Opgelost Outlook 2013 probleem

Black Tiger

Vaak hier
Ik heb 10 jaar met Outlook van Office gewerkt, eerst Office 2003 en nu 2013 en veel plezier gehad van Outlook. Eigenlijk nooit problemen, tot dit jaar nu 2x.
De eerste keer hersteld via de Programma's en Onderdelen -> Wjizigen en repareren. De tweede keer nu geprobeerd via Scanpst en via de voorheen genoemde methode.
Gelukkig wel nog een backup kunnen trekken, maar Outlook vertoond opeens kuren. Waarom is me een raadsel.
Eerst wilde ik op een link klikken, maar Outlook gaf toen aan niet voldoende geheugenbronnen te hebben om de link te kunnen openen, na 2x gewoon te weigeren.
Daarna wilde Outlook helemaal niet meer openen omdat het .pst bestand beschadigt zou zijn.

Na 2x repareren wilde Outlook weer openen, klikte ik een andere folder, ging ie weer dicht, zelfde melding. Na reparatie via eerstgenoemde methode werkt hij soms wel en soms gaat hij na openen gewoon weer dicht zonder verdere melding.

Resultaat: Ik vertrouw het voor geen meter meer.
En dat is een probleem want ik heb gewoon een goed betrouwbaar e-mail programma nodig voor zakelijk gebruik.

Liefst zou ik met Outlook 2013 blijven werken, maar graag advies dan hoe deze definitief te repareren. Of is dit misschien op te lossen door een nieuw profiel te maken en daarin de oudere mails te importeren?

Wat ik eigenlijk sowieso al graag wilde per 1 januari is het volgende:
1.) Voor elk e-mail account een apart .pst bestand zoals tegenwoordig eigenlijk standaard is met Outlook.
2.) Gmail en Hotmail wijzigen naar imap i.p.v. pop3, dat is op zich niet moeilijk en kan ik wel.

De vraag is eigenlijk of het maken van een nieuw profiel voldoende zou zijn om weer veilig te kunnen werken en of (als ik een nieuw profiel maak) ook van elk account een apart .pst bestand kan maken.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik werkte met outlook vanaf de 2000 versie.
Verder heb ik zelf nog nooit problemen gehad met Outlook, ook geen meldingen dat het pst.bestand beschadigd zou zijn.

Heb jij MBAM aan boor of niet?

Download
MalwareBytes Anti-Malware.

• Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op mbam-setup.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8: en Windows 10: via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op Instellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".
  • Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
  • Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
  • De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.
  • Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
  • Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.
  • Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
  • Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
  • Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
  • Klik op de nieuwste Scan Log.
  • Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
  • Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
  • Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.
MBAM-Log posten:
  • Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.

Indien jij MBAM meteen als gratis versie wil gebruiken in plaatst van de veertien dagen durende demo met al zijn toeters en bellen te gebruiken, kijk dan hier

Black Tiger

Vaak hier
Gaat 'm niet worden, Ik kan Malware Bytes starten en updaten en naar instellingen gaan maar zo gauw ik naar het tabblad bescherming wil hangt ie gewoon vast.
Ook na het runnen van ADWCleaner, daar heb ik de log van bijgevoegd want die had wel iets gevonden.

Ik ben nu bezig met de beta van de Anti-Rootkit scanner van Malware bytes 1.10.3.1001 nieuwste versie, die is aan het draaien.
Daarna ga ik eens proberen als ik adwcleaner nog eens installeren.

Volgens mij zijn er wat problemen begonnen na het installeren van de Asus GPU Tweak II nieuwste versie. Ondanks dat ik daar geen instellingen aan veranderd heb. Daarna deed ook een andere app al raar, misschien toch ergens een driver conflictje.

Bijlagen

Black Tiger

Vaak hier
Hmz... vraag me af of die scanner nog wel wil werken. Staat initializing en done, toen ie de update deed.
Bij scan progress zie ik niets, wel de cancel knop maar ik zie ook bij de proces manager niets meer gebeuren dus volgens mij staat die ook stil.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Als MBAM vastloopt, is dat geen goed teken!

Download de
ESET Online Scanner naar je bureaublad.

Eset Online Scanner uitvoeren.
  • Dubbelklik op "esetonlinescanner_enu.exe", "Terms of use" opent vink daar "Download latest version of ESET Online Scanner" aan.
  • Klik vervolgens op de knop "Accept", wanneer u een melding krijgt van het Gebruikersaccountbeheer staat u dit toe.
  • "Computer scan settings" opent, vink daar "Enable detection of potentially unwanted applications" aan.
  • Klik op "Advanced settings", zorg dat daar de volgende items zijn aangevinkt.

- Enable detection of potentially unsafe applications
    - Enable detection of suspicious applications
    - Scan archives
    - Enable Anti-Stealth technology
    - Clean threats automatically
  • Let op: Schakel nu eerst je eigen virusscanner uit, het scannen met Eset gaat dan sneller. ( zet deze na de scan weer aan)
  • Klik op "Scan", deze scan kan geruime tijd in beslag nemen en gebruik bij voorkeur de computer niet voor andere bezigheden tijdens de scan.
Na het scannen:
  • Als er niks word gevonden klik op "Finish", het scherm "Thank you for trying Eset Online Scanner" mag je ook sluiten.
  • Zijn er bedreigingen gevonden klik dan op "Show list of results", klik op "Save to text file.." geef als Bestandsnaam "Eset.txt" en plaats het op je bureaublad.
  • Klik vervolgens rechts boven op "X" (de bedreigingen zijn dan verwijderd), het scherm "Thank you for trying Eset Online Scanner" mag je ook sluiten.
  • Voeg het logbestand met de naam "Eset.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht.

