Twee van deze 3 moeten toch wel kunnen voor 14 december.

• Topicstarter Verwijderd lid 304
  • Startdatum
  • Reacties 5
  • Weergaven 402
V

Verwijderd lid 304

Guest
Ik ben benieuwd! Na het versieren van mijn kerstboom, ga ik de resultaten bekijken. Twee van deze 3 opgaven lijken me niet zo moeilijk.

Wie stonden model voor de knickerbocker (een wijde kniebroek).
a. De afstammelingen van de Nederlandse kolonisten in Nieuw-Amsterdam. Knickerbocker is aan het Nederlands ontleend: 'bakker van (aardewerken) knikkers'.​
b. Duitse immigranten in de zuidelijke staten van de Verenigde Staten. Knickerbocker is een quasi-Duits fantasiewoord.​
c. Tiroler geitenhoeders; zij dragen nog steeds kniebroeken. Het woord Knickerbocker betekent in het Tiroler dialect 'vanger van bokken'.​
Waaraan dankt de Utrechtse plaats Kockengen zijn naam?
a. Het komt van eng ('geheel van bouwlanden bij een dorp of buurtschap') en van Kock, een persoonsnaam.​
b. Het is genoemd naar het luilekkerland Cocagne
c. Het is de vernederlandste vorm van de Latijnse aardrijkskundige aanduiding Coccinum: 'plaats van de scharlakenkleurige verf'.​
Het werkwoord koeioneren komt van?
a. Het Middelnederlandse werkwoord coeyen: 'de baas spelen (als een boer over zijn koeien)'.​
b. Het Italiaanse coglionare ('uitlachen'); een afleiding van coglione ('testikel, zak'), dat ook figuurlijk gebruikt wordt;​
c. Het Maleise koeanat ('straffen').​
Bron: het boekje 'Pierewaaien' door het Genootschap van Onze Taal.
antwoorden:
knickerbocker: a.
Kockengen: b.
Koeioneren: b

predator

PCS-lid
gemgem
Lid geworden
22 feb 2019
Reactiescore
809
Punten
93
Leeftijd
57
Ook 1 goed, google gbr is toch aanlokkelijk hiermee, niet gedaan @Kate is trouwens duidelijk met aantal fouten. ?

Bovenaan Onderaan