• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Hulpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Spreuk Voor 8 oktober eerst 4 onderdelen voor de weters/gokker! En daarna een verhaal vol fouten!

K

Kate

Daar gaat-ie dan.

Waar komt dilemma vandaan?
a. Van de Griekse woorden di ('twee') en lèmma ('veronderstelling').​
b. Van de Italiaanse plaatsnaam Lemma; de Italiaanse gravin van Lemma ('di Lemma") moest in de achttiende eeuw kiezen tussen een huwelijk en de dood; ze verkoos de laatste.​
c. Uit de Griekse mythologie; bij het plaatsje Dilemma splitste de hoofdweg zich in twee wegen: de weg naar Athene en de weg naar Delphi.​
Wat is de herkomst van het woord diploma?
a. Diploma was de Griekse godin van de beloning.​
b. Diploma is een verkorting van het Latijnse diplomandus ( 'hij die moet zegevieren').​
c. Diploma is van oorsprong Grieks; het betekent 'dubbelgevouwen' (gezegd van een brief).​
Uit welke taal komt doerak?
a. Uit het Litouws: doerk betekent 'jongen, kind'.​
b. Het komt van het Russische durak ( 'nar, dwaas').​
c. Het is een verbastering van het Indonesische durhaka: 'rebel'.​
Waar komt dokken in de betekenis betalen vandaan?
a. Uit de scheepvaart: een schip in het dok hebben was een dure zaak, vandaar dat dokken ('in het dok liggen') ook 'geld betalen' kon gaan betekenen.​
b. Waarschijnlijk uit het Romani, de taal van de zigeuners, waarin dau 'geven' betekent.​
c. Van het Engelse to dock, dat onder andere 'inhouden van loon' betekent; vroeger ontvingen zeelieden van wie het schip in het dok lag geen loon.​
Bron: uit het boekje 'Pierewaaien', van Het Genootschap Onze Taal.
antwoorden:
dilemma: a.
diploma: c.
doerak: b.
dokken: b.
Taalkennis.
Het grootste huis van de stad werd weer bewoondt/bewoond En er werd gezegt/gezegd dat er een fielantroop/vielantroop/filantroop kwam wonen!
Veel verenigingen/vereenigingen hielden er in hen begroting/begrooting al rekening mee: men verwachtte/verwachte wel een bedragje om iets moois mee te kunnen doen.​
Maar er gebeurde niets, de rijke en gulle man hield zich op achter de gesloten prachtige/ pragtige gebeeldhouwde/gebeeldhouwen voordeur.​
Tot men met Kerstmis opeens een schitterende/schiterende kerstboom zag verschijnen op het marktplein. Hij werd heel mooi versiert/versierd en er hingen brievjes/briefjes aan de hoogste takken. Wat er op stond dat bleef voor iederreen/iedereen een raadsel/raatsel.​
De stad had het over niets anders, totdat op 1e Kerstdag de nieuwe bewoner bij de boom ging staan, op een ladder klom, en de briefjes allemaal verzamelde. Weer op de grond aangekomen/angekomen, waar het heel stil was geworden, las hij voor! Er was voor iedereen een briefje en men moest doen wat er op stond/stont. Onder doodse stilte las men zijn taak. En dat was voor bijna allen/alle het zelfde!​
Ga naar huis en vraag je naaste buurman of buurvrouw bij je te dineren op een Kerstdag. En daarbij krijgt iedereen een bedrag om voor één ander uit de stad te besteden/besteeden. En gelukkiger kan ik je niet maken.​
Het viel eerst erg tegen: waar was nou dat geld dat ze dachten/dagten te krijgen? Maar na oudejaarsavond was men toch tevreden: iedereen had iets leuks of moois gehad/gehadt van een ander uit de stad en plotseling zat er zelden nog iemand alleen aan het avondeten/avonteten: iedereen had de boodschap goed begrepen en leefde er voortaan naar.​
Bron: Kate.
antwoorden:
bewoond..gezegd..filantroop..
verenigingen..begroting..verwachtte..
prachtige..gebeeldhouwde..schitterende..versierd..briefjes..iedereen..raadsel...
aangekomen..stond..allen..tweede..besteden..dachten..gehad..avondeten.

Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Becude

Bekend gezicht
Lid geworden
29 nov 2018
Reaction score
239
Punten
43
Leeftijd
72
Helaas 1e part 0 (nul) goed. 2e was beter 1 fout.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.727
Punten
113
Leeftijd
65
1e deel 1 goed, 2e deel alles.

Met respect, maar een klein foutje: al rekening me: er is een e weggevallen.

K

Kate

1e deel 1 goed, 2e deel alles.

Met respect, maar een klein foutje: al rekening me: er is een e weggevallen.
Dank je wel, ik heb het verbeterd. Je wilt niet weten hoeveel verschrijvingen ik er al uitgehaald heb voor het posten! Voor echte verhalen is een laptop eigenlijk niet handig: je bent veel te vlug.

Roxmarie

Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reaction score
208
Punten
43
De vragen allemaal fout, de taal deze keer goed.
Ik zag nog een klein taalfoutje een weggevallen g. In begrotin.
Eigenlijk wil ik daar niet over vallen, maar mijn oog viel er op.
Ik maak ik weet niet hoeveel type fouten.

Bovenaan Onderaan