• Welkom bij PiepComp Support.
    Last van problemen in Windows, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen en nog veel meer,
    het geweldige team op dit mooie en gezellige forum is er om jou te helpen. Als gast kun jij enkel het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. Jij kan echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met jouw vraag, probleem of met andere leden communiceren. Als lid heb je ook de mogelijkheid deel te nemen aan een grote keur van andere forumonderwerpen die niet PC gerelateerd zijn.
    Registratie op dit forum is eenvoudig, is gratis en blijft gratis

Vraag Veilige modus opstarten met F8

Najsnarf

Vaak hier
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
18
Punten
18
Het is mij bekend dat j de pc rechtstreeks in V.M. kan opstarten door in het cmd-scherm (als administrartor) bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy in te toetsen (beste is dus: selecteren en plakken) .
Mijn Lenovo-laptopje heeft echter ook nog die rode Fn knop, en ik heb de indruk dat mèt en zonder die Fn-knop het rechtstreeks in V.M. opstarten niet lukt, maar dat hij wel gewoon normaal opstart. Uiteraard is opstarten via msconfig.exe dan wel te vinden, maar dan moet de pc wel kunnen opstarten...

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
968
Punten
113
Leeftijd
65
Hoi Frans, die Fn-toets dient er enkel voor dat na het bereiken van de desktop bepaalde toetsen in combinatie met de FN-knop functies hebben.

Om de opdracht die jij beschreven hebt dient de Opdrachtprompt (CMD) dan PowerShell met administratorrechten opgestart te zijn.
Dat is heel makkelijk via het X-menu (Windows toets + X-toets tegelijk gebruiken).

Najsnarf

Vaak hier
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
18
Punten
18
ik heb op die Lenovo laptop de cmd met admin rechten geopend en het voordien geselecteerde commando geplakt.
Dan dacht ik dat bij een herstart tokkelen op Fn en F8 tegelijk de V.M. zou moeten verschijnen. Doe ik iets verkeerds?

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
968
Punten
113
Leeftijd
65
Neen, dat werkt niet, enkel gaan tokkelen op de F8 functietoets!

Najsnarf

Vaak hier
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
18
Punten
18
Ik zag dat ik in januari 2018 dezelfde vraag gesteld had, en dat het draadje min of meer doodliep na de bekende adviezen, ook van Abraham.
Wat betreft de PDF van Shady Angel: dat op te halen tool wordt al direct geblokkeerd, en dan moet ik weer nagaan of dat het Antivirus of en ander programma (Windows Defender?) die het tegen houdt. Ik ga er maar weer van uit dat ik op die vakantie-laptop niet persé in V.M. moet opstarten.
Continu F8 in gedrukt houden las ik ook al eens, en alléén F 8 tokkelen al dan niet na 1 x Fn helpt ook niet.

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
70
Punten
28
Leeftijd
59
Heb je de manuele methode geprobeerd (zonder het tooltje)? Deze zou altijd moeten werken. Ik heb zo al m'n pc's aangepast zonder problemen. Ik kan gewoon tijdens het opstarten op F8 drukken en kom dan in veilige modus zonder eerst in windows in de instellingen te moeten duiken, opnieuw opstarten en ben weer in gewone modus.
Wat betreft het tooltje is er een nieuwere versie van verschenen. Zie link hieronder, met deze geen problemen op mijn 3 pc's.

Najsnarf

Vaak hier
Lid geworden
5 aug 2016
Reaction score
18
Punten
18
Als je al eerder in je pc in cmd dit: bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy als opdracht had gegeven kan je m.i. altijd al met F8 in V.M. opstarten.
BootSafe is voor mij nog niet duidelijk, en of het in de Lenovo gaat werken (want die heb jij waarschijnlijk niet?) weet ik niet. Met bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy ook in de andere pc's in huis geen probleem.

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
70
Punten
28
Leeftijd
59
Bij mij is het ook de bedoeling om F8 altijd te kunnen gebruiken. Volgens mij moet het op Lenovo ook werken omdat Bootsafe software is die niet hardwaregebonden is.

Bovenaan Onderaan