Discussie Opmerkelijk nieuws

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Abraham54 zei:
schijnbaar heb je over wat er Winsum is gebeurd heengelezen.
Nee die had ik ook gelezen maar het valt onder dezelfde titel.
En gezien de reacties onder het gehele bericht stonden had ik de indruk dat men die mening over beide gebeurtenissen had. Mede omdat er ook in het tweede deel van het bericht zelf nogal negatief geschreven werd over die jongens daar.
Ik had wel wat duidelijker kunnen zijn omtrent het feit mijn reactie over de situatie in Uddel ging, maar gezien mijn tekst dacht ik dat dit wel duidelijk was.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Zeeuws riool raakt verstopt door mysterieuze ladingen touw
Wo 9 januari, 13:38 Opmerkelijk, Regio

@waterschap

Het waterschap Scheldestromen is op zoek naar een inwoner van Anna Jacobapolder die stelselmatig touw door de wc spoelt.
Het materiaal verstopt de pomp van het gemaal; een medewerker moet het touw er dan handmatig uit halen.
Vorig jaar gebeurde dat 50 keer, het jaar daarvoor 31 keer.
Het is lastig te achterhalen waar het touw vandaan komt, schrijft Omroep Zeeland. Het extra onderhoud kost veel geld.
Het waterschap wijst erop dat een goed werkend riool belangrijk is voor de volksgezondheid omdat het afvalwater zuivert
zodat het weer schoon terug kan in de natuur. "Gebruik het riool alleen waarvoor het bedoeld is: poep, plas en toiletpapier."

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Kinderopvang laat peuters op blote voeten in sneeuw lopen:
'Slapen ze goed van'

RTL Nieuws 5 uur geleden

Foto's van peuters die met blote voeten door de sneeuw lopen, zorgen voor veel boze reacties op Facebook.
Ze werden online gezet door een kinderdagverblijf in Amsterdam en Amstelveen, met daarbij de tekst:
"Van koude, frisse voeten slapen ze beter."

Op het bericht kwamen binnen een dag meer dan 8000 reacties. Veel mensen zijn boos op het kinderdagverblijf Hestia,
en noemen het onverantwoord of zelfs kindermishandeling, maar er zijn ook mensen die de reacties overdreven vinden
en het voor het kinderdagverblijf opnemen.
Al jaren toegepast
Hestia zegt in een reactie dat de ophef het kinderdagverblijf 'verbaast' omdat de methode daar al jaren wordt toegepast
en er vaker dingen over op Facebook worden gezet. "Gedurende het jaar trappelen de kinderen op onze kinderdagverblijven,
vlak voor het slapen, ongeveer 10 tellen met hun voeten in koud water. Hierdoor wordt onder andere de bloedsomloop gestimuleerd, infectieziekten verminderd en kinderen vallen erdoor in een rustigere en diepere slaap."
"Zoals aangegeven is er de afgelopen dagen vanuit die zienswijze sneeuw getrappeld in verse sneeuw.
Het gaat om maximaal tien tellen en aangezien de kinderen direct daarna naar binnen gaan en gaan slapen,
liepen sommige kinderen in een jurk of shirt en een luier.
De reden dat onze pedagogisch medewerkers soms wel met een jas buiten lopen, komt doordat zij langere tijd buiten zijn om de kinderen te begeleiden. U kunt ook op de foto’s zien dat de pedagogisch medewerkers op blote voeten buiten lopen."

Kneipp-methode
Volgens Hestia is de methode, die de Kneipp-methode wordt genoemd, in Duitsland door 100 kinderartsen bij 2500 gezinnen onderzocht.
In Duitsland zou de methode vaker worden toegepast op kinderdagverblijven, in Nederland is Hestia daarin 'pionier'.

