Vraag Oude pc met W7 start niet meer op

Najsnarf

Vaak hier
Een bejaarde Medion/Aldi laptop (W7) van een kennis weigert dienst. Slaat steeds af, en gisteren uren bezig geweest de pc aan de praat gekregen. Begonnen met wat foto's en bestanden te kopiëren; helaas lukte het adresboek van Live Mail (!) niet. Kon wel een printscreen maken: beter dan niets. Toen alles leek te blijven draaien alsnog W 10 er (gratis) op gezet. Ik blij. Vandaag draaide hij een tijdje, sloeg spontaan af, en bij opnieuw opstarten blijft hij in een loop. Mededelingen: automatisch herstel voorbereiden / problemen vaststellen / herstellen uitvoeren / en dan: kan niet worden hersteld.
Gisteren nog de HD (1 TB!) gecontroleerd : die was "goed". Momenteel staat hij als maar opnieuw op te starten, en slaat af bij "automatisch herstel voorbereiden". Valt hier nog iets te redden?
Zou wel prettig zijn om nog 1 keer alles te kunnen inspecteren en kopiëren (niet al die zaken van 7 jaar geleden die in "mijn documenten"staan of de map "downloads" en zo...

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Waarom jij Windows 10 er in hebt gezet, is mij niet duidelijk.
Ik denk dat dit notebook last heeft van een groot stofprobleem.

OP
OP
Najsnarf

Najsnarf

Vaak hier
het is een desktop. Stof valt erg mee, en de pc-winkel waar we een laptop kochten voor vriend zei dat er "allerlei oorzaken kunenen zijn". In ieder geval heb ik de HD er uit om te proberen nog wat te redden.
Windows 10 leek (even) wat stabieler te lopen maar dat was dus een illusie. In ieder geval leek het me handig voor het geval de HD in z'n geheel gekopieerd zou moeten worden naar (bv.) een SSD. Vandaar dus.
Nu zoeken naar wachtwoorden etc. voor de vriend. wat een gedoe.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Weet jouw vriend de wachtwoorden niet meer?

OP
OP
Najsnarf

Najsnarf

Vaak hier
De oplossing: de schijf gekopieerd met een aparte disk-copier ( want met MTPW of met Aomei lukte dat niet: schijf werd niet herkend, net zo min als met verkenner of diskmanagement.)
Dat duurde een aantal uren, maar: na aansluiten en dan opstarten: als een zonnetje, Al weer wat geleerd, maar het zal zich niet zo heel vaak voordoen.

OP
OP
Najsnarf

Najsnarf

Vaak hier
net zo iets als Aomei, en Acronis: Mini Tool Partition Wizard. Het werd a.h.w. ook in één woord genoemd naast Aomei. Voordeel van Aomei is dat je kan doorwerken op de pc; MTP wizard doet dat niet, en Acronis ken ik niet.

Bovenaan Onderaan