Oorlog in Oekraïne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zie ik anders, want het gaat om zaken die al gebeurd zijn. Niet zeker weten of Rusland de Oekraine zou binnen vallen was iets wat toen nog stond te gebeuren. Maar ik begrijp dat men eerst 100% zekerheid moet hebben, daarom hou ik die optie ook nog open en schrijft ik ook "als".
De toekomst zal het leren, liever eerder dan later, zekerheid is hier belangrijk.
Zolang men niet zeker weet wat er kan gebeuren toont nog steeds aan dat de mens niet bij machte is om in de toekomst te kijken en dit te voorspellen. Gelukkig maar!
Evenwel is op Twitter door veel bekende strategen nadien toegegeven dat ze gefaald hebben en nog altijd moeten inzien dat dreigingen geen 100% tekenen zijn dat ze zullen worden uitgevoerd. Dit hebben ze volmondig bekend op Twitter ten overstaan van duizenden twitteraars.

Feit is dat Nederland (en meer landen in Europa) te afhankelijk zijn geworden van Rusland voor gas, maar ik zie niet wat dit met deze discussie over de oorlog heeft te maken.
Ik zie het anders. In de voorbereidende planning om Oekraïne binnen te vallen, voorzag Poetin ook een machtig wapen om Europa op afstand te houden van zijn oorlogsplannen. En dat waren de 2 gasleiding pijpen waarvan Europa sterk afhankelijk was geworden voor hun economie, vooral Duitsland. Door te dreigen dat hij minder gas zou leveren voor de winterperiode had hij een sterk wapen om Europa in bedwang te houden om Oekraïne te gaan steunen. Dit is hem echter niet gelukt. Dankzij het vloeibaar gas van Amerika.

Echter als je eens rondneust op het internet welke andere landen over nog veel gas beschikken, dan is er altijd wel een uitweg om niet meer van de gasleiding van Poetin afhankelijk te zijn.

e hebt je feiten overigens niet op orde. Er zijn geen gasontploffingen geweest in NEDERLANDSE (en geen Hollandse) mijnen. De gaswinsten hebben aardverschuivingen veroorzaakt in Groningen en die aardbevingen hebben schade veroorzaakt. Omdat dit steeds erger werd, moest Nederland de gasleveringen aan België en Duitsland gaan staken. Nederland zelf kreeg nauwelijks gas van eigen bodem en wat er kwam was veel duurder dan de exportprijs. Maar dat is allemaal zaken die met oude contracten te maken hebben, dat maakt de discussie veel te groot dus hier ga ik verder niet meer op in.
Draait of keert zoals je het zelf wilt, maar de kranten stonden vol van het nieuws dat de aardverschuivingen al dan niet veroorzaakt door gasontploffingen veel schade aan hele woonwijken hadden aangebracht. Ik heb meerdere discussies gezien op de tv zenders Ned.1 en Ned.2 in talkshows waar de hulp en betalingen aan deze beschadigde woningen door de mijngas rampen vaak werden besproken. En hier schuilt dan ook de positieve houding voor Poetin zijn gas in deze gebeurtenissen. "Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt".

Dat is juist. Ik probeer zo onpartijdig mogelijk te bekijken, maar het mag wel duidelijk zijn dat ik bepaald geen voorstander ben van de handelwijze van Rusland door een oorlog te beginnen. Daar ben ik tegen. Dat nog even ter duidelijkheid.
Ik heb een vriend die heel bang is voor een derde wereldoorlog en die dus vindt dat de Amerikanen oorlog stokers zijn. Zo heeft elk zijn mening, maar daar blijft het bij. Niemand kan in de toekomst voorspellen wat er nog komen kan in de verdere ontwikkeling van deze oorlog of speciale expeditie tegen de neonazisten van Oekraïne.