Thermofysioloog Boris Kingma van TNO is niet bekend met de methode of met wetenschappelijk onderzoek daarnaar.
Wel zegt hij dat koude of warme ledematen bij volwassenen in elk geval niet helpen om in slaap te vallen.
"Als de kinderen in het kinderdagverblijf hierna wel beter slapen, dan vermoed ik dat dat niet komt door de kou,
maar doordat ze iets spannends hebben meegemaakt en daar extra moe van zijn geworden."

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Wiskundige ontdekt fout in loterij en wint 26 miljoen in 9 jaar
Jeannette Kras 2 uur geleden

De tachtigjarige Jerry Selbee uit het kleine dorpje Evart ontdekte in 2003 een fout in de staatsloterij van Michigan. De afgestudeerde wiskundige wist zo op volledig legale wijze 26 miljoen dollar te winnen.
Jerry, die samen met zijn vrouw Marge, 17 jaar lang een supermarkt uitbaatte in de Amerikaanse staat, kwam erachter dat er bij de Winfall-loterij zogenoemde ‘roll-down’-weken waren. Die begonnen als de jackpot 5 miljoen dollar bedroeg. De prijs werd dan verdeeld onder iedereen die 3, 4 of 5 cijfers goed had.
“Ik begreep meteen dat ik altijd zou winnen, als ik alleen tijdens die roll-down-weken speelde”, zegt Jerry. “Als ik voor 1.100 dollar meespeelde, had ik mathematisch gezien kans om één keer vier juiste cijfers te hebben. Daarmee zou ik 1.000 dollar winnen. Ik zou voor dezelfde inzet ook 18 of 19 keer drie cijfers juist hebben, goed voor 900 dollar winst. Dus voor elke investering van 1.100 dollar, zou ik normaal 1.900 dollar terugverdienen.”
Na enkele succesvolle experimenten richtte het koppel ‘GS Investment Strategies LLC’ op. Daarin zaten 25 investeerders, voornamelijk vrienden en familie. Steeds als er een roll-down-week was, deden ze voor honderdduizenden dollars mee. Toen de loterij in 2005 ophield te bestaan, speelden ze verder bij een andere loterij. “Iemand van onze groep vertelde me dat er in Massachusetts, 1450 kilometer verderop, ook een Winfall-loterij bestond”, zegt Jerry. “Ik bekeek het en inderdaad: ook daar zouden we altijd winnen.”
Pas in 2011 kwam er een eind aan de feestvreugde. The Boston Globe ontdekte de truc en kwam er ook achter dat een groep studenten hetzelfde deed. Er werd een strafrechtelijk onderzoek gestart, maar de autoriteiten konden niets beginnen. “Alles gebeurde legaal”, zegt Greg Sullivan, die het onderzoek leidde. “Ze kraakten de code van de loterij.”
In totaal won het koppel 26 miljoen dollar, waarvan 8 miljoen winst. Hun bijzondere verhaal wordt verfilmd.

Jerry Selbee and his wife, Marge, ran a local convenience store for 17 years until they retired in 2000. One day, in 2003, Jerry took notice when a new lottery game called Winfall came on the market. (½) How a retired couple found lottery odds in their favor
— 60 Minutes (@60Minutes) 28 januari 2019

Bron(nen): CBS News
© Wiskundige ontdekt fout in loterij en wint 26 miljoen in 9 jaar

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Whahahaha, geweldig! Tja, ze kunnen doe wat ze willen, cijfertjes berekenen is inderdaad legaal. Schitterend! :D

Abraham54

Admin
Ondersteuning
'Kind met gedragsprobleem te makkelijk in pleeggezin geplaatst'
Vandaag, 11:49 Binnenland

