Vraag Opnieuw een vraag over Back-ups

HansGU

Gewaardeerd
Beste lezer(s),

Er loopt al een topic over het Back-up programma AOMEI, maar mijn (beginners)vraag gaat over iets anders.

Op mijn externe Harddisk heb ik meer dan voldoende ruimte om back-ups op te slaan, maar ik vraag me af of ik met mijn free version van Macrium Reflect Back-up nu wel of niet een bootable device moet hebben om een back-up via de Restore functie terug te kunnen zetten?

Stel, ik heb een irritant maar niet al te belangrijk probleem, dan zou ik het liefst Macrium Reflect vanaf mijn externe schijf willen opstarten om daarmee de C: partitie te coveren. Of gaat dat niet en heb ik daarvoor toch iets nodig waarmee ik eerst de computer moet booten? Ik heb er geen idee van. Hoe gaat e.a. in zijn werk?

ShadyAngel

Vaak hier
Normalerwijze is het altijd aangeraden om een bootable device (stick of ext HDD) te maken. Als je geen restore vanuit windows kan doen, kan je met de stick opstarten ook al is de systeemschijf of windows niet bruikbaar. Ik start voor een herstel altijd extern op, minste kans op problemen.
Met de laatste Acronis versie kan je nu een externe schijf aanmaken die ook opstartbaar is (maar zo zijn er misschien nog wel) van Aomei weet ik niet.

Enigma147

Nieuw lid
In Macrium free zit een optie om een bootable USB stick te maken. Met die stick kan je samen met je externe harddisk een partitie of harddisk terugzetten.

HansGU

Gewaardeerd
Ok Shady Angel, ik begrijp dat een bootable device (cd of USB-stick) ten sterkste wordt aangeraden, Maar is het wél mogelijk om domweg de externe HD aan te sluiten om de Restore funcie meteen op te starten? Of werkt dat niet?

HansGU

Gewaardeerd
Enigma, mijn vraag was of het ook zonder bootschijf of stick kan?? Zo van externe naar harde schijf ??

ArtstudioG

Gevestigd lid
Als je een USB-stick kan gebruiken om te booten dan kan je een externe schijf uiteraard ook gebruiken om te booten, is namelijk hetzelfde. Externe schijf wordt geformateerd en geïnstalleerd als boot-medium. Nadien kan je daar een extra mapje maken waaronder je je backup(s) wegschrijft. Je kan dat gewoon eens testen, he, heb ik hier ook al eens gedaan en werkt perfect. Zo kan je booten vanop een externe schijf waar nadien gelijk je images staan om terug te zetten.

HansGU

Gewaardeerd
Jawel ArtstudioG, maar kan ik ook zonder te booten een image van mijn externe HD terugzetten ?

ArtstudioG

Gevestigd lid
Inderdaad maar dat extern medium heb je nodig wanneer jouw windows in de prak ligt en je daar niet meer in geraakt. Procedure voor een opstartmedium te maken is hetzelfde voor USB/CD/Externe HDD. Je moet een onderscheid maken tussen "windows herstellen vanuit windows app" of "windows herstellen vanuit boot". Uiteindelijk doen beide identiek hetzelfde en da's je systeempartitie overschrijven door de image.

Bovenaan Onderaan