• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Probleem Twee cd-dvd-spelers werken niet (interne en extern)

Roxmarie

Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Waarderingsscore
279
Punten
63
A shsmpoo is een fijn gratis brand programma. Kun je ook image mee branden.
Met shadow maker kun je vanuit het programma een image maken, heb je zoals ik het zag, geen apart brand programma voor nodig. Gaat geheel automatisch als je de stappen in het programma volgt.

Ik heb het hier dus over een image die het programma schadow maker aanmaakt en brand.

Met bv ashampoo kun je ook een image die je gedownload hebt branden

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
103
Punten
43
Leeftijd
62
Een back-up kan toch gewoon op een (externe) HD . . .
Ja, maar dat is dus niet mogelijk met een brandprogamma voor optische schijven, daar waren we uiteindelijk in verzeild geraakt met Anyburn.
Ik heb eerder toch ook die systeemkopie gemaakt met Aomei, op de externe HD? (Active Disk Image- ADI) Er staan er nog steeds twee op: van 29-9 en van 30-9. Zie mijn topic "C:/schijfparttitie loopt ineens erg vol." post no. 136
Nogmaals ja, maar dat deed je met een kloonprogramma wat systeembackup als extra functie had.

Waar we de brander voor nodig hadden was :
* het maken van een Systeemherstelschijf welke een reparatietool is, en niet een backup zelf, maar wordt gebruikt om een Windows systeembackup terug te zetten)
* het maken van de Windows 7 of 10 installatieschijf om Windows vers te installeren.

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
66
Ja, helder!
- back-uppen met kloonprogramma
- een schijf maken met een brandprogramma
- Ik krijg binnenkort een kale nieuwe pc. Ik vraag daar een Windows 10 Pro licentie voor aan. Met het hulpprogramma Media Creation Tool kan ik dan
een opstartdisk maken om in de computer te komen en W10 installeren. Volgens mij kon dat veel jaren geleden alléén als je eerst in het BIOS
aangaf hoe/waarrmee de pc opgestart moest worden.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
103
Punten
43
Leeftijd
62
Dat is nog steeds zo, maar iets anders geworden met modernere UEFI i.p.v. het oude BIOS. Maar ik heb daar geen ervaring mee, en raad je aan daarvoor dan later een ander topic voor te starten.
Het is ook per computermerk en type weer iets verschillend, dus je gebruiksaanwijzing van je moederbord is daarbij nodig.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
152
Punten
63
Leeftijd
59
Als ik van een usb of schijf wil opstarten gebruik ik alleen het bootmenu. De BIOS is niet nodig voor een éénmalige (tijdelijke) opstart vanaf een externe schijf (usb, DVD).
Ik kom meestal maar één keer in de BIOS en dat is bij de eerste ingebruikname. De uitleg hier is met momenten heel verwarrend.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
103
Punten
43
Leeftijd
62
. . . De uitleg hier is met momenten heel verwarrend.
Verklaar.

Je moet toch wel weten dat dat voor elk merk en soms type van dat merk weer afwijkt. Jij kent jouw PC's, maar er zijn er zoveel verschillenden dat ik niet op voorhand ga uitleggen hoe een systeem wat nog in de winkel ligt van DVD te laten opstarten.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
152
Punten
63
Leeftijd
59
@erikdenhouter
Weet ik ook wel dat er zoveel verschillen zijn, één van de redenen dat ik meestal bij één of twee merken blijf. Desktops Gigabyte (mb) en laptops (HP en MSI).
Als je de F-code voor het bootmenu weet zijn er verder niet zo veel verschillen meer.

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
103
Punten
43
Leeftijd
62
Als je de F-code voor het bootmenu weet zijn er verder niet zo veel verschillen meer.
mijn huidige moederbord uit 2004 heeft daar F8 voor, maar F8 is ook het Windows opstartmenu om b.v. veilige modus in te schakelen. Moet je maar precies weten op welk moment je F8 moet indrukken om of de één, of de ander te bereiken.
Bootmenu's zijn nu algemeen, 15 jaar geleden nog niet echt, moest meestal via het BIOS.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
152
Punten
63
Leeftijd
59
Zover terug kan ik me niet echt meer herinneren. Wat ik wel weet dat F8 (veilige modus) niet meer werkt vanaf Windows 10. Mijn vorige desktop heeft het grootste deel nog op Windows 7 gedraaid. Ik had die wel bijgewerkt maar niet zo lang daarna aan iemand cadeau gedaan. F8 heeft geen functie op mijn huidige pc's waarvan de oudste nu 3 jaar is. Bootmenu's zijn voor HP ESC, voor MSI F11 en voor Gigabyte F12, allemaal verschillend.:unsure::confused:

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
103
Punten
43
Leeftijd
62
. . Wat ik wel weet dat F8 (veilige modus) niet meer werkt vanaf Windows 10. . . . F8 heeft geen functie op mijn huidige pc's waarvan de oudste nu 3 jaar is.
Zonder dat getest te hebben blijkt dat (zeker voor legacy BIOS ?) F8 menu ook onder Windows 10 ingeschakeld kan worden met:
bcdedit /set bootmenupolicy legacy
Dat zal misschien niet zijn voor UEFI, maar nogmaals, geen ervaring.

Het is maar net wat je nodig hebt, want dit moet je wel vooraf vanuit de werkende prompt instellen, en als je eenmaal buitengesloten bent heb je er niks aan.

Kan je toch nog het inlogscherm bereiken:
wanneer het aanmeldingsscherm wordt getoond, houd je de Shift-toets ingedrukt en klik je op Voeding / Opnieuw opstarten.

Beetje off-topic gegaan.

Laatst bewerkt:

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
152
Punten
63
Leeftijd
59
Ik gebruik de veilige modus nog maar zelden. Laatste keer is ondertussen al zo'n 8 of 9 jaar geleden (een van de vorige computers). Ineens veilige modus opstarten was wel handig om iets uit te testen ipv vanuit windows.

Bovenaan Onderaan