ANP
Kinderen met gedragsproblemen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen, worden te makkelijk in een pleeggezin geplaatst. Dat zeggen deskundigen tegen het televisieprogramma De Monitor. De deskundigen maken zich zorgen over het hoge percentage plaatsingen dat voortijdig wordt beëindigd en de uitval van pleegouders.
In de Jeugdwet uit 2015 staat dat kinderen bij voorkeur in een gezinssituatie moeten komen in plaats van een instelling. Dat is volgens deskundigen een belangrijke reden waarom het vaak mis gaat. 45 procent van de plaatsingen eindigt voortijdig in een zogenoemde breakdown.
"Voor sommige kinderen is professioneel ouderschap nodig. Denk aan kinderen met een licht verstandelijke beperking, die verwaarloosd of mishandeld zijn en hechtingsproblematiek hebben. Die kun je niet zomaar in een pleeggezin plaatsen", zegt de Leidse lector residentiële jeugdzorg Peer van der Helm tegen De Monitor.
Andere jeugdzorgexperts zeggen dat het te veel draait om geld. Een kind in een pleeggezin plaatsen is een stuk goedkoper dan in een gezinshuis of instelling. Veel gemeenten zeggen dat ze te weinig geld van de rijksoverheid krijgen voor de zorg die ze moeten inkopen.
Ook pleegouders trekken aan de bel
Het programma, dat morgenavond wordt uitgezonden, ondervroeg ruim 300 pleeggezinnen in Zeeland, Overijssel, Groningen en Drenthe. Volgens zes op de tien pleegouders zijn de problemen van pleegkinderen de laatste jaren zwaarder geworden. Ook zegt bijna de helft van de pleegouders dat de gedragsproblemen bij sommige kinderen zo groot zijn dat ze de zorg niet aankunnen. Ze vinden ook dat ze te weinig worden ondersteund.
In een reactie laat Jeugdzorg Nederland aan De Monitor weten de signalen te herkennen, maar "dat het niet altijd te maken heeft met de beslissing vooraf". Volgens Jeugdzorg wordt er hard aan gewerkt om het aantal 'breakdowns' terug te dringen en de uitval van pleegouders te verminderen.

Kate

Enthousiast
Het lijkt me ook heel erg moeilijk. Je zegt waarschijnlijk heel gemakkelijk: 'wat een ellende, dat kind ga ik eens een fijn huis geven en vertroetelen en opvoeden'. Maar dan blijkt dat dit kind helemaal niet zo reageert als je eigen kinderen en hier ben je niet helemaal op voorbereid!
Natuurlijk, als het liefde te kort was gekomen, dan kun je je best doen om dat te geven. Maar als er andere schade aan zo'n kind is aangebracht, dan moet je het ten eerste al herkennen en ten tweede weten hoe dat weer recht gebreid moet worden.
Heel moeilijk en niet voor ieder volwassen mens weggelegd. Soms kom je niet verder dan het bieden van veiligheid en liefde, en dan hoop je maar dat dit genoeg is om een soort band op te bouwen. Een band, die het kind ook wil en waar het zich gelukkig mee voelt!

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik denk dat jij in jouw loopbaan min of meer ook zulke kinderen in de klas hebt gehad?

Kate

Enthousiast
Ja zeker, meerdere keren. Het herkennen was niet moeilijk. Maar dan! Ik heb jaren les gegeven in een moeilijke en arme buurt in Amsterdam. Soms was het niet raadzaam om op huisbezoek te gaan, want het kon slecht met je aflopen: vader was net weer thuis uit de gevangenis, had geen werk en speelde dart met een mes in de kamer!
Maar het is heel fijn als je 40 jaar later via Schoolbank.nl een bericht krijgt van een kind dat dan al een man is: 'juf, ik voelde me altijd zo veilig bij u, want u wist hoe het thuis was!'

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Geweldig.
Maar ja, Nederland is grondig veranderd sinds die tijd.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Werkende USB-stick gevonden in poep zeeluipaard Nieuw-Zeeland
NU.nl/Reuters 7 uur geleden

© Aangeboden door Sanoma Digital The Netherlands BV

In de bevroren uitwerpselen van een Nieuw-Zeelandse zeeluipaard hebben wetenschappers een werkende USB-stick met vakantiefoto's gevonden.
De wetenschappers van het maritiem onderzoeksinstituut verzamelden een jaar geleden zeeluipaardenpoep om meer informatie over het dieet en de gezondheid van de dieren te achterhalen.
Ze hebben de poep vervolgens ingevroren en pas toen de uitwerpselen recent werden getest, stuitten de onderzoekers op een plastic USB-stick.
De onderzoekers lieten de USB-stick eerst een aantal weken drogen en vonden vakantiefoto's en video's.
Ironisch genoeg bevat de USB-stick ook afbeeldingen en een video van zeeluipaarden. Deze beelden zijn gemaakt in een baai in het zuiden van Nieuw Zeeland.
De onderzoekers zijn nog op zoek naar de eigenaar van de USB-stick.

