Vraag USB Poorten op monitor

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik heb verleden week een nieuwe grotere monitor (Asus PG279Q) gekocht. Deze heeft op de achterzijde 2 usb poorten bedoeld voor de muis en het toetsenbord. Ik heb echter een muis, toetsenbord en hoofdtelefoon van corsair met rgb verlichting. Deze word aangestuurd door CUE software van Corsair waardoor ik denk dat het toetsenbord en de muis op de pc aangesloten moeten blijven om dit blijvend te laten werken? Of heb ik het verkeerd?
Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft?

Black Tiger

Vaak hier
Ik neem aan dat de USB op de monitor ook vanuit de PC aangestuurd wordt, immers de pc moet ook kunnen zien wat er op hangt.
Als de pc dat kan zien, gebruikt hij ook de benodigde software en zou hij ook aparte drivers weer moeten gebruiken, dus zou dat gewoon moeten blijven werken. Theoretisch in elk geval.

Wel is er de kans dat je bij het aansluiten even zult zien dat Windows automatisch de drivers er voor installeert, hetgeen vrij normaal is als je iets op een andere usb poort aan sluit.

Geen ervaring mee verder, maar proberen kost niks, toch? In theorie zou het niet uit mogen maken.

Enigma147

Nieuw lid
Maakt niet uit. De software herkend gewoon de apparatuur, en of die nou rechtstreeks of via een hub zijn aangesloten zijn (een monitor met USB is niets anders dan een USB hub) werkt gewoon

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik ga het zeker proberen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen omdat mijn pc in een hoek van de kamer staat en ik om aan de bedrading te kunnen deze een stuk naar voren moet schuiven waardoor sommige bedrading dan misschien weer iets te kort is. Ik heb deze monitor aangeschaft omdat ik veel lees op de pc en dus dan minder moet scrollen.
Wat me ook verwondert is dat deze monitor geleverd wordt met een DVD. Een monitor heeft toch geen drivers nodig?

Black Tiger

Vaak hier
Moet je even kijken wat er op de DVD staat, zou kunnen dat er iets voor MAC op staat of een handleiding alleen maar. Of combinatie daarvan.
Of staan er echt drivers op voor Windows?

ShadyAngel

Gevestigd lid
Daar ga ik morgen eens naar kijken want de monitor is nog niet uitgepakt, heb hem alleen nog maar op inhoud van de doos bekeken en of er een eventuele beschadiging aan was. De doos is toch niet beschadigd.

Enigma147

Nieuw lid
Moet je even kijken wat er op de DVD staat, zou kunnen dat er iets voor MAC op staat of een handleiding alleen maar. Of combinatie daarvan.
Of staan er echt drivers op voor Windows?
Drivers kan tegenwoordig ook, zodat je de monitor kan bedienen vanaf je computer. En soms staan er kleurprofielen op, zodat kleuren juist worden weergegeven.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Iedereen een voorspoedig nieuwjaar gewenst.

Vandaag DVD bekeken, bevat WHQD driver (weet niet waarvoor deze dient, handleidingen in diverse talen en al een sterk verouderde driver.
De handleiding bevat echter geen enkele aanduiding waarvoor de WHQD driver dient. Is deze echt nodig?

Black Tiger

Vaak hier
Zoals Enigma147 zegt zou het dan zo'n soort driver kunnen zijn.
Gezien de leeftijd en het WHQD denk ik eerder dat het in dit geval een driver is die de monitor herkenbaar maakt in Windows, dan ziet Windows ook het merk en type en dus wat hij aan kan.
De kans is dan al zeer groot dat Windows hem al herkent heeft (makkelijk te controleren o.a. via hardware) en dan heb je die driver echt niet nodig. Die gaat dan sowieso overschreven weer worden door Windows nadien als het een oude driver is.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik heb me vergist, het is een WHQL driver en die dient om de kleuren beter te kunnen regelen. Maar ik denk niet dat ik deze ga nodig heb. Mijn oude medion heb ik ook zonder speciale kleuren instellingen gebruikt. Zo nauw hoeft het nu ook weer niet voor mij. De kans dat windows ook een betere driver heeft is groot want die monitor is ondertussen al 2 jaar op de markt. De meegeleverde Nvidia driver is nog een 3.51 versie en Nvidia zit zelfs al aan 4.51. De windows driver kan ik zo direct niet vergelijken want gebruikt een heel andere nummering.

Black Tiger

Vaak hier
Ah kijk aan, dan is het zo'n driver waar Enigma het over had.
Was mij trouwens ook nog niet bekend dat er daar speciale drivers voor waren. Kan inderdaad wel eens handig zijn als je vaker met de knoppen aan 't klooien bent. :)
Heb ik gelukkig geen last van, die worden nog maar zelden gebruikt.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik begrijp er nu niets meer van. Het ging blijkbaar (volgens de Asus-website) toch over WQHD én over WHQL maar waarvoor? Denk dat ik het maar zo laat. Ik heb mijn foto's tot nu ook zonder al die hulpjes bewerkt. Als de kleuren voor mij maar goed zijn.
Daarstraks nog eens naar de updategeschiedenis van windows bekeken en daar bleek een Nvidia driver niet gelukt. Via de Windows update catalog lukte het dan weer wel zonder problemen. Windows???

Black Tiger

Vaak hier
Die WQHD is voor de monitor en de WHQL is dat de drivers gecertificeerd zijn voor gebruik met Windows.
Dat met die nVidia driver kan ik ook zo vlug niet verklaren. Zal misschien ergens iets met versie info zijn of zo, geen idee.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Is er een verschil tussen de drivers die microsoft voor Nvidia levert en deze van Nvidia zelf (buiten de verschillende nummering om). Ten tijde van de overgang naar windows 10 had ik met mijn 2x GTX1080 altijd problemen met deze van Nvidia. Ik heb het tot op heden nog niet terug geprobeerd omdat ik met de microsoft drivers geen problemen ondervind. Ik denk me binnenkort toch weer met wat meer games bezig te houden en dan lijken me de Nvidia drivers toch beter (voor gmaes).

Black Tiger

Vaak hier
Ik heb er nooit echt verschil in kunnen ontdekken maar heb ook niet de kennis om dat tot op dll niveau uit te zoeken.
De nVidia drivers hebben normaliter die Catalyst en nog wat van die software er bij zitten. In het verleden bleek die Catalyst me nogal een roet in het eten te gooien dus die installeer ik standaard al niet meer mee.

Ik durf niet te zeggen wat beter is voor games, maar ik denk niet dat het veel uit maakt, tenzij je extra dingen wilt gaan doen zoals met de GPU2 software kan. Automatisch overklokken en zo, maar dat doe ik toch nooit.

Misschien dat een van onze andere deskundigen wat meer kunnen vertellen over het verschil tussen die drivers en of dat er uberhaupt is.

Bovenaan Onderaan