Verkiezingen Nederland.

Dotchiejack

Office Goeroe
Jullie hebben weer een dag vrij of op zijn minst een halve dag, bij ons zijn verkiezingen nog altijd verplicht ( stemplicht op zondag,belachelijke zooi), niet dat ik mij ook maar iets van politiek aantrek, de grootste verliezende partij van België heeft nu al een paar jaar de premier,ik ga al meer dan 12 jaar niet meer gaan kiezen in ons apenland.
(nog nooit een boete gehad)
Ben wel benieuwd wat het resultaat gaat zijn in Nederland. en of ze het zo gaan doen net zoals in België (met zijn allen in een veel te klein bedje kruipen)
Vind ik wel leuk gevonden heb van jullie Nederlanders, dat jullie Wilders op dit moment hem Milders noemen.

Jullie hebben weer een dag vrij of op zijn minst een halve dag
Nou nee, wij krijgen in Nederland niet een dag vrij om te stemmen. Ook geen halve dag. Stemmen doe je in je eigen tijd: voor of na je werk. En dat kan ook prima. We kunnen morgen stemmen tussen 7.30 en 21.00 uur. Gelegenheid genoeg dus.

En als je erg lange dagen werkt, bijvoorbeeld van 7 uur ‘s morgens tot 21.00 uur ‘s avonds, dan kun je iemand anders een volmacht geven om voor jou te stemmen.

En verkiezingen in Nederland vinden altijd plaats op een woensdag en dat is geen toeval. Om religieuze redenen vallen de vrijdag, zaterdag en zondag af. Ook maandag is geen handige dag, omdat de voorbereidingen van de verkiezingen dan grotendeels in het weekend zouden plaatsvinden. Dan blijven er nog drie dagen over: dinsdag, woensdag en vrijdag. Omdat veel leerlingen van basisscholen, waar veel stemlokalen zijn gevestigd, op woensdagmiddag vrij zijn, is de keuze op die dag gevallen.
Dit bericht is gekopieerd van MSN en ik ga zelf waarschijnlijk blanco stemmen.

Nou nee, wij krijgen in Nederland niet een dag vrij om te stemmen. Ook geen halve dag. Stemmen doe je in je eigen tijd: voor of na je werk. En dat kan ook prima. We kunnen morgen stemmen tussen 7.30 en 21.00 uur. Gelegenheid genoeg dus.

En als je erg lange dagen werkt, bijvoorbeeld van 7 uur ‘s morgens tot 21.00 uur ‘s avonds, dan kun je iemand anders een volmacht geven om voor jou te stemmen.
Je baas moet je wel degelijk de gelegenheid geven om zelf te gaan stemmen als je dergelijke lange dagen maakt.
Stemrecht moet je letterlijk opvatten
Je kan als je dit vooraf regelt overigens bij elk stembureau in nederland terecht.

een blanco stem is het zelfde als geen stem.
maar je bent daar vanzelfsprekend geheel vrij in.

een blanco stem is het zelfde als geen stem.
maar je bent daar vanzelfsprekend geheel vrij in.
Het effect is hetzelfde, alleen ik blijf niet thuis op de bank zitten of ik gooi mijn stembiljet weg.
Ik meld me bij het stembureau en dan gaat er een blanco stem in de bus, mentaal gezien is dat dus niet hetzelfde.
Daar ben ik inderdaad geheel vrij in, dat heb je goed begrepen.

Ik heb een paar stukjes gezien in het Belgisch nieuws. twee dingen die mij opvielen, jullie stemmen nog altijd met papier en potlood, niet digitaal en er hangen geen gordijntjes voor de kieshokjes.

De chip van een stemcomputer kon makkelijk vervangen worden.
Er ontstond ophef over de stemcomputer en nu stemmen we dus weer met papier en potlood.
Mogelijk komt er weer een nieuwe stemcomputer.

en er hangen geen gordijntjes voor de kieshokjes.

Goeie vraag.
In artikel J5 van de kieswet staat hoe een stemhokje eruit moet zien : https://wetten.overheid.nl/BWBR0004632/2023-01-01
Ik zie er niks over gordijnen staan maar vroeger hadden we wel gordijntjes, wellicht weet iemand anders hoe dat zit.

Om religieuze redenen vallen de vrijdag, zaterdag en zondag af.
Dit kan ik nog begrijpen voor vrijdag (moslims) en zaterdag (joden) maar zondag?
Hier in België maakt zich geen kat druk als ze op zondag moeten gaan stemmen, dit is gewoon een dag waar de meeste mensen vrij zijn.
En de plaatselijke bakkers verkopen veel meer pistoleekes.
Er ontstond ophef
Mag zwarte piet nog gaan stemmen? :ROFLMAO: :D

Laatst bewerkt:
Wel of geen gordijn voor stemhokjes? Vroeger zag je die wel, maar niet overal. In de ene gemeente gebruikten ze een gordijn voor het stemhokje, in een andere gemeente weer niet.
Tegenwoordig is daar eenheid in gebracht: geen gordijnen meer! Zie: https://www.kiesraad.nl/verkiezinge...hangen-er-geen-gordijntjes-voor-het-stemhokje

In het verleden heeft minister Ollongren o.a. over die gordijntjes advies gevraagd aan de NVVB (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken) en de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). In hun advies van 29 juli 2021 werd het gebruik van gordijntjes afgeraden: https://www.eerstekamer.nl/overig/20230206/advies_van_vng_en_nvvb_over_het/document

Dit kan ik nog begrijpen voor vrijdag (moslims) en zaterdag (joden) maar zondag?
Hier in België maakt zich geen kat druk als ze op zondag moeten gaan stemmen, dit is gewoon een dag waar de meeste mensen vrij zijn.
En de plaatselijke bakkers verkopen veel meer pistoleekes.

Mag zwarte piet nog gaan stemmen? :ROFLMAO: :D
In Nederland is stemmen op des heerens rustdag echt een no-go in sommige gemeenten. Denk maar aan de Nederlandse bible belt.
En kerken worden ook wel gebruikt als stemlokaal. Dat werkt natuurlijk ook niet op zondag.

alleen ik blijf niet thuis op de bank zitten
Ik heb al jaren geleden beslist dat ik nooit meer ga stemmen, er veranderd toch nooit niets in de Belgische politiek met die postjespakkers/zakkenvullers.
Mijn vrouw wilt alleen nog stemmen als ze het online kan doen, dus lekker van de bank.

Ik krijg altijd het tegenovergestelde als ik op een partij stem.
Partijen moeten met elkaar samenwerken maar ze kunnen het nooit eens worden.
De grootste partijen kunnen daardoor nooit helemaal hun plannen doorvoeren.
Peilingen bepalen wie de grootste is, een misleidende methode om een ander te overtuigen.
De politiek praat overal overheen alsof er niks gebeurd is.
Ondertussen stapelen de problemen zich na tientallen jaren steeds verder op.

In hun advies van 29 juli 2021 werd het gebruik van gordijntjes afgeraden:
Dat was mij ook niet bekend. Ik lees het inderdaad maar ik ben er niet echt van gecharmeerd, dan moet die "inkijk" ook beter geregeld zijn.
Er zat in ons stemlokaal bijv. iemand aan een tafeltje die elke keer als iemand het stemhokje in ging een aantekening maakte. Die kon recht in de stemhokjes kijken. Ze kon weliswaar niet zien op wie er gestemd werd, maar wel een goede inschatting maken omdat ze heel goed kon zien in hoeverre het stemformulier uitgevouwen werd.
Dan kun je dus al een inschatting maken of er gestemd wordt op een van de eerste partijen, de middelste of de laatste. Dat ervaar ik niet als prettig en schendt mijn privacy mijns inziens.

Al dan niet meerdere mensen in een kieshokje kun je ook zien aan het aantal benen die onder het gordijn uit komen. Als je het goed aan pakt zie je zelfs zonder gordijntje niet of er sprake is van dwang of men dwingt wel een machtiging af.
Dus ik ben niet zo gecharmeerd van die nieuwe inrichting.

Achja zal toch wel weer een zootje worden. Want ongeacht de uitslag gaat het daarna toch gewoon verder zoals @Jean Paul al aangaf.

Er veranderen anders voortdurend dingen ook in nederland.
Als mensen niet of blanco willen stemmen is dat m.i. een blanco kaart voor de winnaar en moeten ze ook niet zeuren dat ze het er niet mee eens zijn.

Er wordt bijgehouden hoeveel formulieren er worden afgehaald en door wie
en hoeveel er daadwerkelijk in de bus gaan.

Dat over over gordijnen vind ik onzin die deed ik vroeger al nooit dicht.
een mensen die iemand willen dwingen in het stembureau zijn daadwerkelijk dom
(je kan immers veel makkelijker zonder toezicht een machtiging afdwingen buiten het stembureau)

@ boertje, misschien moet je in België komen wonen, en mee doen met de de Belgische politiekers, zakkenvullers, postjespakkers , past blijkbaar bij jou onzin commentaar.
Ach ja Nederland wordt geschreven met een hoofdletter.

Dat over over gordijnen vind ik onzin die deed ik vroeger al nooit dicht.
Dat mag je vinden, je hebt recht op je eigen mening, maar ik ken er zat die dat geen onzin vinden, dus ieder zijn ding.

Als mensen niet of blanco willen stemmen is dat m.i. een blanco kaart voor de winnaar
Ik begrijp niet hoe je op dat idee komt want dat is onzin. Niet stemmen telt sowieso niet. Blanco stemmen ook niet.
Ik ben het wel eens met het tweede deel van wat je in die zin schreef. Iemand die niet gaat stemmen of blanco of ongeldige stem uit brengt, heeft nadien ook geen recht van spreken als hem/haar dingen niet bevallen.

Terug
Bovenaan Onderaan