Verkiezingen Nederland.

Gaat zonder de VVD helaas niet lukken. Maar ik ben benieuwd, want als de PVV samen met de VVD moet en NSC en BBB komen er nog bij (als dat gaat lukken zo) dan houdt het zich een beetje in evenwicht en kan het toch nog leuk worden.
In elk geval PVV overduidelijk de grootste, dus ook overduidelijk (met een opkomst van maar liefst 78,2%) dat de mensen in het land het echt zat zijn en iets anders willen.

Volgens sommige partijen zou de PVV mensen wegzetten, en sluiten daarom de PVV uit. De PVV uitsluiten komt op hetzelfde neer, de kiezers worden dan weggezet en dat zijn er een heleboel. Dat lijkt me dus geen goed idee want de situatie in dit land is al onhoudbaar geworden. Zonder de VVD kan de PVV inderdaad niet veel maar een anti Wilders oppositie is bijna even ingewikkeld. GroenLinks-PvdA, VVD, NSC en D66 zijn samen goed voor 79 zetels. Maar dan zijn er weer grote verschillen op het vlak van economisch beleid en migratie.

Ik denk dat de gereserveerde 7 miljard voor het klimaat wordt herbestemd.

En kerken worden ook wel gebruikt als stemlokaal
Wij zitten vast aan een aangeduid (verplicht) kieskantoor, het zou hier nogal rel geven moesten moslims in een kerk (verplicht kieskantoor) moesten gaan stemmen.
Net het Belgisch nieuws gezien er is blijkbaar een politiek bommetje gevallen in Nederland.

Vind je dat soms een probleem en waarom?

Net het Belgisch nieuws gezien er is blijkbaar een politiek bommetje gevallen in Nederland.

In het buitenland is de overwinning van de PVV groter nieuws dan in Nederland.
De media in Belgie besteden er ook veel aandacht aan merk jij dat ook?

@Jean Paul - die kapstok, die klimaatcrisis wordt genoemd, is enkel in het leven geroepen om rijk nog rijker te maken.

Er is geen klimaatcrisis en niemand heeft het er over, dat het klimaat willens en wetens kapot gemaakt is.
De seizoenen, die jij als klein kind hebt meegemaakt, die zijn er niet meer.

In de vroege middeleeuwen was het warmer op aarde, dan nu.

De media in Belgie besteden er ook veel aandacht aan merk jij dat ook?
Neen, niet echt alleen dat het bewijst dat heel veel Nederlanders het politiek klimaat zat waren en de partijstandpunten van Wilders waren de hoofdpunten buiten de uitslagen zelf natuurlijk.

Ik begrijp niet hoe je op dat idee komt want dat is onzin. Niet stemmen telt sowieso niet. Blanco stemmen ook niet.
Ik ben het wel eens met het tweede deel van wat je in die zin schreef. Iemand die niet gaat stemmen of blanco of ongeldige stem uit brengt,
De niet uitgebrachte stemmen hebben geen invloed op de zetels
Wat wil zeggen dat de meest dus naar de grootste gaan samen met de de meeste rest zetels van de kleine partijen die te weinig stemmen voor een zetel hebben gehaald
m.i stemt je dus beter wel ergens op waar je tenminste nog enigszins achter kunt staan.

we gaan het helaas meemaken met de PVV

De niet uitgebrachte stemmen hebben geen invloed op de zetels
Wat wil zeggen dat de meest dus naar de grootste gaan samen met de de meeste rest zetels van de kleine partijen die te weinig stemmen voor een zetel hebben gehaald
De eerste regel is waar, de tweede dus niet.

Niet uitgebrachte stemmen hebben geen invloed maar tellen ook niet mee. Punt.

Dan krijgen we de stemmen die overblijven, dus boven de komma of partijen die te weinig stemmen voor een zetel hebben gehad. Die zul je altijd houden, of je nu gaat stemmen of niet dus dat maakt niet uit.
Het centraal stembureau (in dit geval de Kiesraad) verdeelt de zetels en restzetels over de partijen aan de hand van de aantallen daarop uitgebrachte stemmen. Daarvoor berekent het eerst de kiesdeler door het totale aantal geldige stemmen te delen door het aantal Kamerzetels.
Dus als kleine partijen te weinig stemmen voor een zetel halen dan gaan die stemmen niet alleen naar de grootsten maar worden naar rato van het gemiddelde per zetel, eerst de grootste, dan de volgende en zo verder.
Dus de grotere partijen hebben meer kans op een restzetel, dat is het enige.
@bron: kiesraad.nl

we gaan het helaas meemaken met de PVV
Ik weet niet of dat zo helaas is. Het werd enorm hoog tijd voor een andere wind en de kiezers hebben dat meer dan duidelijk laten weten. Want de PVV had nooit zoveel stemmen gekregen als Wilders niet milder geweest was.
Daarnaast moet hij ook met andere partijen regeren, en dan zie ik veel liever een PVV met bijv. een NSC erbij en een BBB en uit noodzaak een VVD, dan een VVD met GL-PvdA en misschien weer D'66 want die puinhopen hebben we de afgelopen 12 jaar wel gezien.

Je kun pas bepalen of iets helaas is, als het mis gaat en als je ervaring hebt opgedaan met een regering en dat is nu dus nog niet van toepassing. Dat is wel van toepassing op de afgelopen 12 jaar en daarvan vond de kiezer dus heel duidelijk dat die wel helaas waren.

GroenLinks-PvdA, VVD, NSC en D66 zijn samen goed voor 79 zetels.
Dat zou ik respectoos naar de kiezer vinden, daarnaast wordt het dan nog erger dan we al gehad hebben. Want weer dezelfde partij als 12 jaar al (vvd) als de laatste jaren (d'66) en dan nog iemand die ons plat wil laten betalen voor milieu en klimaat (GL-PvdA).
Met zo'n coalitie zie ik voor ons Nederlanders veel meer ellende dan ik voorzie voor een coalitie met PVV en NSC. Want als je niet naar de extreemste punten van de PVV kijkt, zitten er heel veel raakvlakken met de SP in, net als bij Omtzigt. Dus dat zou nog wel eens gunstig kunnen uitwerken.

Dat zou ik respectoos naar de kiezer vinden
Begint te klinken als de belachelijke Belgische politiek doen ze hier al jaren.
GroenLinks-PvdA, VVD, NSC en D66 zijn samen goed voor 79 zetels.
Samen in bedje kruipen dat kunnen ze hier in België goed , in België kruipien ze met 9 in bed, blijkbaar amper met 5 in Nederland, maar wat blijkbaar al gelijklopend is, wat wij de groene noemen zijn alleen goed om zoveel mogelijk geld uit ons zakken proberen te kloppen. In Nederland blijkbaar ook. (GL-PvdA).

Ik begreep niet zo waar je met deze zin naar toe wou en of je het er nou wel of niet mee eens was.
Vandaar ik even verder ging vragen.
@Jean Paul - die kapstok, die klimaatcrisis wordt genoemd, is enkel in het leven geroepen om rijk nog rijker te maken.
In details zijn we het misschien niet altijd eens maar in hoofdlijnen denk ik er net zo over.
Alleen in een privé chat gaf je aan waar je op ging stemmen en dat hou ik hier privé.
Kortom, prima als jij dat vindt, maar dan zit je volgens mij bij de verkeerde partij.
Dat zou ik respectoos naar de kiezer vinden, daarnaast wordt het dan nog erger dan we al gehad hebben.
Dat wordt inderdaad een nog grotere ramp dan het al was, maar ik denk dat ze dat zelf ook wel begrijpen.

Binnenkort extra inkomsten voor de Nederlandse staatskas. kopvodjes belasting komt eraan.
Kopvoddentax was inderdaad een uitspraak van Geert Wilders.
Volgens de PVV-voorman was het tijd voor een grote schoonmaak van onze straten, en een beter milieu begint bij jezelf, de vervuiler betaalt. De opbrengst daarvan wou hij in onder meer blijf-van-m’n-lijf huizen steken.

Andere partijen zijn ook belangrijk maar BBB is de belangrijkste schakel.
In de eerste kamer is BBB namelijk de grootste.
Als wilders zijn plannen wil doorvoeren heeft hij de BBB het hardst nodig.

Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst, het aantal mensen dat heeft gestemd.
Met een blanco stem laat je dan ook vooral protest zien, en blanco stemmen wordt dan ook door velen gezien als een proteststem.
Ook verkleint een blanco stem het draagvlak voor gekozen politici. Voor de berekening van de uitslag en de kiesdeler worden uitsluitend stemmen op kandidaten geteld. Het is dus niet zo dat een blanco stem naar de grootste partij gaat.

dus wel want die stoelen blijven niet leeg
Dus niet...... lees nu eens hoe de verdeling werkt op die link. Dan zie je zelf ook dat het geen ruk uit maakt. Want dan stem jij op een partij en iemand anders dan toch maar op een andere partij, beiden krijgen dan net niet genoeg voor 1 zetel en dan blijven er ook reststemmen over.
Er zullen altijd restzetels blijven of je nu gaat stemmen of niet. Zelfs als 100% gaat stemmen zullen er nog reststemmen over blijven mede vanwege een te grote versplintering.
Of je wel of niet gaat stemmen maakt dus voor de verdeling 0 uit. Dat is gewoon een feit, daar kun je over blijven discussieren maar dan begrijp je mijns inziens niet hoe het werkt en dat er altijd reststemmen over blijven ook al gaat iedereen stemmen.

Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst, het aantal mensen dat heeft gestemd.
Correct, dat is het enige waar ze voor gebruikt worden. Statistieken dus. Of een blanco of ongeldige stem een proteststem is dat is niet aantoonbaar. Kan ook gewoon zijn omdat men zijn stem niet verloren wil laten gaan of men aan een gevoel van stemplicht wil voldoen, er zijn allerlei mogelijkheden. Maar ze tellen op geen enkele manier voor de zetelverdeling niet mee, daar ging het mij om. Alleen veel mensen denken van wel.

Ook verkleint een blanco stem het draagvlak voor gekozen politici.
Die moet je me eens uitleggen. Hoezo verkleint dat het draagvlak? Ik zie hier geen verschil met een blanco stem of niet gestemd. De blanco stem telt immers mee alleen voor de opkomst. Je stemt dus op niemand. Stem wordt dus niet geteld, behalve voor de statistiek.

Die moet je me eens uitleggen. Hoezo verkleint dat het draagvlak?
Met een blanco stem is er geen draagvlak voor politici, in die zin wordt het denk ik verkleint. Ik kan niet altijd alles terug vinden, haal dat zinnetje er anders maar uit. Maar ik denk dat ze ermee bedoelen dat je wel gebruik wil maken van je stemrecht maar dat je het niet eens bent met de partijen die gekozen kunnen worden. Met dat idee ga ik in ieder geval naar de stembus en wat er voor de rest allemaal aan vast geknoopt wordt is voor mij niet relevant. Als de PVV een formatie kan vormen en over een aantal jaar iets waargemaakt heeft dan ga ik weer naar de stembus. Maar dan kan ik denk ik nog lang wachten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan