Vraag Spam nog maar 10 dagen? Microsoft wordt alsmaar gekker.

Black Tiger

Enthousiast
Microsoft wordt alsmaar gekker en ik ga dan ook mensen alleen nog maar een GMail account adviseren en geen Microsoft (hotmail, outlook, live) meer. Want dan loop je meer kans je legitieme mails kwijt te raken.

Het probleem is dat we met onze servers overal lid van zijn, SNDS, JMRP, Return-Path en van geen hond hebben we een melding gehad.
Mails zijn voorzien van SPF en DKIM records (sommigen zelfs DMARC met wekelijkse check), aan alle RFC's is voldaan en de servers staat ook al jaren op geen enkele spamlijst.
Toch zitten ze op een of andere manier in het spamfilter van Microsoft. Dat moet dan dus het dynamische spamfilter zijn. Waar je eenvoudig in terecht kunt komen als idioten die een verjaardagsmail van je forum krijgen, dat als spam gaan markeren (ja gebeurt echt!). Of bij noticaties en dan niet gewoon het fatsoen hebben zich af te melden.
Als je contact met MS op neemt kan het weken duren voordat ze eens reageren en over het algemeen doen ze niks aan het dynamische filter.

Dat is dan nog tot daar aan toe, want mensen kunnen nog in hun spamfolder kijken...... denk je dan....

Nou dat valt dus tegen.
Want heel veel mensen maken gebruik van een e-mail client, zoals Windows Mail, Outlook of Thunderbird en ook pop3 maar velen kijken sowieso bijna niet in hun spamfolder.
Vaak zie dan niet eens je spam folder. En het schijnt dat sinds kort Microsoft de spamfolder nog maar 10 dagen laat bestaan, dat was 30 dagen!
Dus komt iets in de spamfolder terecht, dan heb je 10 dagen de tijd om te controleren of het wel spam is, zo nee, dan ben je het kwijt. Ook als het legitieme mail is die ten onrechte als spam wordt aangemerkt en dat gebeurt steeds vaker.

Uiteraard heb ik gezocht of die instelling terug te zetten was naar 30 dagen, neen dus. Of mocht iemand het gevonden hebben hou ik me aanbevolen.

Gmail is ook streng met hun anti-spam maatregelen, maar MS maakt het gewoon te bont.

Mocht iemand toevallig toch gevonden hebben hoe je dat terug op 30 dagen zet hoor ik het graag (en nee ik hoef geen imap adviezen).

Abraham54

Admin
Team lid
Het is een al jaren bekend probleem met e-maildienst van Microsoft dat forummail meteen als spam wordt behandeld.

Ik denk dat ik op mijn nieuwe forum daarvoor ook een waarschuwing moet aanmaken, want ik vermoed dat hetzelfde gebeurt.

Black Tiger

Enthousiast
Ik heb daar dus jarenlang nooit last van gehad omdat ik alles erg goed ingeregeld had en de nodige waarschuwingen plaatste.
Maar het gaat niet alleen om forum mail, dit was een voorbeeld van hoe een hele server in die spamlijst kan komen. Het gaat om elk account op die server en veel hosters hebben hier last van.
Het probleem is tevens dat servers met weinig email verkeer zelfs nu verdacht worden gevonden en daarom terecht kunnen komen in een spamfilter. Niet meer normaal.

Aarie25

Moderator
Team lid
Ik ben wel blij met Outlook, dan vooral met de app.
Dus ik zie dagelijks of er spam is en dan kijk ik wat het is.
Zeker de laatste tijd krijg ik weinig spam binnen, terwijl het enkele maanden geleden meer dan 10 keer per dag was, vooral van vrouwen die sex contact enz zochten.

Roxmarie

Heeft veel posts
Bekend gezicht
Mijn microsoft account is al zo oud als de weg naar Rome (nog hotmail.com) en ik gebruik hem niet vaak en komt via mijn gmail binnen. En het enige waar ik hem voor gebruik is juist voor bagger, reclame e.d. dus laat ze die maar tegen houden.

Black Tiger

Enthousiast
En het enige waar ik hem voor gebruik is juist voor bagger, reclame e.d. dus laat ze die maar tegen houden.
Daar heb ik geen enkel probleem mee als ze dat tegen houden. Maar er wordt teveel legitieme mail tegen gehouden. Zag daar ook al bij Microsoft een hoop klachten over.
Legitieme mail en zeker die wat aan alle Microsoft voorwaarden voldoet en op geen enkele blacklist staat tegen houden, dat hoort zich niet.

@Aarie25 Ja dat is de logische spam, die staan ook vaak in spamlijsten dat soort verzenders van mail. Maar daar heb ik het niet over, dat ze dat blokkeren is geen probleem.

Het gaat om hun dynamische spamfilter, wat dus door de gebruikers zelf aangemaakt wordt door mail als spam te markeren. Dan krijg je een onredelijk filter als daar niet ook controle op wordt uitgevoerd. Het regent momenteel klachten hierover betreffende legitieme mail.

Maar ik begrijp dat jullie ook geen optie gevonden hebben om dat weer naar 30 dagen te zeggen de inhoud van de spamfolder?

Aarie25

Moderator
Team lid
Ook ik geef regelmatig een spam melding.
Maar ik heb er zelf geen problemen mee dat iets 10 of 30 dagen aanwezig is.
Maar ik snap dat het voor mensen net als jij wel een probleem dan zijn.
Hopelijk kom je een oplossing tegen, maar dat zal waarschijnlijk lastig worden.

Black Tiger

Enthousiast
Ik geef zelf ook spam meldingen, ook bij spamcop, maar dan gaat het wel om spam.
Het probleem is dat veel mensen gewoon mail als spam markeren dat geen spam is. Daar mocht wel wat betere controle op zijn.

erikdenhouter

Vaak hier
Ook de 30 dagen is niet OK, dat zou minstens 31 dagen moeten zijn, zodat je op een vaste dag in de maand even kan inloggen. Nu moet je steeds één dag eerder er bij zijn.

Black Tiger

Enthousiast
Dat heeft met structuur te maken. 11 maanden hebben 30 dagen. Het is servertechnisch wat moeilijk om te wisselen, het is gewoon een timer die rekent. Bij Gmail is het ook 30 dagen. Je kunt ook Imap gebruiken, dan zie je het sowieso.
Maar als ik me niet vergis wordt niet om de 30 dagen de map leeg gemaakt maar een mail (spam) die 30 dagen oud is. Dat is dus nu 10 dagen, ik blijf het te krap vinden.

Black Tiger

Enthousiast
Even checken. Ik heb de Nederlandstalige versie. Wel een interessante vraag.

Bij mij staat:
Items in Ongewenste e-mail worden na 10 dagen verwijderd.
Bij mij staat dus niets van tussen 10 en 30 dagen.

De map verwijderde items -kan- men instellen als "leeg maken bij afmelden" (via instellingen) maar dat heb ik niet aangevinkt.
Dat werpt bij mij 2 vragen op.
1.) Hoe lang blijven items in de verwijderde items (deleted items) staan als je die optie niet aangevinkt hebt staan?
2.) Gaan spam berichten na 10 dagen inderdaad wel naar de map verwijderde items, of worden ze echt verwijderd. Volgens mij is het laatste het geval, maar ik heb er nu twee in staan dus kan het uit testen.

erikdenhouter

Vaak hier
Ben benieuwd, ze worden verwijderd (deleted) uit spam / junk, dan verwacht je dat ze in Verwijderde (Deleted) items komen. Anders zijn het slecht gekozen termen.

Bovenaan Onderaan