Vraag UHD mkv converteren naar HD mkv of mp4.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Kennis van me wil graag op zijn server de UHD 1920x1080 resolutie mkv verlagen zodat dit ook afgespeeld kan worden op apparaten die slechts HD aankunnen, dus maximaal 1080p of 720p.
Ik heb al van alles geprobeerd wat ik op Google gevonden heb met ffmpeg. Van .avi naar .mp4 gaat lekker snel.
Maar van uhd .mkv naar gewone .mkv of .mp4 duurt echt heel lang (of ik doe het verkeerd, kan ook).

Vraag: Is het mogelijk om een 1920x1080 met behoud van een beetje fatsoenlijk beeld en geluid, via commandline te converteren, laten we zeggen binnen max. 5 minuten?

Zo ja, hoe?

Zo nee, ook goed, dan gaan we het op andere wijze doen. Maar misschien heeft hier nog iemand een top idee.
NB! Command line, dus via SSH.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
De vraag heb jij gepost op het Ubuntu forum.

Wil je de conversie dan op de server laten plaatsvinden in plaats van in het besturings-systeem?

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik begrijp de vraag niet helemaal?
Want of je een computer nu server of pc noemt, dat is hetzelfde, alleen het doeleinde voor gebruik is anders, maar je hebt altijd een besturingssysteem nodig.
Het ffmpeg commando is ook een programma wat je op het besturingssysteem uitvoert, net als Handbrake, maar dan commandline.

Gaat dus niet om een softwarematige server zoals Apache webserver of Mysql server. Die overigens ook beiden op deze server draaien, maar dat terzijde.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik begrijp jouw antwoord weer niet.
Je hebt de vraag in het Linux gedeelte/Ubuntu gepost.

Dus daarom mijn vraag of moet de conversie dan in een computer met Ubuntu gedaan worden?

Voor Windows is er namelijk genoeg te krijgen.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Jij schreef "op de server in plaats van besturingssysteem", maar het is dus niet in plaats van.
De server draait op Ubuntu, vandaar dat ik de vraag hier geplaatst heb.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Je kan dat videobestand toch downloaden en in je eigen computer omzetten!

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ja dat kan zeker, maar dat is teveel werk en duurt te lang. Vandaar dat we het graag even snel commandline willen.
Als dat niet zo snel kan als met die avi conversie, dan wachten we het gewoon af, er komt nog een nieuwe server bij binnenkort, die als loadbalancer gebruikt kan worden en dan converteren we het vanuit de software, dan heeft de actieve server daar niet zo'n last van.

Anjo

Gevestigd lid
Weet niet of dit pakket t aankan, maar kwam t op een ander forum tegen

Het kan in elk geval double layer samenpersen naar enkel layer dus het zal ook wel met formats om kunnen gaan

EDIT niet eerder gelezen dat t via commandline moet , dan is deze dus useless.:(

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
@Anjo toch bedankt voor 't meedenken

@Abraham54 Jawel want het gaat om nogal een aantal stuks dus daar gaat tijd in zitten. :)
Dus je moet iemand hebben die dit doet en dat kost dus al tijd. Dan nog het converteren en ik durf te wedden dat dit op pc niet sneller gaat dan op de server, en daarna weer terug uploaden met FTP naar de server.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik zelf zou al die fragmenten via DirectAdmin laten verpakken in een gezipte map en die downloaden - dat gaat gaat behoorlijk snel!
En de geconverteerde bestanden dan weer zippen en uploaden - gaat ook behoorlijk snel.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik kan die via SSH nog sneller inpakken dan DirectAdmin dat kan, die overigens niet op die server draait, dat terzijde.

Maar dan ga je nog altijd voorbij aan het feit dat het op de pc niet sneller zal gaan dan op de server zelf, want dat is ook een i7 met 32 GB geheugen.
Ik zoek echt specifiek naar een oplossing via console en dat is niet voor niets.
Het staat vast dat dit op een pc niet sneller kan van wat ik zo lees op andere forums en sites. Dus dan houdt het op.

Anjo

Gevestigd lid
En als je andersom redeneerd, alhoewel jij al zei dat t om een behoorlijk aantal files ging.

Kun je ze niet ombouwen en de omgebouwde files ook plaatsen, zodat mensen kunnen kiezen. Oke dat kost dus tijd, maar de conversie zou je ś nachts kunnen doen en de upload de volgende dag.
Kost wel extra opslagruimte, maar dan heb je wel de goede kwaliteit ook nog beschikbaar.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Die opslagruimte is niet het probleem eigenlijk. Wel het feit dat een conversie met ffmpeg op zijn minst 20-50 minuten per file gaat duren, als het niet langer is. Jouw idee hebben wij ook al over gedacht, maar het probleem is dat die conversie wel behoorlijk wat resources in beslag neemt en de cpu dus nogal belast. Daarom de vraag of het op een snellere manier kon. Want van .avi naar .mp4 ging best rap.

Zie echter mijn antwoord #7. Als het niet snel en eenvoudig kan, dan gaat dat gebeuren. Duurt even iets langer maar dan gaat alles automatisch en hebben we ook geen last meer van die cpu belasting want dat is op die extra server dan geen issue want die wordt dan tijdelijk nergens anders voor gebruikt.
Maar toch bedankt voor 't meedenken.

Bovenaan Onderaan