die melding niet meer weer te geven, maar in feite is de melding niet juist. Is dit ook op een nettere manier opgelost te krijgen?

Dan probleem nummer 2.
Open ik Powerpoint op m'n pc en dan een lege presentatie, opent deze gewoon op m'n eerste scherm. Zojuist in een thread van Abraham54 stond een pps, als ik op deze klik en kies voor "openen met", opent deze op m'n tweede scherm en da's niet gewenst.
Normaliter kan ik als daar iets opent dit klein zetten, dan verslepen naar het 1ste scherm, daar sluiten en dan is het probleem over.
Maar dat is normaliter alleen als alles van een applicatie in scherm 2 wordt geopend, niet slechts 1ding. Gewone lege powerpoints worden gewoon in het 1ste scherm (links) geopend.
Iemand een idee hoe ik het klaar krijg om de hier geplaatste .pps ook in het 1ste scherm geoepnd te krijgen?

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Vanaf Office 2013 werkt Office met het Vertrouwenscentrum.
En dat weet je of weet je niet.

Per Office applicatie in dat vertrouwenscentrum aangeven dat de locaties waar jij jouw bestanden hebt staan, betrouwbaar zijn!

Black Tiger

Gevestigd lid
Van het vertrouwenscentrum was mij bekend. Het heeft niets met beveiligde modus te maken, want de documenten worden gewoon geopend. Het gaat om de standaard applicatie.
Maar het euvel doet zich pas voor sinds de W10 1803 update. Was ik vergeten erbij te vermelden.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Controleer dan de partitie waarop die documenten staan via eigenschappen van die partitie en tab Beveiliging.

Als dan in het bovenste venster voor Gebruikers (onderste regel) in het venster daaronder niet alles aangevinkt is door Bewerken dit te verbeteren.

Black Tiger

Gevestigd lid
Ik weet niet over welke documenten je het hebt, ik heb het over als ik gewoon als ik Powerpoint open, nog voordat ik een leeg document kan kiezen.
Dat zelfde euvel doet zich ook voor bij iemand anders met een nieuwe Office 2016. Ik zie niet wat beveiliging met de detectie van standaard applicatie te maken heeft. Zeker niet aangezien dit euvel zich pas voor doet na de 1803 update, dus daar lijkt het me eerder aan te liggen.
Beveiliging komt pas om de hoek kijken als je documenten niet bewerken of openen kunt. Ik open nu nog niets eens een document maar alleen de applicatie op zich. ;)

Geeft ook geen verklaring dat er het .pps document op dit forum in mijn tweede monitor geopend wordt i.p.v. in mijn eerste monitor.
Ik zal het eens downloaden en kijken wat ie dan doet.

Ter duidelijkheid. Mijn thread bestaat uit 2 aparte vragen.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ik de som op de proef genomen, Power Point 2013 gestart en een pps geopend.

Geen melding dat PowerPoint de standaardapplicatie is.
De pps opende meteen, alleen doordat de lokatie niet vertrouwd is waar de pps staat, moet bewerken ingeschakeld worden.

Black Tiger

Gevestigd lid
Power Point 2013 openen zonder een PPS te openen, gewoon wachten op dat scherm waar je de keuze kunt maken tussen lege presentatie en andere zaken.
Ik krijg die melding bij Word en Excel ook al niet meer, maar volgens mij heb ik die inmiddels al weggeklikt. Powerpoint had ik nog niet gebruikt.
Nogmaals, het heeft NIET met een locatie en beveiliging te maken, dat kan niet want er wordt niet eens een pps geopend. Dus er wordt niet eens naar een locatie gekeken!!

Sterker nog, als ik dubbelklik op een pps krijg ik die melding ook niet en opent de pps ook gewoon meteen, die melding is er alleen als ik powerpoint zelf gewoon open. Met mijn 2013 en bij een kennis met de nieuwe 2016 met alles zelfs (Word, Excel etc.).
Niet als je documenten opent, dat gaat gewoon goed.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Bij PowerPoint is er een verschil tussn openen en afspelen.
Afspelen is helemaal geen probleem.

Maar een vraag, heb je soms ook LibreOffice in jouw Windows zitten?

Nee ik heb geen LibreOffice, ook nooit gehad op deze pc. Zoals gezegd, verse 2013 installatie. Net zoals op die andere pc bij de kennis een versie 2016 installatie. Ik heb dit nog nooit gehad, pas sinds de W10 1803 update van afgelopen dinsdag doet zich dat voor.

Ben er ook nog niet uit waarom presentaties standaard op m'n tweede monitor geopend worden, maar dat komt nog wel.

Ah gelukkig! Mijn gedachte was toch goed en ik ben niet de enige. Even een zoektochtje in het Engels leverde op dat er diverse mensen problemen hebben met default apps na de 1803 update van W10. Dus dat komt vanzelf wel goed.

Nu alleen nog even zoeken en oplossen dat presentaties niet meer standaard op m'n tweede monitor geopend worden.

Ook opgelost.
Nieuwe presentatie openen, dan diavoorstelling kiezen. Diavoorstelling van automatisch omzetten naar primaire monitor. Powerpoint afsluiten en klaar. Nu openen presentaties standaard op de 1ste monitor.

Als je wilt kun je de prefix naar opgelost zetten. Dat kan ik zelf niet.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Zal ik doen, mijn notebook liet me daarstraks in de steek met een BSOD.

Ai da's ook niet prettig.:( Gelukkig heb je wel een forum waar je het probleem kunt plaatsen als je er niet uit zou komen. ;)

Bovenaan Onderaan