Black Tiger

Vaak hier
Eset had 1 ding verwijderd, helaas vergeten wat het was, maar vond ie vreemd genoeg wel terug bij een volgende scan.
Voor de rest vond ie wat dingen in de Downloads directory wat false positives waren waaronder Alcohol 120% gedownload van de officiële site van Alcohol zelf, CCsetup544.exe de oudere versie van CCcleaner en nog een "potentially unsafe application". Maar niets actiefs of residents dus.

Ben er over aan het twijfelen of er iets met die harddisk kan zijn. Malware Bytes gestart, de rootkit scanner aangezet en op het moment dat de rootkit scanner begon, ging de harddisk naar 100% gebruik en toen dat klaar was ging Malware bytes ook niet verder en hangt gewoon. Ik ga die eens opnieuw installeren en de schijf scannen op fouten.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Download de bijgevoegde CrystalDiskInfo Portable.zip.
Na download het bestand uitpakken en openen.

Dubbelklik dan op DiskInfo64.exe

Geeft het tool een gele knop aan,

laat dan weten welke regels in de gele kleur zijn vermeld.

Bijlagen

Black Tiger

Vaak hier
Bedankt, ik ga zo kijken.
Ik heb Malware Bytes gedeinstalleerd en in veilige modus geinstalleerd en gestart, nu had ie geen moeite met over de rootkit scan heen te komen. Hij vond 8 dingen.
Wat ik hier raar aan vind is dat ik bijv. die KMspico voor iemand gedownload had, maar niet gestart, toch zat ie wel in de recent folder dus dat ws vreemd.
Ik heb de log bijgevoegd.

Bijlagen

Black Tiger

Vaak hier
V.w.b. crystaldisk zie ik op alle schijven alleen een blauwe knop, geen gele dingen. Alles staat op "goed".

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Dat is mooi.

Heb jij gekeken of MBAM inmiddels wil starten?

Download en installeer anders de nieuwste versie, die de oudere versie zal overschrijven.

Black Tiger

Vaak hier
Zoals ik in mijn voorgaande post al schreef heb ik Malware Bytes gedeinstalleerd en in veilige modus weer geinstalleerd. Uiteraard nieuwste versie. In veilige modus ging die goed, in gewone modus blijft die ook weer hangen op de rootkit scan.
Hij doet een aantal bestanden, dan gaat de harddisk 100% in gebruik een aantal minuten en dan hangt MB vast en doet niets meer.
Ergens is er een conflict wat de zaak blokkeert, net zoals ik eerder het conflict had waarbij Acrobat Reader de update van Flash Player blokkeerde.
Het laatste wat ik geinstalleerd heb was die Asus GPU Tweak II, dus ik ga die eerst eens deinstalleren en kijken of dat verschil maakt.
Misschien is het echter ook de Acronis bescherming wat die toegang blokkeert of als er in de MBR gekeken wordt met die rootkit scanner de bescherming van het moederbord.

Zonder rootkit scan loopt ie gewoon door, dus ik denk dat Acronis of zo die sector beschermd en MB er daardoor niet aan kan. Outlook moet ik nog even testen, die lijkt beter te lopen maar ik vertrouw het nog niet 100%.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Vaak hier
Zet maar op opgelost.

Je gaat het niet geloven en ik vind het zelf ook maar erg vaag. Maar het bleek dus toch die Asus GPU Tweak II te zijn.
Deze nieuwe versie over de oude geinstalleerd en er werd aangegeven dat die oude gedeinstalleerd zou zijn. Bij de deinstallatie van deze nieuwe via mijn Youruninstaller, bleek deze er echter 2x in te staan, vreemd genoeg beiden van de datum 01-02-2018 terwijl er eentje van december had moeten zijn.
Dus beiden netjes er af gegooid en ziedaar... Alles werkt weer naar behoren en Malware Bytes heeft zelfs in normale modus geen probleem meer met rootkit scannen.

Ik ben er achter gekomen omdat Outlook het raar genoeg opeens wel weer deed, zij het niet soepel, maar Malwasher wilde opeens niet meer starten.
In de Windows logboeken stond dat Mailwasher ergens een probleem had met GPU monitor. En dat is dus van GPU Tweak nieuwste versie.

Mijn eerste ingeving dat het misschien aan die GPU Tweak zou liggen was dus correct.
Alleen dus bijzonder raar dat een driver daarvan conflicten gaat veroorzaken met totaal afwijkende foutmeldingen in Outlook.
Dubbele installatie gaf dus problemen. Ga hem nu eens opnieuw installeren nu de oude echt weg is, eens zien of het dan wel goed gaat.

Nee dus, maar weet nu wel de oorzaak. Dat is de nieuwe monitorfunctie in die tool. Zo gauw die aan staat is het probleem weer terug. Schakel ik die uit dan is het probleem met Outlook niet aanwezig.
Misschien handig om te weten als er mensen tegen een soortgelijk probleem aanlopen.

Anyway, opgelost!
Toch bedankt voor het meedenken want zo is er toch nog een beetje malware rommel opgeruimd.

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Goedemorgen @Black Tiger - het is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn, dat slordig geschreven software voor problemen in Windows zorgt.
En fijn dat jouw Windows weer schoon is.

Black Tiger

Vaak hier
Yep, da's zonder meer waar. Maar het blijft wel een vreemde combinatie van oorzaak en storing.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Het klopt dat Windows je heel af en toe behoorlijk kan verrassen met rare problemen.

Bovenaan Onderaan