Discussie Roemeense plasbende loopt tegen de lamp

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Roemeense plasbende loopt tegen de lamp

© NieuwsFoto De politie wist de drie plassende vrouwen vanmiddag in te rekenen.

Drie Roemeense vrouwen zijn vrijdagmiddag aangehouden op verdenking van medeplegen van inbraak.
Zij hadden in de tuin van een woning geplast waarna hun mannelijke mede-inbrekers wilden toeslaan.
Maar zover kwam het niet, oplettende buurtbewoners wisten dit te verijdelen.

Toen de bewoners naar buiten kwamen om de plassende vrouwen aan te spreken, glipten de mannen aan een andere zijde het huis in.
Buurtbewoners hadden dit in de gaten en grepen in.

De buurtbewoners volgden de vrouwen tot Haarlem terwijl zij contact hielden met de politie.
Een politiehelikopter die toevallig in de buurt was, keek ter ondersteuning mee.
Daarna wist de politie de plasvrouwen snel tot stoppen te dwingen en te arresteren.

Bron

HansGU

Gewaardeerd
Tsjonge, in Oost Europa weten ze er wel wat van. Het dievengilde uit Holland mag les gaan nemen :confused:

Ron01

Junior lid
Liever niet, al deze mensen waar ze ook vandaan komen moeten hard worden aangepakt.
Helaas is het Nederlandse rechtstelsel een lachertje. Binnen een paar uur lopen deze figuren weer vrolijk rond en gaan door met hun activiteiten ☹

Black Tiger

Vaak hier
Tja ze hebben dus de plasvrouwen. En de mannen dan? Want daar zie ik niets over in dit bericht. Wat willen ze dan uiteindelijk die vrouwen doen, bekeuren voor op oneigenlijk terrein te urineren? Want voor inbraak kun je ze niet pakken en medeplichtigheid is op die manier nog niet meteen afdoende te bewijzen, dus die staan snel weer buiten.
De mannen zijn degenen die ingebroken hebben dus die zouden ze te pakken moeten nemen.

Maar dan noch, er zijn meerdere oost-Europese bendes actief, logisch ook gezien het strafklimaat hier. Dat is voor die landen een vakantie.

maarten70

Gevestigd lid
3 maanden zou ik niet willen rekenen tot een paar uur. Bron: Inbraak huis/woning - Strafrecht Advocaten Netwerk

En lees deze even door:
Diefstal | Wet & Recht

Als aan kan worden getoond dat ze een inbraak hebben gepleegd of een poging tot diefstal, dan hebben ze een redelijk probleem. Mocht aangetoond worden dat ze medeplichtig zijn hebben ze ook nog een redelijk groot probleem (maar ja, dat is niet per se te bewijzen in dit geval). Als het niet kan worden aangetoond is dat niet te verwijten aan het rechtssysteem, vind ik.

Overigens vind ik het rechtssysteem van NL geen lachertje, het gaat uit van verbetering van de mens en bovendien is het eerlijk. Ik heb vorig schooljaar mijn maatschappijleer examen moeten doen, de rechtsstaat was een onderdeel binnen de methode. Wij moesten de rechtspraak van NL, VS en China kunnen vergelijken. Amerika is erg overdreven liberaal in hun straffen (naar mijn mening) en de jury rechtspraak faalt, net zoals hun rechterlijke macht. In ons land is de rechterlijke macht onafhankelijk van de andere twee nachten (uitvoerende macht en de wetgevende macht), dat is niet zo in de VS. Dat heb je misschien ook kunnen merken in de media laatst, toen Trump een nieuwe rechter benoemde. In de VS benoemd de president de rechters, de president kan dus kiezen welke hem het meeste voordeel biedt. In China heeft de communistische partij de macht over de rechtspraak, de rechtspraak daar is heel erg oneerlijk.

Maar, welke vind jij beter? VS of NL? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Om het even politiek te maken. :)

Black Tiger

Vaak hier
Hoe de wet geschreven is en hoe hij wordt uitgesproken is nog altijd een groot verschil. Zeker als men ze de eerste keer pakt komt het veelvuldig voor dat inbrekers er met een taakstraf vanaf komen. Of minder.

Zoals ik al schreef... zie het die vrouwen maar eens aan te hangen. Dat is dus diezelfde grote "als" wat jij ook schrijft. Als het niet bewezen kan worden is dat inderdaad niet te verwijten aan het rechtssysteem. Juist daarom hadden ze ook beter die mannen kunnen pakken.

Ik ben het helaas wel eens met Ron01 dat het rechtssysteem in dit land een lachertje is en daarnaast ook bijzonder vage uitspraken kan doen.
Dat hij beter zal zijn dan in de VS of China staat buiten kijf. Maar de uitspraken en de strafmaat... echt... Ron01 heeft daar echt wel een punt.

Kate

Enthousiast
Wij zullen vast wel een goed rechtssysteem hebben in vergelijking met de VS en China. Maar als ik lees wat er voor straffen gegeven worden, dan ben ik toch bang dat ze bij het opzetten van dit systeem het onderwerp 'strafmaat' met een roze bril bekeken hebben. En het 'verbeteren van de mens' is een heel goed doel, maar het lijkt soms belangrijker dan het bestraffen als het slachtoffer niet meer 'verbeterd' kan worden.

HansGU

Gewaardeerd
Maar dat niet alleen, rechters zijn slechts mensen. Binnen de vrijheid die zij hebben ontstaat niet zelden willekeur waardoor onze zogenaamde rechtspraak in feite geen recht is. Het maakt nogal wat uit of je rechter Jansen in Groningen hebt of bijv. Pieterse in limburg.

Voorbeelden te over!

N.B. Het voordeel van bijv. het Amerikaanse systeem is dat er niet één, maar meerdere personen (jury) naar de zaak kijken waardoor e.a. toch ook weer wat objectiever zal worden)

Laatst bewerkt:

Kate

Enthousiast
Ik heb in een drukke tijd wel eens verzucht: als ik nou een redelijk onschuldige diefstal pleeg, zou ik dan een week celstraf krijgen? Dan heb ik eindelijk eens tijd om mijn boeken te lezen, en een strafblad.................haha. Het leek me wel lekker, een soort Landal Greenvakantie in de gevangenis, en veeeeeel goedkoper.

Black Tiger

Vaak hier
Met al die jaren die jij hebt? Nee dan krijg je hooguit een voorwaardelijke werkstraf. Dus feitelijk hoef je dan niets te doen.
Als het een winkel is kan het zijn dat die nog middels een ... dju... memory error... particuliere procedure?... een vergoeding van het gestolene van je vorderen.
Een en ander ligt er ook weer aan wanneer men je pakt, of dat op heterdaad is of nadien en wat en op welke manier er gestolen is.
Maar ga er maar van uit dat je 0 celstraf krijgt en 0 taakstraf de eerste keer, alleen voorwaardelijk.

HansGU

Gewaardeerd
Niemand iets te zeggen over mijn stelling dat je voor een en het zelfde vergrijp bij de ene rechter een hogere of lagere straf krijgt dan bij rechter Jantje 200 km verderop? Zolang dat nog het geval is mogen wij het woord "recht" niet in de mond nemen...

Black Tiger

Vaak hier
Oh ik wist niet dat je dat als stelling poneerde maar gewoon als opmerking geschreven had net als anderen en ik zelf er een paar geschreven heb.
Het is inderdaad zo dat de strafmaat per rechter kan verschillen. Toch is er dan sprake van recht mijns inziens. Dat is evident aan het soort wetgeving en het rechtsstelsel in dit land, waarbij een straf minimaal iets is en maximaal iets en dat een rechter de overweging moeten maken.
Zoals eerder gesteld zijn rechters ook maar mensen en je kunt niet verwachten dat die allemaal exact dezelfde afweging kunnen maken.

Als je dat wilt moet je vaste straffen gaan vaststellen voor bepaalde vergrijpen. Maar dat is weer niet mogelijk omdat je dan geen rekening kunt houden met bijv. persoonlijke situaties en bepaalde omstandigheden.
Dus dit soort rechtspraak heeft zijn voor- en nadelen.

Kate

Enthousiast
Black Tiger, wil je er eens over nadenken wat ik dan moet doen om mijn vakantie te verdienen in een van die onderkomens? Ze zullen daar geen last van me hebben: ik lust alles en lees de hele dag!
En als ik je profiel bekijk, ben ik bij jou niet aan een verkeerd adres.:laughing:

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Vaak hier
Tuurlijk Kate, zal er eens over nadenken, zal zo moeilijk niet zijn. :D Gewoon naar een paar agenten meppen als je wordt aangehouden bijvoorbeeld. Dan worden ze al strenger.
En in het onderkomen kun je ook nog leren koken. Kennis van me heeft bijv. daar geleerd hoe die Roti moest maken en hij heeft mij dat weer geleerd, kende dat nog niet behalve van naam. Smaakt heerlijk! :)
Mag gerust in de cel naast mij komen wonen, gezellig. :p

Kate

Enthousiast
Het wordt een heel gezellige boel! Wat zouden jullie er van vinden als we een klein dievenclubje beginnen. En er staat vast wel ergens een cellenblokje leeg,, het liefst mét keuken dus! En ik kook heerlijke soep met balletjes!:p

Black Tiger

Vaak hier
Cellenblokje met keukenclubje? Ja dat lijkt me wel wat. Eerst even wat organiseren zodat we ook bij elkaar terecht komen. :D

Bovenaan Onderaan