Probleem W10 start niet direct op

Najsnarf

Vaak hier
Mogelijk samenhangend met probleem met streetview (komt eventueel later aan de orde) Systeemherstel gedaan. Opstarten gaat alleen met eerst de melding"Kan W10 niet opstarten" (een scherm vol). Vervolgens met Ctr/Alt/Del en F11 via boot-menu de C-schijf waarop Windows Boot Manager staat geselecteerd en dan start desktop vlot op.
Kennelijk toch iets mis met de C-schijf? (Een Crucial van 250 GB). Ik heb wel een kloon, maar wil eerst zien of ik met deze schijf correct kan opstarten.

Najsnarf

Vaak hier
(net te laat om bij te voegen: ) Ook na een actie met Adware kan automatische herstart alleen maar via het boot-menu.
nog weer wat later: ook een scannow-actie leverde niets op.

Laatst bewerkt:

abbs

SecurityExpert
Ondersteuning
Hallo,

Laten we even je schijf nakijken:

Download
Crystal DiskInfo naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Het programma wordt nu uitgepakt in een nieuwe map op het bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie Crystal DiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies uitvoeren als administrator.
    • Is de kleur Blauw - dan is deze schijf in orde.
    • Is de kleur Geel - dan zijn er problemen met de betreffende schijf.
    • Is de kleur Rood - dan is de harde schijf zeker aan vervanging toe.
  • Als het programma geopend is, worden de gegevens van de harde schijf getoond
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER.
  • Upload dit bestand naar https://www.imgdumper.nl.
  • Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.

ArtstudioG

Gevestigd lid
Je moet zorgen dat in het bios - boot menu "Windows Boot Manager" als eerste staat, niet de schijf waarop die staat!! Bij sluiten bios niet vergeten wijzigingen op te slaan.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik vermoed ook dat het hetgeen betreft, zoals door @ArtstudioG is weergegeven.

Najsnarf

Vaak hier
ik begin maar even met antwoorden op abbs:

Vervolgens zal ik weer even mijn best moeten doe die bootmanager in het boot-menu bovenaan te krijgen. Als dat niet lukt vraag ik om hulp.

Najsnarf

Vaak hier
(uurtje later) heel moedig ben ik in dat kleurrijke boot-menu gestapt en vond via F6 een mogelijkheid die Crucial-schijf bovenaan te zetten en dat te bevestigen. En ja hoor: start correct op. Overigens meende ik altijd dat bij opstarten van de pc "gezocht" wordt naar de schijf waar een correcte Windows op staat. Nu moet ik nog zoeken waarom er (op deze pc) bij Google Maps / streetview een zwart scherm komt (bij andere pc's in huis dus niet)

Bovenaan Onderaan