• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Spreuk Voor 3 december 4 zaken om op te lossen.

Kate

forumheks
Lid geworden
8 nov 2019
Waarderingsscore
186
Punten
43
We starten maar weer:

Een kanjer is onder meer 'iets van groot formaat' of 'een knappe meid of jongen'. Wat betekende dit woord oorspronkelijk?
a. 'Reus'; het is ontstaan uit het Jiddische woord chanjer ('reus, opvallend groot mens').​
b. 'Hond'; het is via het Franse woord cagnard ('luiwammes') afgeleid van het Latijnse canis ('hond').​
c. 'Sierstuk'; het is van oorsprong een Limburgs woord: kanjel.
Hoe is het woord kannibaal ontstaan?
a. Het komt uit een Azteekse taal en betekende oorspronkelijk 'vleeseter'. Vanuit Mexico verbreidde het woord zich over de rest van de wereld.​
b. Het is een samentrekking van twee Latijnse woorden: canis ('hond') en balsamum ('balsem'). Volgens de Romeinen woonden er in Afrika mensen die overleden honden balsemden en ze vervolgens opaten.​
c. Het is afgeleid van caribal, de Spaanse aanduiding voor 'Caraïbische indiaan'. Columbus hield deze indianen voor menseneters.​

Van welk woord is kantoor afgeleid?
a. van het Franse comptoir ( 'rekentafel').​
b. van het Latijnse canton ('onderafdeling').​
c. van het Franse contour ('afgebakende ruimte').​
Een karaat is de gewichtseenheid waarin het gehalte van goud of het gewicht van diamanten wordt uitgedrukt. Wat is de herkomst van karaat?
a. Het is afgeleid van het Russische woord cara, dat 'luchtig ' of 'zo licht als lucht' betekent.​
b. Het komt van keratia, de Griekse naam van de zaadjes van de johannesbroodboom, die vrijwel altijd 0,2 gram wegen.​
c. Het is afkomstig van de Turkse aanduiding voor een klein weegschaaltje, de carat.
Bron: het boekje 'Pierewaaien' van het Genootschap Onze Taal.
antwoorden:
kanjer: b.
kannibaal: c.
kantoor: a.
karaat: b.

Discovery Sjeng

Bekend gezicht
Lid geworden
13 jun 2019
Waarderingsscore
60
Punten
28
Leeftijd
63
:rolleyes:
deze keer maar twee goed

• Wow
Waarderingen: Kate

Kate

forumheks
Lid geworden
8 nov 2019
Waarderingsscore
186
Punten
43
Wat een successen dit keer! Goed hoor.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Lid geworden
12 sep 2018
Waarderingsscore
174
Punten
63
Leeftijd
60
0/4 Hey is blijkbaar m'n dag niet.:cry:

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Waarderingsscore
225
Punten
43
4 goed. Ik schoot meteen in de lach, want ik had flink zitten gokken. Nu maar hopen dat ik net zo goed gok met mijn lot voor de Eindejaarsloterij...

• Haha
Waarderingen: Kate

Kate

forumheks
Lid geworden
8 nov 2019
Waarderingsscore
186
Punten
43
4 goed. Ik schoot meteen in de lach, want ik had flink zitten gokken. Nu maar hopen dat ik net zo goed gok met mijn lot voor de Eindejaarsloterij...
Goed hoor! Tja, zelfs een heks weet daar niets van. Maar ik zal duimen!

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.971
Punten
113
Leeftijd
65
Twee goed deze keer.

• Like