Kate

Enthousiast
Nou de laptoponderdelen nog en dan kijken welke Windows er op zit!

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Excerpt? Alluviaal? Agenten in opleiding klagen over onbegrijpelijke taaltoets
RTL Nieuws 7 uur geleden

Politie op straat
© Hollandse Hoogte Politie op straat
Excerpt, alluviaal, afrodisiacum? Het zijn zomaar drie woorden die studenten moeten kennen als ze bij de politie willen. Studenten klagen massaal over de taaltoets en vinden dat die moet worden aangepast.
Dat meldt politievakbond ANPV. Volgens de vakbond zitten veel studenten er mee in hun maag.
Meer dan 1000 woorden

Het gaat om een toets waarbij studenten uit meer dan duizend te leren woorden 35 woorden krijgen voorgelegd. 82 procent moet goed zijn voor een voldoende. Als de studenten dit niet halen, krijgen ze nog twee herkansingen gedurende de opleiding.

Maar volgens de ANPV komen in de lijst woorden voor waar 'menig Nederlander nog nooit van gehoord heeft'. Er zitten ook woorden tussen zoals agnosticisme, redundantie, tautologie en matriarchaal.

De bond hoort regelmatig verhalen van studenten die geen politieagent kunnen worden omdat ze de woordentest niet hebben gehaald.
Ontslagen

Het kan volgens de bond 'niet de bedoeling zijn dat goed functionerende politiestudenten ontslagen worden doordat ze een paar woorden niet kennen in een tijd waarin de werkdruk erg hoog is door tekorten'. De ANPV pleit voor een aanpassing van de taaltoets bij de korpsleiding.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Afrodisiacum ken ik ook nog wel, maar die andere twee woorden... nooit van gehoord.
Alle 3 deze woorden zijn trouwens belachelijk dat men dit moet weten, aangezien daar ook eenvoudige Nederlandstalige woorden voor bestaan.
Dus ik ben het wel met de ANPV eens dat het tijd wordt voor aanpassing.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Aan de andere kant 100 woorden leren waarvan er 35 gevraagd kunnen worden..........
Als de aspirant dan verder ook nog zelf slecht in het Nederlands is - tsja...........

Ik hoor thans alleen maar dat de moderne jeugd, opgegroeid met electronica en vrijwel enkel met en via computers les heeft, een handschrift heeft om op te schieten, daar vrijwel onleesbaar.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Vrouw geeft doos beschermengeltjes aan agenten: 'Voor een veilige dienst'
EditieNL 2 uur geleden

Agenten op het politiebureau in Zaandijk waren aangenaam verrast toen een anonieme vrouw ze gisteren een doos vol beschermengeltjes overhandigde. "Gewoon omdat het kan, en om jullie een veilige dienst te wensen.
Liefs van mij", stond er bij op een kaartje.

Nog voordat agenten haar konden bedanken, was ze alweer weg. Zonder iets te zeggen.

Agenten wilden haar graag laten weten dat ze erg blij zijn met het cadeautje. Omdat de vrouw kennelijk anoniem wil blijven en niet te bereiken is, hebben ze dat maar via Facebook gedaan: "Bij deze willen wij u bedanken. Enorm lief."

