Signaalversterker voor draadloze camera?

Ik heb een draadloze camera geïnstalleerd in een mezenkastje begin dit jaar. Ik heb dus geen enkele mees in het kastje zien verschijnen.
Dit lag niet aan de camera maar aan het gebrek aan mezen dit jaar. Andere jaren hadden we verscheidene koppeltjes, nu niet.
Waaraan ligt het? Dat weet ik niet.
Nu mijn vraag:
Ik ben zinnens deze camera verderop in de tuin te installeren, maar mijn bereik gaat niet zo ver.
Bestaat er een goede en goedkope oplossing d.m.v. een signaalversterker?
Maar welk type kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb op die plek een 230V aansluiting.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free en Malwarebytes Premium
FW
Windows
Lees hier eens doorheen:
Het wettelijk maximale zendvermogen is, meen ik, 100 mW (vaak bieden de extenders/wifi apparaten echter minder aan). Zoals je kunt lezen trekken sommige extenders zich van dat maximum niets van aan.
Mss zijn er goedkopere oplossingen. Hangt een beetje van de situatie af. Extenders beginnen zo'n beetje bij € 25.

Laatst bewerkt:

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Omdat er een 230 V aansluiting is kun je ook nog een powerlineverbinding overwegen.
Bedenk dat elke oplossing met extra elektronica ook extra (sluip)verliesvermogen betekent.
Op jaarbasis kan dat best oplopen.

Piet

Junior Lid
Lid geworden
28 mrt 2020
Leeftijd
72
OS
Windows 10
Versie 1909 build 18363.720
AV
AVG
Sorry, ik ken hier absoluut niets van.
Dus als ik het goed begrijp wordt het signaal van de camera wel degelijk versterkt, ook al bevind de extender zich een tiental meter er vandaan?
De extender kan ik dus in een tuinhuisje plaatsen, (uit de regen), de camera bevindt zich dan een tiental meter buiten er vandaan?
De powerline verbinding is hier dus echt niet van toepassing vind ik.

Piet

Junior Lid
Lid geworden
28 mrt 2020
Leeftijd
72
OS
Windows 10
AV
AVG
Sorry, ik ken hier absoluut niets van.
Dus als ik het goed begrijp wordt het signaal van de camera wel degelijk versterkt, ook al bevind de extender zich een tiental meter er vandaan?
De extender kan ik dus in een tuinhuisje plaatsen, (uit de regen), de camera bevindt zich dan een tiental meter buiten er vandaan?
De powerline verbinding is hier dus echt niet van toepassing vind ik.
Ik moet nog vermelden dat mijn tuinhuisje zich een 40 tal meter van ons huis bevind.
Speelt dit een rol?

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 aug 2016
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
Afstanden spelen altijd een rol evenals obstakels zoals bomen en dergelijke. Je moet de signaal versterker namelijk met een kabel aan je router verbinden. Je moet dan dus al een kabel trekken van je huis tot in de schuur.

Piet

Junior Lid
Lid geworden
28 mrt 2020
Leeftijd
72
OS
Windows 10
AV
AVG
Dat wordt dan een kabel van een 60 a 70m lengte. Wat voor type kabel moet ik hiervoor bestellen?
De uitgangen van mijn router zijn alle bezet, is al 15 jaar oud. Bestaat er hiervoor een soort domino stekker voor?

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 aug 2016
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
Als je aansluitingen bezet zijn zal je aan een switch moeten.

Een draadloze versterker minimaal 40 meter van je router af ga je niet meer draadloos bereiken. Je bent echt veroordeeld tot een kabel.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
@Rubensky: ga je dit ook niet halen met een powerline? (al blijft de kabel voorkeur genieten)
"De extender kan ik dus in een tuinhuisje plaatsen, (uit de regen), de camera bevindt zich dan een tiental meter buiten er vandaan?
De powerline verbinding is hier dus echt niet van toepassing vind ik."
Als de camera via wifi 10 meter naar het tuinhuisje kan overbruggen moet dit toch lukken lijkt me.

