• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Hulpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Spreuk Om over na te denken, voor 19 september.

K

Kate

Voor 19 september 4x woordkeuzes: doe jullie best!

Wat is de oorsprong van braille?
a. Het blindenschrift is in Frankrijk uitgevonden en werd in eerste instantie écrit braillé ('geribbeld schrift'). Later werd dat in het Nederlands foutief verkort tot braille.
b. De eerste schrijfmachine die het blindenschrift kon weergeven, werd begin twintigste eeuw gemaakt bij de firma van Pascal Braille in Lyon.​
c. Het blindenschrift is vernoemd naar de uitvinder ervan: Louis Braille (1809-1852).​
Wie of wat was bruin in de uitdrukking 'Dat kan bruin niet trekken'?
a. Met bruin werd een bruin paard bedoeld.​
b. De uitdrukking is afkomstig uit Uit het Leven van Dik Trom, dat verscheen in 1891. Bruin Boon is de buurjongen van Dik Trom, die in conflicten steeds de verliezer is: degene die het niet 'trekt'. Oorspronkelijk had de uitdrukking dus niets met geld te maken.​
c. Een portemonnee werd vroeger ook wel een bruin genoemd, vermoedelijk vanwege de kleur van het leer. 'Dat kan bruin niet trekken' wil zeggen dat de inhoud van de portemonnee niet voldoende is om een bepaalde aankoop te doen.​
Waar komt het Engelse leenwoord butler vandaan?
a. Simon Butler was de hoofdbediende van de Engelse koning George II, die regeerde van 1727 tot 1760. Van al zijn personeel kende George II alleen Butler bij naam en voor het gemak noemde hij zijn andere bedienden ook butler.
b. Butler komt van het Latijnse butticularius, dat 'opperschenker' betekent.​
c. Butler komt van het Franse bouteille ('fles'). Een butler was oorspronkelijk iemand die verantwoordelijk was voor de flessenvoorraad in een huishouden.​
Waar komen de onderdelen van de Limburgse plaatsnaam Cadier en Keer vandaan?
a. Vroeger waren Cadier en Keer twee aparte plaatsjes. Cadier stond bekend om zijn lange kade; de naam Cadier is verwant aan het Oudfranse woord quadier: 'kade'. En het Middelnederlandse woord keer betekent 'bocht'. Keer ligt aan een bocht in de doorgaande weg naar Maastricht.​
b. Cadier en Keer waren twee namen voor dezelfde plaats, beide ontstaan uit het Latijnse Calidarium; in de Romeinse tijd was een calidarium een plaats waar men een warm bad kon nemen.​
c. In Cadier en Keer vestigden zich in de zeventiende eeuw de twee Franse families Cadier en Quère. Deze families drukten zo'n stempel op de handel in de regio dat men het plaatsje later naar de families genoemd heeft.​
Bron: het boekje 'Pierewaaien' van het Genootschap Onze Taal.
antwoorden:
1. braille c.
2. bruin a.
3. butler b
4. Cadier en Keer b.

Ad Becude

Bekend gezicht
Lid geworden
29 nov 2018
Reaction score
239
Punten
43
Leeftijd
72
Ik dacht aan Bruin Boon, fout dus.
leuke bijkomstigheid: Bij ons kwamen twee miliciens (dienstplichtige) aan boord, de een hete "de Bruin" en de andere "Boon" .
Dus bij ons hoorde je veel bruineboon als deze twee werden bedoeld. Is echt gebeurd.

Ad Becude

Bekend gezicht
Lid geworden
29 nov 2018
Reaction score
239
Punten
43
Leeftijd
72
Kate.....Gebuisd is gezakt, dus spijtig voor Shady Angel

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
130
Punten
63
Leeftijd
59
@Kate
Gezakt, er niet door. Gelukkig heb ik het niet te veel meegemaakt. Alleen die stomme wiskunde en boekhouden:unsure:

@Ad Becude
Aha je hebt het door. Ik had er maar één juist, de eerste.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.727
Punten
113
Leeftijd
65
Ik had er dit keer 2 van de 4 goed (1 & 2).

Roxmarie

Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reaction score
208
Punten
43
Ik had er ook maar 1 goed, de eerste

K

Kate

Jullie kunnen nu achterover gaan zitten en rusten op je lauweren. (Want de serie is gestopt, net zoals zo veel tv-series. Dus ik ben in goed gezelschap!)
Jammer genoeg heb ik geen overzichtje gemaakt van de behaalde resultaten, dus het Wilhelmus zal niet voor de winnaar klinken!

Bovenaan Onderaan