Kijk en dat is dus onzin. Als jij zegt dat wij geen gas meer mogen kopen omdat Poetin een moordende dictator is dan kun je ook stoppen met spullen uit China te kopen. Dat is gewoon hetzelfde verhaal.
Het is of het een of het ander, bij dat soort opmerkingen kan men niet van twee walletjes eten. Alhoewel ik de emotie wel begrijp.
Zoals reeds vernoemd zijn onze familiebanden met Oekraïne totaal verschillend. Alleen al het feit dat ik in Oekraïne ben geweest en de bevolking daar ken, schept een band. De dochter van mijn neef Slavik is naar Canada moeten vluchten voor de veiligheid van haar kinderen.
Haar zuster verblijft in een opvang centrum voor Oekraïense vluchtelingen in Duitsland. Een dochter van de moeder die in Duitsland verblijft met haar kinderen woont nu in Zwitserland. Dus Kerstmis en Nieuwjaar doorgebracht in een vreemd land en niet in hun vaderland.

Op dit punt zullen onze meningen altijd verschillend blijven wanneer je familiebanden of geen familiebanden hebt. Zo is het leven éénmaal!
Ik ben een halve Oekraïner en door dit feit meer verwant met Oekraïne als jij die geen enkele nationale of familieband heeft met dit land.
In China heb ik geen familieleden of andere vriendschapsbanden waardoor ik minder geneigd ben om dit land af te breken.
Dat is gewoon menselijk en zo denken en voelen de meeste mensen het aan.

Wat is het verschil in betekenis als men Nederlandse of Hollandse mijnen zegt?

grtz,

cooper

Nee juist niet, je haalt twee dingen door elkaar. In dit geval was het alleen Rusland. Daarnaast zijn andere landen wel gaan mobiliseren (om voorbereid te zijn als Rusland verder gaat dan Oekraiene) maar zijn geen oorlog gaan voeren.
Misschien dat ik het soms verkeerd zie, en me door mijn emoties laat misleiden. Maar als je kunt zien op tv in de nieuwsberichten hoe de russen in de ondergrondse staalbedrijven van Azov staalplaten hebben gestolen en weggevoerd met hele treinwagons volgeladen, hele kolenvrachten met treinwagons hebben gestolen en weggevoerd, hele konvooien met volgeladen Oekraïens graan gestolen en weggevoerd naar Rusland, dan zijn het in mijn ogen laaghartige smerige dieven en nietsontziende moordenaars.

En het gevolg dat andere landen zijn gaan mobiliseren omdat Rusland met een oorlog is begonnen, duidt toch genoeg aan dat het barbaarse wrede en nietsontziende moordenaars zijn.
Niet door de schuld van Poetin. Maar door de schuld van diegene die de gasleidingen heeft opgeblazen, ik laat nog even in het midden wie dat is geweest. Als over die armoe en kou meer uitleg moet hebben dan heb je het nieuws en de ontwikkelingen niet gevolgd sinds het opblazen van die leidingen en de explosieve stijgen van gasprijzen.
Ja je hebt dan voorzeker het nieuws niet gehoord. Kijk langs de ene kant ellende en kou vernoemen die zijn ontstaan door het saboteren van de 2 Russische gasleidingen is juist, maar niet zeggen wie de ellende en koude hebben aangevoeld is heel vaag en doet zeker twijfelen aan de volle waarheid hiervan.

Beschuldigingen moet kunnen worden weerlegt, en hier is dit niet het geval. Duitsland heeft het meest geleden onder deze gasverminderingen, maar niet zo dat er echte ellende is ontstaan zoals bij de beurs instorting in Amerika 1929. Ook de andere Europese landen werden wel getroffen, maar niet in die zin dat er grote ellende en kou ontstond zoals in Kiev waar de verwarming centrales en waterleiding installaties werden gebombardeerd en aangevallen met kruisraketten.

Wij hebben het geluk dat hier elk zijn vrije mening kan verkondigen en niet wordt opgesloten zoals in een terroristen staat als Rusland waar een dictator en zijn bende de lakens uitdeelt.

De traditionele opeenvolging van Kerstmist avond (24 dec)en Kerstmis Feestdag(25dec) en daarop Nieuwjaaravond (31 dec) en Nieuwjaar Feestdag 1 jan heeft dit jaar zijn intrede gedaan in Oekraïne zoals in het Westen.

Voorheen was het eerst zoals nu nog in Rusland Nieuwjaar avond(31dec, Nieuwjaar feestdag 1 jan) en daarna Kerstmis avond(7jan) en Kerstmis feestdag(8 jan) in Oekraïne zoals dit ook in Rusland wordt gevierd.
Dan zijn er nog andere tradities die totaal verschillend zijn in de Russische cultuur waar veel inwoners in Europa geen weet van hebben. Door de schuld van Poetin en zijn gevolg wordt deze grootse cultuur verdrongen en leven de russen nu in een terroristen staat.
Dat is dus het deel wat ik hypocriet vindt. Ik heb geen onwaarheden gezegd, ik schreef duidelijk ALS, omdat ik me afvroeg wat je er mee bedoelde, want het opblazen van die pijpleidingen was de oorzaak van alle ellende.
Ik heb nergens gelezen dat Nederland in de ellende is gestort door het stilvallen van de aanvoer van Russisch gas.
Als dat zo is sorry voor mijn vergissing. In België heeft men zich ook een tijdlang moeten aanpassen door de verminderde levering van gas, maar van echte ellende en kou werd geen gewag gemaakt.

grtz,

cooper

Echter als je eens rondneust op het internet welke andere landen over nog veel gas beschikken, dan is er altijd wel een uitweg om niet meer van de gasleiding van Poetin afhankelijk te zijn.
Ik schreef zelf al dat Europa te afhankelijk was geworden van Rusland voor gas. Maar ik blijf bij mijn mening. Zoals je weet kost gas uit andere landen bakken duurder. Leidingen lagen er al langer, alleen zijn er nieuwe leidingen bij gekomen om het meer en gemakkelijker te houden.
Poetin heeft niet gedreigd minder gas te leveren. Er waren problemen met onderhoud en de leidingen volgens hem. Daar zijn ook geen afdoende tegenbewijzen van gevonden. Maar dat is verder wat mij betreft niet interessant, maakt de discussie te lang.

dan zijn het in mijn ogen laaghartige smerige dieven en nietsontziende moordenaars.
Dat is met elke bezetter zo. En al helemaal in tijden van oorlog.

maar de kranten stonden vol van het nieuws dat de aardverschuivingen al dan niet veroorzaakt door gasontploffingen
Nogmaals, ga nog maar eens opnieuw lezen. Er zijn -geen- ontploffingen geweest, er heeft ook niets over ontploffingen in kranten gestaan. Alleen aardbevingen door gaswinning en die aardbevingen hebben de schade veroorzaakt. Ik heb dat net zo goed gevolgd. En de aarbevingen werden veroorzaakt door gaswinning, niet door gas ontploffing.
Zoals reeds vernoemd zijn onze familiebanden met Oekraïne totaal verschillend.
Hypocriet zijn heeft niets met familiebanden te maken. Dat ben je of je bent het niet. Oftewel, wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Wie A zegt moet ook B zeggen, nog zo eentje.
Ofwel je handelt totaal niet met dictators, of je doet dat wel maar dan ook niet kieskeurig worden.
Dus jij vindt schijnbaar je familiebanden wel belangrijk, maar niet wat de families in China voelen. Dat is hypocriet en dat bedoel ik. Heeft totaal niets met een verschil van mening te maken maar met iets wat je wel of niet doet.
Als jij niet wilt dat er vanwege je familie van dictator A gekocht wordt, moet je zelf ook geen producten van dictator B willen want die benadeeld andere personen hun familie. En dat is wat je nu wel doet door te zeggen dat we niets van Poetin moeten kopen, maar je vervolgens wel doodleuk o.a. Chinese producten gebruikt.
Dan kun je ook niet naar anderen gaan wijzen dat zij van dictator A producten afnemen of er zaken mee doen.

Wat is het verschil in betekenis als men Nederlandse of Hollandse mijnen zegt?
Serieus? Zal wel liggen aan het feit dat jij van originele geen Nederlander bent, anders legde ik dat niet eens uit.
Nederland is een land. Holland zijn maar 2 provincies. Mensen uit de andere provincies (met name het oosten en Limburg maar ook anderen) vinden het niet leuk dat er altijd maar van "Holland" gesproken wordt want wij zijn Nederlanders, geen Hollanders.
Dat Holland stamt nog uit de oude zeevaart tijd. Toen kwamen de zeevaarders overal ter wereld en als er dan gevraagd werd waar ze vandaan kwamen zeiden ze "van Holland" net zoals wij "uit Limburg" zouden zeggen, alleen zouden wij "uit Nederland" zeggen.
Daar hebben die (in die tijd bekrompen) Hollanders niet aan gedacht. En zo is dat misverstand (want dat is het feitelijk) ontstaan.

Ik ben een van degene die me daar nogal aan stoort, dus corrigeer ik dat graag en dat is dus het verschil. Feitelijk kunnen "Hollandse mijnen" alleen in Zuid- en Noord-Holland" zijn, terwijl Nederlandse mijnen ergens in Nederland kunnen zijn.
Feitelijk is dat maar in 2 provincies, vroeger de kolenmijnen in Limburg en momenteel de gasmijnen in Groningen. Niks Holland dus.

Ja je hebt dan voorzeker het nieuws niet gehoord
De pot verwijt de ketel want....
maar niet zeggen wie de ellende en koude hebben aangevoeld is heel vaag en doet zeker twijfelen aan de volle waarheid hiervan.
Dan heb jij dus het nieuws niet gehoord. Zoek het maar eens op hoe de gasprijzen gestegen zijn na het opblazen van die leidingen en hoeveel mensen door die hoge prijzen in de problemen zijn gekomen. Het nieuws was er vol van op alle zenders.
Er is niet voor niets in Nederland vorig jaar een energietoeslag geweest en dit jaar ook nog, om het leed te kunnen compenseren.
Wil je weten wie? Met name de lage en zelfs tot de midden inkomens. Ik zit beneden modaal en zonder energietoeslag zelfs ondanks de energietoeslag hebben wij een behoorlijk lastig jaar achter de rug gehad.
Daar doet niets aan twijfelen en bewijzen genoeg, genoeg in het nieuws geweest ook. Dus zeggen dat het doet twijfelen aan de waarheid dat er ellende is geweest (en nog voor een aantal mensen is) is de grootste onzin.
Gas is zelfs met contract nog 1,5x zo duur en electriciteit (om diezelfde reden) nog altijd 3x zo duur. Prijzen in de winkels zijn hierdoor ook allemaal behoorlijk fors gestegen.
Niemand van de lagere inkomensgroepen is 3x zoveel gaan verdienen. Dat zegt genoeg.
Jij zou eerder moeten aantonen dat het niet zo is, want bewijzen dat het wel klopt zijn er ten overvloede.

maar niet in die zin dat er grote ellende en kou ontstond zoals in Kiev
Je kunt een vredessituatie niet vergelijken met een oorlogssituatie, dat is appels en peren vergelijken en maakt opblazen van leidingen nog altijd niet terecht. Dat het is een oorlogssituatie veel erger is, dat is logisch.
Er zijn overigens wel meer landen waar men geen vrije mening kan verkondigen zonder opgesloten te worden.

Dan zijn er nog andere tradities die totaal verschillend zijn in de Russische cultuur waar veel inwoners in Europa geen weet van hebben.
Ik zie niet wat dat met deze discussie te maken heeft want dat is omgekeerd hetzelfde. En wat een ander land als cultuur heeft is aan hun. Dat Oekraiene e.e.a. veranderd heeft heb ik ook op het nieuws gezien. Dat is hun goed recht, maar ik heb daar verder geen mening over omdat het me niet interesseert. Als ze dat leuk of handig vinden om van de Russische cultuur af te komen moeten ze dat doen. Is hun keuze. Ik lig er niet wakker van welk land welke cultuur aan hangt.
Zolang men maar respect heeft voor onze cultuur als men hier komt wonen. Of wij respect voor een cultuur elders hebben als we daar gaan wonen.