Piet

Junior Lid
Lid geworden
28 mrt 2020
Leeftijd
72
OS
Windows 10
AV
AVG
Sorry voor de lange tussentijd, ondertussen heb ik wat opgezocht.
Mijn router is een Level One WBR-6001.
Van hieruit ga ik naar een TP-Link TL-SF1005D - Switch.
Dan via een kabel U/UTP kabel Cat 5e - 50 meter naar het tuinhuis.
In het tuinhuis plaats ik een TP-LINK Universele Bereikverlenger (TL-WA850RE).
Deze versterkt dan draadloos het signaal van de camera die zich een tiental meter verder bevind?
Info:
TP-Link TL-SF1005D - Switch

TP-LINK Universele Bereikverlenger (TL-WA850RE)

Zijn jullie hiermee akkoord?

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 aug 2016
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
@Veng Powerline is leuk maar vaak storingsgevoelig. Zeker als er verschillende groepen mee gemoeid zijn.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
@Rubensky: Klopt. Je wilt dit alleen als je op dezelfde fase kunt gaan zitten. Daar is overigens wel een oplossing voor maar vraagt weer meer ingrijpen: een capacitieve koppeling tussen de groepen. 70 meter is ook niet niks.

Piet

Junior Lid
Lid geworden
28 mrt 2020
Leeftijd
72
OS
Windows 10
AV
AVG
@Rubensky: Klopt. Je wilt dit alleen als je op dezelfde fase kunt gaan zitten. Daar is overigens wel een oplossing voor maar vraagt weer meer ingrijpen: een capacitieve koppeling tussen de groepen. 70 meter is ook niet niks.

Mag ik iets meer uitleg over die capacitieve koppeling en de rest?

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
OS
Windows 10
AV
FW
Windows
Een powerlineverbinding stuurt een hoogfrequent signaal van de ene unit via de draden van het lichtnet naar de andere unit. Je wilt dan wel dat er een rechtstreekse draadverbinding is.
Nu is het lichtnet in sommige huizen verdeeld over drie fasen. Die fasen liggen alleen bij het verdeelstation aan elkaar. Een wel erg lange weg als je in huis de ene fase wilt gebruiken en in je tuinhuis de andere van de drie ligt. Het signaal zou dan eerst naar het verdeelstation moeten en dan weer terug.
Je zou dus een koppeling tussen die fasen in huis willen zodat het signaal van de ene fase kan oversteken naar de andere fase. Dat kan met een condensator tussen de fasen. Omdat het hier om het lichtnet van 230 V gaat kun je natuurlijk niet zo maar een condensator kopen en die tussen de fase knutselen. Hiervoor heb je speciale units die je door een deskundige moet laten aanbrengen. Een beetje een gedoe dus.
De duurdere powerlines hebben blijkbaar zo'n hoge frequentie dat de (paracitaire) capaciteit tussen de fasen toch voldoende is om het signaal te laten oversteken, dus zonder dat zelf die capaciteit aan moet brengen.

Je vermijdt dit probleem door te zorgen dat beide powerline units op dezelfde fase komen.

Verwar echter "groepen" en :"fasen" niet met elkaar. Op elke fase zitten meestal meerder groepen die de 230 V door het huis verdeeld. Zware verbruikers zoals kookplaten, ovens, wasmachnes ed. hebben vaak een eigen groep (meestal max. 16 A).
Nu kan het tegenwoordig dus zijn dat er maar één fase je huis binnenkomt. Dan doet bovenstaande probleem zich helemaal niet voor. Dat kun je waarschijnlijk in de meterkast zien aan het aantal hoofdzekeringen dat direct na de kabelaansluiting zit (63 A meen ik ?). Eén hoofdzekering betekent dan dus ook maar één fase.

Laatst bewerkt:

Piet

Junior Lid
Lid geworden
28 mrt 2020
Leeftijd
72
OS
Windows 10
AV
AVG
Ik wachtte enkel op antwoord van vraag #11.
Dat powerline gedoe ga ik dus niet gebruiken!

Bovenaan Onderaan