Opgelost Probleem met de BIOS?

perloc

Gevestigd lid
Volgende probleem.
Omdat mijn WIFI niet repareerbaar lijkt (daarover is in dit - en Nationaalc. forum al aardig wat over heen en weer geschreven) heb ik besloten om Windows 7 Home Premium opnieuw te installeren aan de hand van mijn Install key. Ik heb Win7 home gedownlaod en in huis en staat op een DVD. Microsoft wilde geen ISO laten downloaden en verwees me naar HP voor een herstel. Dat wil ik niet want dan krijg ik weer van alles van HP mee waar ik helemaal niet op zit te wachten. De download is helemaal niet vlekkeloos verlopen en ik moet nog maar zien of er geen kink in de kabel zit. Bakken op een DVD gaf geen enkel probleem.. Maar dat is een ander probleem.
De interne CD/DVD drive werkt niet (meer) en Speccy meldt dat er geen drive wordt gevonden.
Ik heb een externe CD/DVD drive en ik moet in de BIOS de volgorde van wat het eerste - en vervolgens opstart - instellen. En daar wringt de schoen!
Hier is de lijst van de items om in bootvolgorde te zetten:
1545501532112.jpeg
De uitroep tekens van de laastet twee duiden erop dat ze niet aanwezig zijn.
Mijn USB DVD drive is "highlighted". Maar als ik op return druk gebeurt er niets!! De bootvolgorde blijft ongewijzigd.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik kan ze allemaal activeren maar er komt geen volgorde.
perloc

ShadyAngel

Vaak hier
Ik heb 2 HP laptops (2007 -2017). Je kan ook éénmalig (zonder wijziging in het BIOS) opstarten vanaf een externe usb DVD, stick of schijf opstarten met F9. Ik heb in mijn desktop geen brander meer en daarom heb ik een externe blue-ray brander. Deze wordt zelfs in de oude laptop van 2007 nog herkend, alleen staat er enkel usb HDD (in het BIOS)terwijl de nieuwste usb BR-DVD/HDD vermeld.

Ron01

PcSave - computerhulp voor de kleine beurs
Moet je de usb cd/dvd niet eerst omhoog plaatsen? Dat kan vaak met de f5 en f6 toets.
Als het goed is staat dat ook op je bios pagina. En dan met f10 opslaan en afsluiten.
Dan zou hij van de externe cd/dvd moeten opstarten.
Mvg Ron

ShadyAngel

Vaak hier
Mogelijk verschilt dit van toestel tot toestel. Bij de mijne moet ik enkel met F9 usb selecteren zonder in het BIOS te komen.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
F9 of F12 - Bios Bootmenu.

Is niet altijd aanwezig of moet eerst geactiveerd worden!

ShadyAngel

Vaak hier
Bij alle 2 mijn laptops is F9 bootmenu , F10 Bios setup en F12 network boot maar ik heb deze laatste nog nooit nodig gehad.
F10 heb ik alleen nodig als ik een vaste bootvolgorde anders willen instellen, F9 is éénmalig en meestal wel handiger (vind ik) omdat die wijziging meestal maar één keer nodig is.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Opstartvolgorde is soms ook gewoon tijdens het opstarten met de F8 toets te bepalen. Ligt er aan welke bios.
Kwestie van even proberen welke toets het is. Anders even de usb cd-rom als bovenste zetten, met F5 of F6 zoals Ron01 schreef, of soms kan dat ook met de + of - toets.

ShadyAngel

Vaak hier
Ik heb er een hele tijd achter moeten zoeken tot ik een lijstje vond met de nodige codes voor mijn laptops. Op de website van HP stonden deze nergens vermeld, er was zelfs geen handleiding bij. En dat voor laptops van 1700€ en 1300€. Ze zijn wel heel goed maar informatie kon betern.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Klopt, vind het ook raar dat dit niet gewoon universeel gedaan wordt. De ene fabrikant gebruikt F8 voor opstartmenu (in elk geval Asus) en HP gaat dan weer zijn eigen afwijkende F9 gebruiken. En dat dan ook nog zonder documentatie, dat kan inderdaad veel beter!

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Mijn ervaring is dat HP op gegeven moment bij oudere apparaten documnten en dergelijke verwijdert.
De beste online ervaring heb ik met Dell en Lenovo.

ShadyAngel

Vaak hier
Klopt, vind het ook raar dat dit niet gewoon universeel gedaan wordt. De ene fabrikant gebruikt F8 voor opstartmenu (in elk geval Asus) en HP gaat dan weer zijn eigen afwijkende F9 gebruiken. En dat dan ook nog zonder documentatie, dat kan inderdaad veel beter!
Klopt, dat was voor mij de reden dat ik nooit voorgefabriceerde desktops heb gekocht, ik heb de onderdelen altijd zelf uitgekozen en in elkaar gepuzzeld. Alleen bij deze laatste (en duurste, tussen de 3000 en 4000€) heb ik uiteindelijk moeten laten monteren, bleek toch te moeilijk door al die hardware. Alle vorige gebruikte ik regelmatig F10 alleen bij de laatste is dat nu F12. Zou geen probleem zijn als ze een handleiding meeleverden zoals die meestal bij een los gekocht moederbord zit
.

perloc

Gevestigd lid
Sjonge, jonge, wat een hoop reacties in korte tijd!
Jullie verwennen me wel hoor!!
Ik heb ut even geprobeerd en het is F9. Dan kan ik van de externe DVD drive booten.
Ik heb niet meer in de BIOS getracht veranderingen aan te brengen, want ik heb de (hand) boot van de DVD drive maar zelden nodig. Ik heb een paar CD's met autoboot, dus daar heb ik het niet voor nodig!
Welbedankt allemaal!! Een Gelukkig Kerstmis en een Voorspoedig en Gezond Nieuwjaar!!
MVG perloc

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Fijn dat jij weer geholpen bent.
Succes met de installatie en jij en jouw gezin in Mozambique ook heel fijne Kerstdagen.
Ik zal dit topic op opgelost zetten.

toska

Gewaardeerd
Bekend gezicht
Volgende probleem.
Omdat mijn WIFI niet repareerbaar lijkt (daarover is in dit - en Nationaalc. forum al aardig wat over heen en weer geschreven) heb ik besloten om Windows 7 Home Premium opnieuw te installeren aan de hand van mijn Install key. Ik heb Win7 home gedownlaod en in huis en staat op een DVD. Microsoft wilde geen ISO laten downloaden en verwees me naar HP voor een herstel. Dat wil ik niet want dan krijg ik weer van alles van HP mee waar ik helemaal niet op zit te wachten. De download is helemaal niet vlekkeloos verlopen en ik moet nog maar zien of er geen kink in de kabel zit. Bakken op een DVD gaf geen enkel probleem.. Maar dat is een ander probleem.
De interne CD/DVD drive werkt niet (meer) en Speccy meldt dat er geen drive wordt gevonden.
Ik heb een externe CD/DVD drive en ik moet in de BIOS de volgorde van wat het eerste - en vervolgens opstart - instellen. En daar wringt de schoen!
Hier is de lijst van de items om in bootvolgorde te zetten:
Bekijk bijlage 888
De uitroep tekens van de laastet twee duiden erop dat ze niet aanwezig zijn.
Mijn USB DVD drive is "highlighted". Maar als ik op return druk gebeurt er niets!! De bootvolgorde blijft ongewijzigd.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik kan ze allemaal maar er komt geen volgorde.
perloc
gebruik je pijltjes kies internal cd/dvdrom drive klik f9 daarna op save dan klikje op f10 daarna op save en exit je player word opgestart

Bovenaan Onderaan