Ik heb nergens gelezen dat Nederland in de ellende is gestort door het stilvallen van de aanvoer van Russisch gas.
Als dat zo is sorry voor mijn vergissing. In België heeft men zich ook een tijdlang moeten aanpassen door de verminderde levering van gas, maar van echte ellende en kou werd geen gewag gemaakt.
Als je dat niet gelezen of gezien hebt, dan heb je volgens mij enkele maanden geen nieuws gekeken.
En ik durf te wedden dat in België de prijzen van energie ook zo enorm gestegen zijn zoals bij ons.
V.w.b. de ellende heb ik een stukje hoger al gereageerd.

Alleen maar verliezers,
Dat is inderdaad altijd zo in een oorlog. Ik hoorde een Nederlandse militair of voormalig militair ook zoiets zeggen op TV over Nederland. Het lijkt wel alsof ze ons in een oorlog willen hebben.
We moeten gewoon een beetje opletten wat we doen. Als het echt gaat uitdraaien op een oorlog is het sowieso voor iedereen bekeken.
En ook al wordt het een conventionele oorlog (als er al eentje komt) dan duurt het niet lang of de Russen rennen over ons heen want echt veel om ons nog te verdedigen hebben we niet meer en als Trump aan de macht komt is het maar zeer de vraag of de VS komt helpen. Sterker nog, met die aan de macht vrees ik zelfs voor snellere escalatie.

Het zijn gevaarlijke en roerige tijden....

Wij als NAVO landje hebben onze ziel en zaligheid verkocht op defensiegebied.
Ik denk, @Black Tiger , dat jij Mart de Kruif aanhaalt.
Die komt regelmatig op TV zijn zegje doen en verdomd, hij heeft nog gelijk ook.
Die ellende in de Oekraïne is akelig dichtbij en het houdt maar niet op.
Alleen is de media afgeleid richting Israël, ook zo'n ellendig gebied

Ik denk, @Black Tiger , dat jij Mart de Kruif aanhaalt.
Nee ik heb het even opgezocht het was de huidige baas Martin Wijnen die dit in een interview met de Telegraaf zei en volgens mij was hij het ook die bij Een Vandaag of Netwerk zat.
Maar Mart de Kruif zal dat geheid ook wel gezegd hebben, daar twijfel ik niet over.

Taiwan is ook nog altijd een kruidvat trouwens. Het is maar een minimaliteit en dan hangt de hele wereld weer in elkaar.
Je vraagt je dan weer af waarom. Wij burgers willen dit helemaal niet, maar wij zijn wel de klos. En de hoge heren gaat het alleen maar weer om macht en geld zoals altijd.

De NAVO onderdelen, die op dit moment waarschuwen voor een komende oorlog met Rusland,
weten ook, dat we helemaal geen vuist meer kunnen maken tegen Rusland.
We hebben teveel aan Oekraïne geleverd.
Europa heeft geen fabrieken meer, waar munitie, zoals granaten worden geproduceerd.
En de VS kunnen nu maandelijks 60.000 graten produceren ( Oekraïne doet daar drie dagen mee!)
Maar ja, de VS hebben Oekraïne bevoorraad met granaten uit de voorraden van in Israël.
Dus vanaf 7 oktober verleden jaar heeft de VS alles op alles gezet om Israël weer voldoende granaten te leveren.
Oekraïne staat nu vrijwel compleet droog wat granaten en andere munitie betreft.

Tja, het begint erop te lijken dat een derde wereldoorlog bijna onafwendbaar aan het worden is.
Nu weer dit:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Bu...eren-houthis-om-aanvallen-schepen/ar-AA1mPOH0
Europa heeft geen fabrieken meer, waar munitie, zoals granaten worden geproduceerd.
Dat klopt wel maar ik ken een paar fabrieken in de haven van Antwerpen die in drie dagen aanpassingen kunnen doorvoeren om oorlogsmateriaal te produceren.( Amerikaanse bedrijven) Rotterdam zal er nog wel een paar meer hebben denk ik zo.
Onderschat de Verenigde Staten niet. Dit als een slapende beer wakker maken, net zoals de Japanners hebben ondervonden met de aanval op Pearl harbor.
Ik denk niet dat er enig gevaar is van Rusland uit maar eerder van de Rot moslim landen zoals Iran die tjokvol extremisten en terroristen zitten die niet kunnen wachten om de wereld aan de islam te onderwerpen terwijl ze wachten op hun maagd van 75 jaar.

Ik onderschat de VS echt niet die nu alles moet betalen met geleend geld.
Het Pentagon weet zelf, dat de VS zich nu koest moeten houden;
waarom denk jij dat Biden verleden jaar met Peng heeft gesproken?

Daar zit het hem nu juist is, wat Rusland nu heeft, overtreft alles wat de NAVO kan optrommelen.
Daarom vind ik het ook zo onverstandig, de Russische beer te blijven uitdagen...

Dat is geen wijsheid, het is al langer bekend.
De Rus heeft nu raketten, die zo snel zijn, dat ze met bestaande westerse luchtverdedigingsapparatuur niet
af te schieten zijn.

Dat heeft Oekraïne zelf onlangs laten weten.

Blijkbaar bestaat de kerstman, dat heeft Oekraïne laten weten.
Wees toch niet zo naïef.
Ik heb geen schrik van landen die een arsenaal hebben van kernbommen, ik heb echter wel mijn bedenkingen voor landen zoals Iran die er maar één hebben en die willen gebruiken.

net zoals de Japanners hebben ondervonden met de aanval op Pearl harbor.
Denk er wel aan dat die enorm veel geluk hadden dat hun vliegdekschepen niet geraakt werden en het ook zowat een jaar geduurd heeft om alles weer op sterkte te krijgen. En ze het zelfs toen bijna nog tegen het kleine Japan afgelegd hebben. Die uiteindelijk beslissende zeeslag hebben ze maar kantje boord gewonnen.
De VS kan wat de Russen ook kunnen. Alleen de VS moet overzee, net als toen tegen Hitler. De Russen zijn hier al op het vaste land en hebben hun land al op oorlogseconomie draaien.
Toen die eenmaal aan de slag gingen zag je wat er gebeurde met de enorme hoeveelheid tanks en personeel wat toen tegen Hitler werd ingezet.

Zoals gezegd het is een leipe tijd en als je een gek in de hoek hebt, kan die best wel eens knopjes gaan drukken, al is het maar om te zien of de andere partij aan het bluffen is of niet.

We hebben het zelf niet in de hand.
Maar als het helemaal verkeerd gaat in Oekraïne, dan is de NAVO schijnbaar van plan van de Oostzee een binnenzee te maken en de Russische Oostzeevloot daarvan uit te bannen.

De Amerikaanse wapens zijn al jaren oud en peperduur.
En de techniek die Russen en anderen hebben gebruikt voor hun raketten, krijgen ze in de VS nog steeds niet onder de knie.

Rusland is overigens niet het enige land met die snelste raketten, Iran heeft ze ook en Noord-Korea idemdito.
Er zijn meerdere versies van die raketten - ook voor het vernietigen van oorlosschepen.

We zullen wel zien wie er eerst op een knopje drukt, ik ben te oud geworden om mij daar over zorgen te maken. Het is alleen erg voor mijn kleinkinderen.
Ik blijf erbij
Ik heb geen schrik van landen die een arsenaal hebben van kernbommen, ik heb echter wel mijn bedenkingen voor landen zoals Iran die er maar één hebben en die willen gebruiken.

Geloof mij vrij, de US heeft nog wel een paar dollars (miljarden) over, o.a. via de CIA , met weliswaar zwart geld door drugshandel, maar de centjes zullen rap tevoorschijn komen als de US moet overwinnen.
De VS kan wat de Russen ook kunnen. Alleen de VS moet overzee
Denk ik niet, ze hebben overal basissen,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan