Spreuk overdenkingen voor 16 mei

Kate

PCS Senior
Als je 'stout' was, werd je dit duidelijk gezegd! En zet je maar schrap voor sommige opmerkingen!!

Allereerst een hele mooie, waarbij het gestrafte kind geloofde dat moeder gelijk had: Moeder zei maar al te vaak: "Jij hebt een grote mond". En omdat moeder gelijk had, kon er ook wel een waar antwoord van het kind volgen: "En jij een grote kont!".
Als zoonlief te veel babbels had, zei moeder: Wie verdient er hier het vuur en licht?".
Een Antwerpse moeder zei bij geleverd knoeiwerk: "Dat lijkt er op als mijn achterwerk op een kop soep".
Als we vervelend waren of te veel geld kostten, zei vader: "Wij wilden kinderen, niet speciaal deze".
Als vader een opdracht gaf, hoorde hij vaak: 'Moet dat direct?' En het antwoord was dan: "Nee hoor, als je het maar onmiddellijk doet!".

Deze vader was met zijn waarschuwing meer dan duidelijk: "Als je nu niet maakt dat je wegkomt, geef ik je een oplabbedoezes zodat je tanden en kiezen de polka-mazurka in je strot dansen". En daar is geen woord Frans bij!

Niet iedereen was even blij met het hebben van kinderen: "Met kinderen heb je levenslang".

Sommige ouders waren best wel een beetje gewelddadig in hun uitspraak! Als de kinderen overal aan zaten, klonk het: "Gloeiend ijzer en molenstenen, dat laten ze wel liggen!".

En de laatste voor vandaag, in goed Nederlands: Als ik zat te zeuren, vroeg vader vaak: "Moet je niet naar Brussel? Manneke Pis is jarig en hij heeft alle zeikerds uitgenodigd!"

Bron: het boekje: 'Mijn vader zei altijd'.

Ad Becude

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Als je hier iets verkeerd deed als kind zei men: Ik sla je de herses in met een papkoeke
Of als je ergens raar van staat te kijken: Je kijkt als een uul op een klute

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Nou dan waren dan echte brutalen. Wij hoefden het niet te proberen om een dergelijk antwoord te geven als "en jij een groet kont".
Die van het vuur en licht kende ik nog niet voor dat gebruik net als de anderen, waren me ook nog niet bekend. :)
Wel die van of het direct moet, alleen bij ons hoorde ik dan vaker als antwoord iets soortgelijks "nee dat hoeft niet direct, als het maar over 5 minuten klaar is".

Toch leuk die spreuken! Zo nu en dan eentje onthouden om thuis mijn paard mee te pesten. :p

Ad Becude

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Als het land geploegd is, dan heb je van die kuiten grond...dat is een klute.
Dus: "je kijkt als een uil op een kluit". Hoe ze aan de uitspraak komen weet volgens mij geen mens.

Kate

PCS Senior
Dus: "je kijkt als een uil op een kluit".
Tja Ad, nu zit er voor jou niets anders op dan het land iedere dag in te lopen en te kijken hoe de uilen bij jullie kijken en de kluten te inspecteren! Ik wacht met spanning op je verslagen van al die trektochten!

Bovenaan Onderaan