Nieuws Retpoline activeren

Abraham54

Admin
Ondersteuning
In tegenstelling tot mijn vorige Windows 10 in mijn Dell M6400 (zie Probleem - windows10.0-kb4482887-x64 kan niet worden geïnstalleerd) is in mijn nieuwe Windows 10 Professional de update kb4482887 meteen bij de eerste keer geïnstalleerd.

Deze update is in feite een grote foutenrevisie voor Windows 10 en bovendien wordt Retpoline mogelijk.
Retpoline, ontwikkeld door Google moet de vertraging oplossen, die de beveiliging voor de processors met zich meegebracht heeft (Spectre-Updates).

Om retpoline te activeren start je via het X-Menu (Windowstoets + X-toets) Windows PowerShell (Admin) en kopieer na elkaar beideonderstaande opdrachten in het blauwe venster en druk daarna telkens op de Entertoets.

1. reg add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverride /t REG_DWORD /d 0x400
  2. reg add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverrideMask /t REG_DWORD /d 0x400
Aansluitend: start de computer opnieuw op!

maarten70

Gevestigd lid
Aanvulling op het vorige bericht van Abraham...

Retpoline is niet effectief op elke processor, nieuwere processors hebben Retpoline niet nodig (zijn er niet een compatible mee). Alleen processors van de 6e generatie en daarvoor en processors van de 7e en 8e+ generatie die voor het einde van 2018 gekocht zijn en niet een microcode update hebben gehad (microcode updates moeten handmatig gedaan worden). Alle nieuwe generatie processors geproduceerd (zeker) na december 2018 hebben de nieuwe microcode update en hebben geen Retpoline nodig.

Microsoft (spreekt whitepaper van Intel een beetje tegen) [1]:
Skylake and later generations of Intel processors are not compatible with Retpoline, so only Import Optimization will be enabled on these processors
Van Intel's whitepaper over Retpoline [2]:
Retpoline is known to be an effective branch target injection (Spectre variant 2) mitigation on Intel processors belonging to family 6 (enumerated by the CPUIDinstruction) that do not have support for enhanced IBRS. On processors that support enhanced IBRS, it should be used for mitigation instead of retpoline.
Ik raad dus af om Retpoline te gebruiken wanneer je computer 2019+ is. Retpoline werkt niet op gen-7+ intel processsors en heeft dus geen zin.

Wanneer de rollout van deze update compleet is volgens Microsoft en Retpoline automatisch door Windows aan of uit wordt gezet: vertrouw op de configuratie van Windows! Windows weet wanneer het aangezet moet worden en wanneer niet.

Bronnen:
[1] - techcommunity.microsoft.com/t5/Windows-Kernel-Internals/Mitigating-Spectre-variant-2-with-Retpoline-on-Windows/ba-p/295618
[2] - software.intel.com/security-software-guidance/api-app/sites/default/files/Retpoline-A-Branch-Target-Injection-Mitigation.pdf

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Aangezien Retpoline een prestatie-optimalisatie is voor Spectre Variant 2, is het noodzakelijk dat de hardware en OS ondersteuning voor de branch doelinjectie aanwezig en ingeschakeld is.
Skylake en latere generaties Intel-processoren zijn niet compatibel met Retpoline, dus alleen Importoptimalisatie wordt ingeschakeld op deze processoren.

In alle andere gevallen dient Retpoline geactiveerd te worden op de wijze zoals in mijn hoofdbericht vermeld staat.

HansGU

Gewaardeerd
Zal ik het eerlijk zeggen?

Ik snap er geen jota van. Ik had nog nooit van Retpoline gehoord en nog steeds weet ik niet of ik dit zo moet installeren èn ..... waarom!

Bovendien: Hoeveel forumleden hebben een computer van na 2019?

Kate

Enthousiast
Ik ga net zo eerlijk zijn als Hans: ik snap er nog geen 2 jota's van. Maar als je iets niet snapt en er nog nooit van gehoord hebt, is daar onze onvolprezen Google.
Dus ben ik gaan lezen over Retpoline (dat ik eerst voor een soort maagbeschermer versleet! Sorry, het is de naam!). Na een regel of 10 had ik al zoveel volkomen onbekende woorden gelezen dat ik rustig mocht aannemen dat de meerderheid van de Windows 10 bezitters het wel gelooft.
Maar ik heb volgehouden en aan het einde zag ik het licht: Windows gaat er waarschijnlijk sneller door.

En toen was ik klaar. Want als mijn laptop nog sneller gaat dan nu, moet er ook een soort Retpoline voor mij komen! Ik ga me dus niet verdiepen in dit wondermiddel en ben een tevreden mens.

Maar.....voor velen zal het wel een fijne oplossing zijn, en die gun ik het van harte!

maarten70

Gevestigd lid
Het is enkel een update, het kan zijn dat Retpoline je computer 25% sneller maakt.

Als je gewoon een paar maanden wacht ofzo doet Windows het zelf. Helemaal geen regedits nodig dat is alleen maar moeilijk doen. Tenzij je apparaat super langzaam is.

Je bent niet minder veilig als je geen Retpoline hebt, het is enkel een optimalisatie.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik heb in het Windows register de Retpoline instellingen weer verwijderd.
Sindsdien draait mijn oude trouw Dell weer koeler.

Bovenaan Onderaan