Opgelost Partitie D: op slot!

perloc

Gevestigd lid
Mag ik jullie nog een probleem voorleggen?
Ik heb Windows 7 Home geinstalleerd. Dat ging vlekkeloos.
Maar nu zit de hele D: partitie weer op slot: access denied!
Dat is gebeurd bij de vorige Windows, toen heb ik ergens aangezeten waardoor de hele D: partie op slot ging. Die heb ik beetje bij beetje kunnen ontsluiten.
Maar er staan duizenden files op D: Als ik die een voor een moet activeren ben ik weken bezig!! Hoe kan ik die in een keer ontsluiten?
Als die in een keer op slot kan zou die ook in een keer moeten worden geopend! Nietwaar?
MVG perloc

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Je heb Windows 10 erin gehad en die partitie die nu op slot zit is waarschijnlijk door Bitlocker in Windows 10 versleuteld.
Ik heb dat ook gehad en moest daarvoor Windows 10 terug installeren.

perloc

Gevestigd lid
Ik heb geen Bitlocker en TrueCrypt heb ik nog niet geinstalleerd.
Dus dat is het niet.
Ik gebruik TrueCrypt ook niet meer want ik heb zelf een de- / en-cryptor gemaakt.
Ik daag iedereen die te kraken!
perloc

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Je zal Windows 10 opnieuw moeten installeren en dan in Services Bitlocker moeten deactiveren nadat jij je vergewist hebt dat de D-schijf nu wel opent.

Die Data-schijf is niet te kraken vanuit Windows 7!

perloc

Gevestigd lid
Het is Windows 7 Home. Wat hebben die Services Bitlocker te maken met permissions? Ik krijg overal access denied, maar ik kan ze stuk voor stuk weer lees/schrijfbaar maken.
Bijdeweg, hoe deactiveer ik services bitlocker??
Er is niets ge-encrypt. Ook niet door mijn de/encryptor. Ik gebruik die alleen in mijn programma om het password te en/decrypten.
perloc

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Bitlocker is in Windows 7 Home niet aanwezig!

perloc

Gevestigd lid
DIT IS EEN HEEL ERNSTIG PROBLEEM!!
Ik kan niet een van mijn files meer bereiken, overal kom ik ACCESS DENIED tegen.
Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen?
perloc

Black Tiger

Vaak hier
Ik krijg overal access denied, maar ik kan ze stuk voor stuk weer lees/schrijfbaar maken.
Van wat ik uit het verhaal begrijp heb je in het verleden iets met de rechten verkeerd gedaan waardoor je er nu niet meer op komt.

Ik neem aan dat jouw account wel een administrator account is.

Probeer het volgende eens:
1.) Open de verkenner en selecteer de D schijf met je rechter muisknop
2.) Klik op Eigenschappen
3.) Kies het tabblad "beveilging" en klik op "geavanceerd"
4.) Klik op "machtigigen" en dan "Machtigingen wijzigen"
5.) Zet onderaan een vinkje bij "Alle machtigingen op onderliggende objecten vervangen door overneembare machtigingen van dit object.
6.) Selecteer Administrators klik op bewerken en geef die alle machtigingen op "Deze map, onderliggende mappen en bestanden".
7.) Doe daarna hetzelfde bij Gebruikers/jouw gebruikersnaam, maar dan alleen de volgende dingen aanzetten:
Door map bladeren/Bestanden utivoeren
Map weergeven/Gegevens lezen
Kenmerken lezen
Uitgebreide kenmerken lezen
Leesmachtigingen

Werkt het daarna weer?

Ah ik was aan het schrijven terwij Abraham een bericht schreef.... dan heb je 2 opties om te proberen. :)

perloc

Gevestigd lid
@Enigma147: bedankt voor je antwoord, maar dat station ben ik allang voorbij.
Het begon ermee dat de hele D: partitie op slot zat. Die heb ik via je link van slot kunnen halen. Maar dat is dan ook het enige. De rest van de 10.000den files blijft op slot. Zelfs die een voor een proberen via Security en ownership te ontsluiten lukt niet altijd!!

