https://www.piepcomp.nl/admin.php?styles/ Taal, een beetje uitgebreid | Pagina 3 | Piepende Computer

Taal, een beetje uitgebreid

Discussie in 'Off Topic' gestart door Kate, 23 nov 2017.

Discussie Taal, een beetje uitgebreid in het Off Topic forum op piepcomp.nl.

1. Kate

Kate PCF Ambassadrice

Voordat ik aan deel 4b ga beginnen, zie ik dat er bij de apostrof iets is vergeten. Als ik de voorbeelden noem, is dat waarschijnlijk al duidelijk genoeg. We schrijven 's avonds, omdat des avonds veel te lang en te deftig is. en we zeggen 't is, en heel soms het is. Hier zorgt de apostrof er voor dat spreken en schrijven dicht bij elkaar komen. In boeken wordt 't is gebruikt als we de spreektaal opschrijven, maar het is komt dan weer in de rest van het boek voor.

En nu dan de komma. En om te beginnen: er zijn 2 soorten. Zou je niet zeggen, nietwaar? De 1e soort is de grammaticale komma en hoewel ik hem doodgewoon vind bij het schrijven, is dat lang niet bij iedereen.
    Een voorbeeld: Dit bordje pap is voor kleine, magere jongetjes. Als je in die zin de komma zet, is de pap voor kleine knulletjes, maar....ze moeten ook nog mager zijn! Zielig!
    Maar zonder komma staat er 'kleine magere jongetjes' en nu betekent het dat alle kleine jochies ook nog mager zijn!

De 2e soort is de leeskomma. Hier zijn veel lange uitlegzinnen bij, maar die zullen ons een zorg zijn. Als je het belangrijkste principe maar weet. De belangrijkste vind ik de komma, die 2 aan elkaar geplakte zinnen scheidt.
    Een voorbeeld: Kees loopt altijd op blote voeten, maar hij heeft nog niet in een spijker getrapt! Dit zijn 2 zinnen die je allebei gewoon los kunt zeggen zonder dat iemand je gek aan kijkt. Maar als je er door plakken 1 zin van maakt, laat de komma zien dat het er eigenlijk 2 zijn.
    Het volgende voorbeeld vind ik altijd weer mooi. Hier moet je eigenlijk even adem halen bij de komma, want als je dat niet doet, staat er iets heel geks.
    Te koop: een mooie koe, geeft per dag 12 liter melk, en een lief kalfje. Probeer het eens door gewoon door te lezen en niet te wachten bij de komma! En dan denk je: die arme arme koe!!! Weer maakt de komma het verschil, en als je het uitspreekt, wacht je even bij de komma.

Hier, bij het volgende, worden de komma's gebruikt om een( kleine) toevoeging in je zin aan te brengen: Wilt u, zo mogelijk binnen 2 dagen, een gefundeerd oordeel geven?
    En dan de klapper van het kommafeest. Twee gelijke zinnen, maar door het plaatsen van de komma's, zijn het 2 verschillende uitspraken, waardoor het belang van de komma als leesteken nog eens duidelijk gemaakt wordt!!
    De meester zei, de jongen is dom!
    De meester, zei de jongen, is dom!

wordt vervolgd!

2. toska

toska Bekend gezicht

Oei we krijgen hier les van ons kate haha, ik heb dat ook eens opgezocht wat ze hier in de gemeente waar ik woon spraken jaren terug
    Boodschappen doen Komischen doen
    daar komt niets van in mei gat zai bakker
    dat kan je nooit raden da kende noeit ni groin
    doen alsof men van niets weet van kroemenaus gebauren

3. Kate

Kate PCF Ambassadrice

Dat zijn de leuke dingen van dit topic! Ik zal aan het eind (als dat er tenminste ooit aan zit!) die leuke Belgische zinnen bij elkaar zetten!

4. Kate

Kate PCF Ambassadrice

En daar gaan we weer, nu met deel 4c.
    Maar eerst las ik nog ergens iets dat bij de komma hoort. Het is iets dat eigenlijk vanzelfsprekend is, maar je weet maar nooit, dus houd ik het niet geheim!
    Achter een komma komt nl. altijd een spatie. En dat is dan het ademhalingsmoment, waarbij je even uitrust (echt maar even!!) en waardoor de zin én de bedoeling van de spreker verduidelijkt wordt.

En dan nu de puntkomma. Als je een zin afsluit met een punt, dan is het klaar en uit. En als je in je zin een komma zet, dan wordt er nog meer verwacht.
    Maar wat nu als je twijfelt of je zin wel af is, of dat je er nog meer aan wilt toevoegen. Nou, dan zet je gewoon een ; dus een puntkomma. Maar......dat houdt dan wel in dat er nog iets achter gaat zetten!!

Hier komt de dubbele punt in het beeld. Achter de dubbele punt komt altijd een opsomming of een uitleg. Pietje heeft 300 spelletjes: En als je dit schrijft, maak dan je borst maar nat, want nu zit iedereen te wachten op de lijst van 300 spelletjes! Hier is de dubbele punt een beetje gevaarlijk en uitnodigend. Na zo'n dubbele punt komt nooit een hoofdletter, behalve als je een hele zin citeert.
    Een voorbeeld van de beide gevallen. Tom deed 's avonds altijd hetzelfde: eten, afwassen, tv kijken en dan naar bed. Maar nu komt het citaat van een hele zin. Tom heeft gezegd: "En ik zou wel eens wat anders willen doen dan steeds hetzelfde!"

!!!!!!!!!!Voordat ik weer een deel begin, nog even dit. Je moet dit niet als een taalcursus zien!! Wie het leuk vindt, die leest het. En je kunt het altijd nog als een naslagwerk gebruiken als je je eerste roman gaat schrijven! Wie weet wat voor beroemde schrijver er nog bij Piep zit! Ik bied me meteen aan als redacteur, want dan is de tekst het eerste voor mij en dat lijkt me wel wat.

5. Swake

Swake Moderator

Doe maar lekker door Kate met je cursus . Volgende cursus , zomaar een ideetje , de tijden .
    Tegenwoordige tijd , verleden tijd , toekomstige tijd is nog makkelijk . Maar dan heb je de voltooid tegenwoordige tijd en de onvoltooid tegenwoordige tijd .De voltooid verleden tijd en de onvoltooid verleden tijd .

Kate vindt dit leuk.
  6. Kate

Kate PCF Ambassadrice

Ja ja, en wanneer is het mijn tijd? Wil je dat allemaal weten? Dat wordt dus toch een roman! Ik ben blij dat je het leuk vindt, Swake!

7. Kate

Kate PCF Ambassadrice

En ja hoor, hier is deel 4d. Ik heb weer wat bij elkaar gesprokkeld en...... wie zin heeft, die leest het.

We beginnen dit keer maar lekker gemakkelijk: de punt. Daar is echt niet veel over te zeggen. Ik weet maar 3 belangrijke dingen te noemen.
    Ten eerste komt er aan het eind van een zin een punt. Ja, echt, niet te geloven, nietwaar?
    Ten tweede staat er achter een afkorting een punt. Dus bijvoorbeeld wordt dan bijv. Met andere woorden kun je ook afkorten: m.a.w. en omdat het 3 woorden zijn, gebruik je 3 punten.
    Het derde punt is vooral van belang voor diegenen onder ons die een fikse bankrekening hebben en het bedrag iedere dag even willen opschrijven! Want in bedragen van 5 cijfers of meer staat dan een punt om de duizendtallen aan te geven. Willen jullie dus allemaal hier goed op letten? Ik heb er persoonlijk geen last van.

We gaan over naar de aanhalingstekens. We kennen dus 2 soorten en op je toetsenbord staan ze ook apart. De enkele aanhalingstekens benadrukken een titel of een term. Voor een titel hoef ik geen voorbeeld te geven. Maar wel voor het woord term misschien. Dus hier komt het voorbeeld: Jan maakte heel veel taalfouten, en hij was dan ook niet bepaald een 'taalkundig wonder'.
    De dubbele aanhalingstekens staan aan het begin en het einde van een citaat. In dit forum wemelt het van de citaten, lange en korte. Wij geven ze dan een andere kleur en de aanhalingstekens zijn vaak weg.
    Als in een zin een citaat staat, gaan de andere leestekens gewoon door, dus komma's en punten moeten gewoon gezet worden!
    Voorbeeld: Kate zegt telkens weer: "Wie zin heeft, leest het", maar dat spreekt toch vanzelf!
    De dubbele punt, de komma en het uitroepteken blijven gewoon noodzakelijk, al zegt Kate nog veel meer voor heel veel citaten, want dat mens blijft schrijven!

Voor de volgende keer beloof ik de Taalfouten top 13, en dan hoeven jullie je alleen maar te verbazen!

Laatst bewerkt: 7 dec 2017 om 10:23
  8. Rubensky

Rubensky Moderator

Kate: Een leuk citaat. Heb je de spelfout bewust laten staan, of gemaakt?

9. Kate

Kate PCF Ambassadrice

Rubensky, dit is geen spelfout, maar een taalfout: woord vergeten. Ik ga het verbeteren!

10. porrelaar

porrelaar Bekend gezicht

€ 1.287 Kate, hoeveel cijfers staan er in dit bedrag?

Ja ja, deze opmerking van porrelaar valt in de categorie mierenneuken... :p
    Ik kon het niet laten; het viel me gewoon op.

Daar zie ik naar uit. Er zullen vast fouten bij zitten die ik ook wel eens maak. Dus kom maar op, juf Kate!

11. Swake

Swake Moderator

En als we nu eens een komma zouden gebruiken i.p.v. een punt ?
    € 1.287
    €1,287
    Dat maakt zomaar even een verschil van € 1.285

12. Rubensky

Rubensky Moderator

Dat ligt aan de manier waarop je het schrijft Kate. Het kan zowel een spel- als een taalfout zijn.

Je kan namelijk het volgende schrijven:

Jan maakte veel taalfouten, en hij was dan ook niet bepaald een 'taalkundig wonder'.
    of
    Jan maakte heel veel taalfouten, en hij was dan ook bepaald een 'taalkundig wonder'.

13. Kate

Kate PCF Ambassadrice

Rubensky, ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Neem mijn zin er nog maar eens bij, en ga er geen andere zinnen van maken, want dan is het einde zoek en weet ik er vast nog wel meer. En je kunt er het woord niet er ook niet zo maar uit weglaten, want dan wordt de bedoeling van de zin heel anders. Jouw 2e zin is dus niet relevant.

Een spelfout is een fout die je maakt bij het spellen, dus als ik het woord heel verkeerd had geschreven, dan had ik het woord verkeerd gespeld en was het een spelfout.
    Een taalfout is weer een ander soort fout. Je schrijft dan bijvoorbeeld een d als er dt moet staan, of je zegt :ik heb dat georven , in plaats van geerfd.
    En een woord vergeten: dat is gewoon slordig en wordt alleen fout gerekend in een toets of op een examen. Je doet dan eigenlijk niet iets fout en de bedoeling van de zin verandert er niet door. En eigenlijk weet ik niet eens zeker of ik het woord veel vergeten was, of dat ik een tikfout maakte en van de v een h maakte.

Laatst bewerkt: 7 dec 2017 om 23:34
  14. Kate

Kate PCF Ambassadrice

Porrelaar en Swake, ik vind jullie fantastisch! Want jullie hebben het heel goed begrepen, hebben er over nagedacht en gezien waar het verkeerd kan gaan. Mijn voorbeeld kwam uit een taalkundige leergang en die hebben jullie nu een beetje herzien. Goeie mop!
    Maar Swake, er werd wel gesproken over duizendtallen onderscheiden, en als jij schrijft 1,287 dan zie ik geen duizendtal, maar wel een droevig beetje geld! Hier maakt de punt het duizendtal: 1.287,-

Laatst bewerkt: 9 dec 2017 om 17:49