UTP kabel cat 5 of utp kabel cat 6

cooper

PCS Lid
Hello,
In de toekomst zullen zonnepanelen op het plat dak van onze nieuwe garage worden geplaatst.
Er wordt ook een utp kabel aangelegd voor een aansluiting van de zonnepanelen met het internet. De huidige utp kabel van de Telenet modem is cat 5.
Moet de utp kabel van de zonnepanelen ook cat 5 zijn die zal worden aangekoppeld op de ethernetpoort INT 1-3 van de Telenet modem F@ST3896LG TN ?

Momenteel is de downloadsnelheid van onze Telenet modem 1 Gbps.

Graag uw inzicht hier over.
grtz,
cooper

ben je van plan om te Downloaden via je zonne panelen? ;)

cat 5e is aan het verdwijnen, maar is nog te verkrijgen ... trouwens de afstand tussen de modem en Solar converter zal ook geen 100 meters bedragen ... .
die verbinding hoort bij de installatie, niet?
de modem werkt nu perfekt, waarom zou dit veranderen bij gebruik van een bijkomende poort?

trouwens de afstand tussen de modem en Solar converter zal ook geen 100 meters bedragen ... .
Dat maakt v.w.b. cat 5e of cat6 niet uit, bij beiden is maximale lengte 100 meter. Beter is om niet verder dan 85 meter te gaan en wil je 10 Gbit halen met cat6 moet je zelfs niet verder dan 45 meter gaan.

Je gaat niet downloaden met je zonnepanelen inderdaad, maar de cat 6 kabel is vaak iets dikker. Als je toch nieuw moet kopen zou ik voor Cat 6 gaan, niet alleen omdat die iets dikker is, maar als je het ooit ergens anders voor wilt gebruiken dan ben je alvast voorbereid.
En inderdaad is Cat 6 langzamerhand een beetje de standaard aan het worden.

cat 5e is aan het verdwijnen, maar is nog te verkrijgen ... trouwens de afstand tussen de modem en Solar converter zal ook geen 100 meters bedragen ... .
de modem werkt nu perfekt, waarom zou dit veranderen bij gebruik van een bijkomende poort?
Bedankt.
De bedoeling is dat wanneer de tweede living is gebouwd als uitbreiding van onze bungalow, dat mijn dochter met haar zoon in de toekomst daarin komen wonen. De bestaande living wordt in de toekomst een zorgwoning voor mijn minderv

De bedoeling is dat in de toekomst mijn dochter met haar zoon in onze woning komt wonen en in de hobbykamer die wordt bijgebouwd internet kan worden ontvangen.
Als er dan zonnepanelen worden geïnstalleerd op de nieuwe garage met plat dak, worden deze verbonden langs de convertor met de Telenet modem in de bestaande bungalow.
De utp kabel cat 5e zal minder dan 100 m ver worden aangelegd.
Zoals u schrijft is de utp kabel 5e nog steeds geschikt, alleen weet ik niet of dat zo in de toekomst zal blijven bij Telenet.

Ik zal de elektricien die een tweede nieuwe zekeringen kast komt plaatsen moeten inlichten dat er nu een utp kabel cat 5e is aangekoppeld.
Ik vraag me ook af of de convertor van de zonnepanelen niet met wifi kan worden gekoppeld in de plaats van een utp kabel cat 5e?
grtz,
cooper

Dat maakt v.w.b. cat 5e of cat6 niet uit, bij beiden is maximale lengte 100 meter. Beter is om niet verder dan 85 meter te gaan en wil je 10 Gbit halen met cat6 moet je zelfs niet verder dan 45 meter gaan.

Je gaat niet downloaden met je zonnepanelen inderdaad, maar de cat 6 kabel is vaak iets dikker. Als je toch nieuw moet kopen zou ik voor Cat 6 gaan, niet alleen omdat die iets dikker is, maar als je het ooit ergens anders voor wilt gebruiken dan ben je alvast voorbereid.
En inderdaad is Cat 6 langzamerhand een beetje de standaard aan het worden.
Thanks.
Als ik voor een utp cat 6 kabel ga, moet ik de huidige utp 5e kabel laten vervangen door de Telenet techniekers wat zijn prijskaartje heeft.
En wat betreft het verplichten van een utp cat 6 kabel door de Telenet diensten is twijfelbaar.

Thanks.
Als ik voor een utp cat 6 kabel ga, moet ik de huidige utp 5e kabel laten vervangen door de Telenet techniekers wat zijn prijskaartje heeft. Want zelf mag je dit niet doen.
En wat betreft het verplichten van een utp cat 6 kabel door de Telenet diensten staat niet vast.
Ik ben tevreden met de 3 INT poorten met 1 Gbps en voor mij hoeft de vierde INT poort met 2,5 Gbps niet.
grtz,
cooper

Ik vraag me ook af of de convertor van de zonnepanelen niet met wifi kan worden gekoppeld in de plaats van een utp kabel cat 5e?
grtz,
cooper
bij mij is de SMA convertor gekoppeld via Wifi, maar een bekabelde verbinding is altijd beter. mijn 'thuisbatterij' heeft wel een utp-kabel.
het verkeer, van die dingen, is ook niet continu maar onderbroken .....

Als ik voor een utp cat 6 kabel ga, moet ik de huidige utp 5e kabel laten vervangen door de Telenet techniekers wat zijn prijskaartje heeft.
En wat betreft het verplichten van een utp cat 6 kabel door de Telenet diensten is twijfelbaar.
Die cat5e is in principe prima dus hoef feitelijk je niet te vervangen. Verplichten van een utp ca 6 is dus onzin, daar is geen enkele reden voor.
Zonnepanelen werken prima op cat5e, er liggen er bij mijn kennissen genoeg.

En inderdaad zijn er de nodige convertors die via Wifi verbinding maken met het netwerk.

bij mij is de SMA convertor gekoppeld via Wifi, maar een bekabelde verbinding is altijd beter. mijn 'thuisbatterij' heeft wel een utp-kabel.
het verkeer, van die dingen, is ook niet continu maar onderbroken .....
Bedankt voor de inlichtingen. Weer wat bijgeleerd.
grtz,
cooper

Terug
Bovenaan Onderaan