@Black Tiger: Ik kom tot aan punt 4, maar dat "machtigingen wijzigen", dat zie ik niet. (Ik heb alles in het Engels).
Hier een image:
1545581864261.png
Ik heb het hokje "Replace all child.......' aangevinkt, maar als ik op OK druk krijg ik alle files opeenvolgend met een access denied.
Dus ze worden niet ontsloten!
Ik zie in het windows "Permissions entries:" onder tab "Inherited From" staan: <not inherited> Kan dat de oorzaak zijn?
En hoe krijg ik ze wel erfelijk?
perloc

Black Tiger

Vaak hier
Oh dat kan kloppen dat je dat niet ziet. Ik vind het al bijzonder dat hier in jouw screenshot niet system en administrator erbij staat.

Je zult eerst even dan de uitgebreide instellingen voor rechten moeten aanzetten... even denken hoe dat ook alweer moest.
Zo uit mijn hoofd zit het in de mapopties. En da moet je "eenvoudige instellingen voor delen" uitzetten, dus vinkje weghalen en dan toepassen en/of OK klikken.
Dan weer terug en dan krijg je hier een uitgebreider scherm te zien.
Ik wilde graag een screenshot plaatsen, maar mijn computer heeft een kuur. Een of andere shell extensie blokkeert mijn eigenschappen.

Misschien kun je ondertussen kijken of je hiermee (klik) al verder komt. Nederlandstalige pagina maar met Engelstalige voorbeeldschermpjes.
Lijkt me verstandig om eerst te zorgen dat System weer overal rechten toe heeft anders loop je ook weer kans tegen access denied meldingen op te lopen.

perloc

Gevestigd lid
Hoe kom ik erachter of ik de Administrator ben van deze laptop? Ik ben wel de OWNER van de folders/files.
Ik las ergens dat de admintsrator overal toegang heeft. Dus dat zou zeggen: geen ACCESS DENIED?
perloc

Ja ik zie nu dat ik de administrator ben. (In USER ACCOUNTS).
En dit: "
Je zult eerst even dan de uitgebreide instellingen voor rechten moeten aanzetten... even denken hoe dat ook alweer moest.
Zo uit mijn hoofd zit het in de mapopties. En da moet je "eenvoudige instellingen voor delen" uitzetten, dus vinkje weghalen en dan toepassen en/of OK klikken. " Is nogal onduidelijk.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik ben bang dat alles wat tot nu gedaan is, volkomen futiel is.
Windows 10 zal er weer in moeten en dan hopen dat de partitie en bestanden weer beschikbaar komen (ondanks de huidige handelingen).

Black Tiger

Vaak hier
Is nogal onduidelijk.
Mapopties kun je in de verkenner terug vinden of bij Configuratiescherm -> mapopties -> weergave. Daar zou het onder moeten zitten, maar ik heb speciaal de W7 nog eens opgestart. Daar zit het niet bij, dat was onder XP. :)
Je kunt daar wel onderaan de Wizard voor delen uitschakelen maar dat zou ik niet doen want dat is 'm niet.

Ik denk dat je eerst gewoon SYSTEM weer moet toevoegen met alle rechten, voordat e.e.a. weer fatsoenlijk weergegeven wordt en gaat werken, als dat al lukt. Die moet alle rechten kunnen overnemen. Misschien dat dan wel weer dat geavanceerd knopje zichtbaar wordt.
Daarna groepsrechten voor administartors en daarna de rechten voor gebruikers.

@Abraham54 Dan kun je net zo goed een herinstallatie van Windows 7 doen dat blijft lood om oud ijzer, dan zal ie toch wel over oude rechten gaan zeuren, maar er is wel meer kans dat ze makkelijker over te nemen zijn.

Als er niets belangrijks op staat zou ik de schijf gewoon formatteren, dat is de snelste oplossing.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik heb hetzelfde ondervonden begin dit jaar met eerst Windows 10 en toen Windows 7 - al mijn documenten enz - een 200 GB - waren niet meer toegankelijk, want versleuteld zoals verkenner dat aangaf.
Muziek en video's waren daarentegen wel gewoon werkend - dus ik constateerde dat dit een specifiek Windows 10 geval is.

Dus Windows 10 weer geïnstalleerd en toen was alles weer normaal beschikbaar.
Voor de zekerheid een externe USB-HD aangemaakt in Ex-Fat en daar al mijn documenten naar toe gekopieerd.
In Services Bitlocker uitgeschakeld en daarna wederom Windows 7 opnieuw geïnstalleerd en de HD met mijn documenten was weer gewoon te gebruiken!

Black Tiger

Vaak hier
Als het iets van Bitlocker is zou het inderdaad kunnen. Ik dacht begrepen te hebben dat ie er zelf aan geprutst had.
Maar hij kan altijd eens proberen. Bitlocker service draait standaard niet eens dacht ik, althans bij mij staat ie op handmatig.

Enigma147

Nieuw lid
Bitlocker kan het niet zijn, als hij met de hand een enkel bestand wel kan ontsluiten. Mijn gok is een rechten probleem. Over hoeveel data (GB) hebben we het?

Ik heb er laatst eens over denken, hoe zoiets op te lossen. Zou dit werken? Maak een Backup van de data en restore het naar een niet NTFS volume Exfat, of fat32. Backup tools draaien onder backup admin, die het recht heeft om bij bestanden te komen met speciale rechten. Door een restore uit te voeren naar een disk met geen rechten systeem zijn de bestanden weer te benaderen. Daarna kan je ze weer terugzetten naar de plaats waar je ze wil hebben.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Toevallig bezig geweest met de overerving van rechten? Daar heeft dit alle schijn van.

Tijd om de rechten eens te controleren met total commander

Black Tiger

Vaak hier
Backup tools draaien onder backup admin, die het recht heeft om bij bestanden te komen met speciale rechten
Als ik zo naar die screenshot kijk heeft SYSTEM niet eens meer rechten, dus geheid die backup-admin ook niet, maar proberen kost niks he.

@Rubensky: Leg me dat eens uit als je wilt? Hoe kun je dat controleren met Total Commander? Ik zie daar wel attributen, maar hoe kun je daarmee controleren wie welke rechten heeft? Want da's wel interessant. Of bedoelde je het op andere manier?

perloc

Gevestigd lid
Ik zal even achter elkaar reageren op mijn laatste antwoord.

@Abraham54-1: Het gaat om windows7 home en niet om windows 10 !!
Ik heb voordat ik win7 home eropzette (in plaats van win7 ultimate) een image gemaakt van de C: partitie.
Die zou ik terug kunnen zetten en kijken of die voor zover de permissions het toelaten, weer toegankelijk is.
En dan de Image van Win7 home weer terugzetten en kijken of ie dit keer van de D; partitie is afgebleven.

@Black Tiiger: Ook dit <Ik denk dat je eerst gewoon SYSTEM weer moet toevoegen met alle rechten, voordat e.e.a. weer fatsoenlijk weergegeven wordt en gaat werken, als dat al lukt. Die moet alle rechten kunnen overnemen. Misschien dat dan wel weer dat geavanceerd knopje zichtbaar wordt.
Daarna groepsrechten voor administartors en daarna de rechten voor gebruikers.>
is weer erg onduidelijk! SYSTEM toevoegen?
En dit: <Als er niets belangrijks op staat zou ik de schijf gewoon formatteren, dat is de snelste oplossing.> Haha!! Er staat 254 GB belangrijks op! Ik heb wel een image maar die is van een half jaar geleden.

@Abraham54-2: Versleutelen, waar je het over hebt, is encrypten!! Dit probleem heeft niets met encryptie te maken! Het is puur een rechtenkwestie!
Ik zou kunnen proberen om op een externe USB HD met ex-fat of fat de D: partitie to copieren en daarna de zaak weer terug te zetten.
Dat zal ik in gedachten houden.

@Black Tiger 2: Ik meen van Abraham54 begrepen te hebben dat bitlocker iets van Win10 is en niet voorkomt op Win7.
Ik heb er zelf aan "geprutst" in het verleden.

@Enigma147: Het gaat om 254 GB. Ik schat dat daar 10-20% van weg kan. Maar de rest wil ik wel erg graag behouden!!
Het is inderdaad een rechtenprobleem.
En zie mijn antwoord hierboven aan Abraham54. Zouden de rechten die de zaak op slot hebben gezet het copieren naar een andere HD dit kunnen verhinderen? En hoe krijg ik mijn text weer op een normaal leesbaar nivo?

MVG perloc

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan