Voor 30 november weer 4 vraagstukken: doe je best.

• Topicstarter Verwijderd lid 304
  • Startdatum
  • Reacties 14
  • Weergaven 455
V

Verwijderd lid 304

Guest
Hier komen ze: maak er wat van!

Wat is de herkomst van kaduuk?
a. Het is een 'verzonnen' woord, een variatie op kapot.
b. Kaduuk is afgeleid van het Spaanse werkwoord caducar ('vervallen, verlopen').​
c. Het komt van het Latijnse caducus ('gevallen, vergankelijk').​
Waar komt kamerdoek (zeer fijn linnen) oorspronkelijk vandaan?
a. uit de (vroegere) was- en perskamer​
b. uit de Noord-Franse stad Kamerijk​
c. uit het Afrikaanse land Kameroen​
Hoe is kanarie in het Nederlands terechtgekomen?
a. De kanarie is vernoemd naar de Canarische Eilanden, waar deze vogel voor het eerst werd aangetroffen.​
b. Kanarie komt van de Latijnse naam Canens ('zangster'). Canens is een nimf uit de Romeinse mythologie. Volgen de schrijver Ovidius werd Canens in een vogel veranderd; daardoor verging zij van smart en bleef alleen haar stem over. En die leeft nu nog voort in het gezang van de kanarie.​
c. Het komt van de Spaanse woorden (ave) cana ('grijze vogel'); de voorvaderen van de hedendaagse kanarie hadden namelijk een verenkleed dat vaalgeel van kleur was.​
Welk woord ligt ten grondslag aan kandidaat?
a. Het komt van het Spaanse werkwoord candidar, dat 'zich beschikbaar stellen' betekent.​
b. Kandidaat is ontstaan uit het Latijnse candidus ('wit'). Dat betekent letterlijk 'iemand die wit gekleed is', dat wil zeggen: iemand die in een witte toga naar een publiek ambt dingt.​
c. Het is afgeleid van het Franse candi ('kandij'). In de tijd van de Franse Revolutie werd er in republikeinse kringen veel kandij gegeten, omdat dat energie zou geven. Daardoor kregen de republikeinen de bijnaam candidats. Later werd dit een algemene aanduiding voor ( nieuwe) politici die meedongen naar een openbare functie.​
Bron: het boekje 'Pierewaaien' van het Genootschap Onze Taal.
antwoorden:
kaduuk: c
kamerdoek: b
kanarie: a
kandidaat: b

Johannes1956

@t your Service " all Time
gemgem
Lid geworden
13 jun 2019
Reactiescore
494
Punten
223
Leeftijd
66
??

zal maar niet zeggen hoeveel ik er goed heb Kate,
omdat ik tussen mijn oude boeken halfvergane het boekje 'Pierewaaien' van het Genootschap Onze Taal. ben tegen gekomen.?

Abraham54

Beheer
gemgemgemgemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.841
Punten
323
Leeftijd
68
Ik had deze keer enkel de vrag over kanarie fout.

V

Verwijderd lid 304

Guest
??

zal maar niet zeggen hoeveel ik er goed heb Kate,
omdat ik tussen mijn oude boeken halfvergane het boekje 'Pierewaaien' van het Genootschap Onze Taal. ben tegen gekomen.?
Dan moet je het niet lezen, en je beheersen, Sjeng!! Vooruit, dat kun jij!

ShadyAngel

PCS-lid
gemgemgemgemgem
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.290
Punten
273
Leeftijd
62
Ik probeer toch maar soms denk ik weer naar school te moeten en dat was ik nu net zo beu.Moeder zei altijd, daar ga je later spijt van hebben (ik ben op 16 gaan werken) maar heb er nooit spijt van gehad. Werken ok maar verplicht leren heeft me nooit goed af gegaan, liever uit vrije wil ,dan gaat het beter.

V

Verwijderd lid 304

Guest
En zo denken alle scholieren, hoor! En je moet hier niet naar kijken: dat weet geen kip denk ik! Ik heb maanden op piep besteed aan taalkennis en dat waren vaak dingen waarvan je geacht werd die geleerd te hebben en ook toen bleek het soms moeilijk.
Het zou leuk zijn om de taaltoets die aan het eind gemaakt werd, nog eens te plaatsen en dan te kijken hoe het nu zou gaan met veel nieuwe leden. Misschien doe ik dat wel. Maar dat is echt taal en geen woordverklaring. Maar eens wat anders is voor mij ook wel leuk.

Laatst bewerkt:

Roxmarie

Moderator
gemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.992
Punten
323
Ik probeer toch maar soms denk ik weer naar school te moeten en dat was ik nu net zo beu.Moeder zei altijd, daar ga je later spijt van hebben (ik ben op 16 gaan werken) maar heb er nooit spijt van gehad. Werken ok maar verplicht leren heeft me nooit goed af gegaan, liever uit vrije wil ,dan gaat het beter.
Ik heb er ook maar 1 goed, dus gaan we desnoods samen terug naar school, maar dit is gewoon gokwerk, dus trek ik me er niet zoveel van aan.

ShadyAngel

PCS-lid
gemgemgemgemgem
Lid geworden
12 sep 2018
Reactiescore
1.290
Punten
273
Leeftijd
62
Terug naar school? Helemaal geen zin meer voor, maar als ik iets kan bijleren vanuit een interesse (zoals computers, automechaniek...) is het stukken makkelijker en beter vol te houden. Ik heb vroeger handelsschool gevolgd maar nooit iets gedaan wat ook maar daarmee in lijn lag.

Bovenaan Onderaan