schijf klonen met Aomei of MiniToolPartitionWizard

Najsnarf

Heeft veel posts
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
27
Punten
48
Af en toe maak ik toch een kloon van de C-schijf naar een andere schijf (uiteraard). Het voordeel van Aomei is dat je kunt doorwerken op de pc (tijdsduur ongeveer 25 min) en met MTPW niet. Echter: bij Aomei lukt het bij herhaling niet meer: er wordt gevraagd bij opstart met de verse kloon om een opstartmedium en dat soort mededelingen, knipperende cursor op een zwart scherm. Bij MTPW: controle van de nieuwe schijf: prima. Heeft iemand dit vaker mee gemaakt of doe ik iets verkeerds?
p.s. het gaat mij dus niet om adviezen zoals gebruik van macrium, Acronis en dat soort programma's, maar alleen om de vraag warom Aomei bij mij faalt.

axe0

BSOD Expert
Lid geworden
21 sep 2018
Reaction score
15
Punten
18
Leeftijd
22
Hoi Najsnarf,

Dat klinkt alsof Aomei bepaalde cruciale gegevens van de vorige schijf niet of niet goed kopieert, zoals bijvoorbeeld de BCD (Boot Configuration Data), waardoor Windows niet weet hoe het moet starten.

Najsnarf

Heeft veel posts
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
27
Punten
48
En daar is dus kennelijk niets aan te doen als ik dat zo lees. Ik heb trouwens ook nog en duplicator die het (bijna altijd) goed doet. En dat is ook de reden waarom ik twéé reserve SSD-schijven heb: als er een keer met kopiëren of klonen niet goed gaat heb ik er altijd nòg 1.

axe0

BSOD Expert
Lid geworden
21 sep 2018
Reaction score
15
Punten
18
Leeftijd
22
Veel backup fabrikanten hebben herstel opties buiten Windows om, Macrium als voorbeeld heeft een optie in hun Recovery Environment om problemen met het opstarten te analyseren en op te lossen. Dat gebeurt door verschillende command's uit te voeren m.b.v. programma's van Windows.
Ik vermoed dat Aomei een vergelijkbaar iets heeft dat je eventueel zou kunnen gebruiken om het probleem op te lossen.

Najsnarf

Heeft veel posts
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
27
Punten
48
redelijk ingewikeld voor mij, nu blijkt dat MTPW het goed doet., Want waar "die programma's van Windows "zitten?

axe0

BSOD Expert
Lid geworden
21 sep 2018
Reaction score
15
Punten
18
Leeftijd
22
De programma's zijn in C:\Windows\System32, vanuit een command prompt zou je ze zo kunnen gebruiken omdat een command prompt opgestart als administrator vanuit C:\Windows\System32 start.

Ik raad overigens niet aan zelf de programma's uit te proberen, verkeerd gebruik kan catastrofale gevolgen hebben voor de stabiliteit van jouw systeem.

Als je een backup programma wilt gebruiken, dan is het aangeraden om kennis te maken met de WinPE (Windows Pre-installation Environment, de Recovery Environment) om snel en makkelijk Windows opstart problemen aan te pakken en uiteraard een backup makkelijk en snel terug te zetten.

Najsnarf

Heeft veel posts
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
27
Punten
48
Ik heb inderdaad wel een opstart-dvd van Aomei, (ook wel op USB-stick gehad, maar dan had ik geen muisfunctie (!). Probleem is een beetje dat als ik (bij wijze van proef of uitproberen) opstart vanaf die dvd en Aomei mijn backup (op een andere schijf) vind ik niet verder durf te gaan om te zien of het correct werkt. Vandaar dus dat ik af en toe de C-schijf opnieuw kloon (met MTPW).

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.593
Punten
113
Leeftijd
65
Klonen is met Aomei gewoon mogelijk - dat betekent dat een afbeeld van bijvoorbeeld alle Windows 10 partities op een andere HD wordt aangemaakt via het cluster na claster kopiëren, duurt wel even, maar dan heb je ook een volledige kloon.

Een image maken van alle Windows partities is geen klonen, een image is middels een bijbehoren opstartcd te gebruiken om Windows opnieuw in de computer te zetten dan wel een nieuwe HD/SSD ermee in te richten.

Een image terugzetten is een sneller proces dan cluster na cluster klonen.

Najsnarf

Heeft veel posts
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
27
Punten
48
Ja, wat ik al schreef in # 1: met Aomei lukt het mij NIET, met M.T.P.W. wèl. Rara. Axe0 gaf daar een mogelijke verklaring voor. Daarna ontwikkelde het verhaal en zijn adviezen zich in een wat andere richting.

axe0

BSOD Expert
Lid geworden
21 sep 2018
Reaction score
15
Punten
18
Leeftijd
22
Wat ik probeer aan te geven is dat je met een WinPE veelvoorkomende problemen met het klonen kunt oplossen, met Aomei is dat mogelijk met Aomei Partitie Assistent die in de Aomei WinPE zit.

Najsnarf

Heeft veel posts
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
27
Punten
48
Nogmaals: ik ben tevreden met zo'n kloon, en het blijft voor mij moeizame materie. Die van de grijze stof zal ook niet meer meewerken.

Bovenaan Onderaan