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Veenendaalse school stuurt leerlingen naar huis na protest om tv-opnames
NU.nl 6 uur geleden

© Aangeboden door Sanoma Digital The Netherlands BV

Alle leerlingen van het Christelijk Lyceum Veenendaal zijn vrijdag naar huis gestuurd, nadat een aantal van hen demonstreerden op het schoolplein. Aanleiding voor het protest was het maken van beelden voor een documentairereeks op RTL 4.
Donderdag werd bekend dat RTL vijf nepleerlingen op de school had geplaatst. Terwijl de schoolleiding daarvan op de hoogte was gebracht, wisten leraren en leerlingen niets van de plannen af.
Nadat wereldkundig werd dat de school het decor was voor een tv-programma, ontstond er ophef over de actie. Bij het protest op het schoolplein werd vuurwerk afgestoken en was er sprake van een chaotische situatie.
In een verklaring die de school per e-mail naar de ouders van de betrokken leerlingen stuurde, benadrukt het schoolbestuur "dat de veiligheid van de leerlingen nooit in het geding is geweest en dat er geen sprake is geweest van verborgen camera's". Daarnaast meldt de school dat "alle beelden die zijn opgenomen worden gewist".

Minister Slob noemde actie RTL 'niet acceptabel'
Eerder op vrijdag reageerde minister voor Onderwijs Arie Slob al op het voorval op de school in Veenendaal. "Je gelooft je ogen niet. Als dit waar is, is het niet acceptabel", zei Slob in Goedemorgen Nederland.
Na de ontstane ophef gaf RTL bij monde van woordvoerder Kim Koppenol een verklaring. "Een producent heeft ons een format uit Amerika aangeboden. Dat heet Undercover High."

De omroep zou een beeld willen schetsen van een hedendaagse middelbare school, maar kreeg te maken met tegenslagen. "Mensen zijn er binnen twee weken achtergekomen dat de vijf nieuwe leerlingen niet hun echte identiteit gebruikten. Daardoor is zo veel onrust ontstaan dat we hebben besloten om de opnames stop te zetten."

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Auto boort zich in woning: baby in box geraakt
De Telegraaf 4 uur geleden

Een baby in een box is zondagmiddag geraakt nadat een auto zich in de gevel van een woning boorde.
Het ongeval deed zich voor in het Drentse Nieuw-Dordrecht.
Het kind is voor controle naar het ziekenhuis gebracht, nadat de box werd aangetikt.

Op de plek waar de auto het huis ramde, stond de babybox.

© De Telegraaf

Op de plek waar de auto het huis ramde, stond de babybox.
Ook de vader moest voor controle naar het ziekenhuis. De moeder was ook thuis, maar niet in de woonkamer. Ze bleef ongedeerd.
De automobilist bleek niet gewond. Hij had niet gedronken.
De politie onderzoekt hoe het ongeval aan de Bladderswijk Oostzijde, iets ten zuiden van Emmen, kon gebeuren.

De plek waar de auto zich in de muur boorde. In de woning zijn de spijltjes van de box zichtbaar. Door het raam is een muziekmobieltje boven de box zichtbaar.

© De Vries Media

De plek waar de auto zich in de muur boorde. In de woning zijn de spijltjes van de box zichtbaar. Door het raam is een muziekmobieltje boven de box zichtbaar.

Op het moment dat de automobilist tegen de gevel van de woning botste, lag een baby in een box in de woonkamer en was de vader van de baby daar ook aanwezig. Vader en kind gaan ter controle naar een ziekenhuis. De moeder was ook thuis, maar niet in woonkamer en bleef ongedeerd.
— Politie Drenthe (@poldrenthe) February 10, 2019
De auto legde tientallen meters af alvorens het voertuig de gevel ramde.

© De Vries Media
De auto legde tientallen meters af alvorens het voertuig de gevel ramde.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Dan moet je toch wel geloeiende achterlijk hard hebben gereden (en zo te zien op een 60km weg of minder) om zo ver over een grasveld te schuiven en dan nog een huis in te komen.
Betreffende bestuurder gelijk zijn rijbewijs ongeldig laten verklaren, dit is echt niet meer normaal.:mad::mad:

Bovenaan Onderaan