Probleem Waarmee beschermen forumleden zichzelf tegen?

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
181
Punten
43
OK Porrelaar. Het is allemaal duidelijk. Zo'n site is voor mij ook niet zo interessant. Dank je!
Uh??? Post #8 waar jij op reageerde, was geschreven door toska, niet door mij (porrelaar)
Ik wil nog wel reageren op een paar andere opmerkingen van jou:
Maar de reclame en de pop-ups blijven komen want die ziet de scanner kennelijk niet als malware.
Wat voor reclame? Wat voor pop-ups?
Waar zie je die en wanneer? Maak daar screenshots van en post die op het forum. Vaak krijgen mensen rechtsonderaan op de monitor meldingen. Die zien zij dan als pop-ups. Nee, dat zijn meldingen (ook wel pushnotificaties genoemd) waar zij zelf toestemming voor hebben gegeven. Dat is geen malware of adware; het zijn meldingen.
En als je die meldingen krijgt, dan zijn die eenvoudig weer uit te schakelen. Hoe je dat doet, verschilt per browser die je gebruikt. In die melding is te zien van welke website die melding afkomstig is en ook via welke browser hij komt.
Ik weet niet welke browser jij gebruikt. Meestal verschijnt de vraag om meldingen te mogen versturen bovenaan; hieronder zo'n vraag van de website www.reddit.com, geopend in de browser Firefox:

Klik dan nooit op Notificaties toestaan. Kies voor Blokkeren. Zie je Blokkeren er niet bij staan? Klik dan op het pijltje achter Niet nu. En klik dan op Nooit toestaan.
Je kunt dat venstertje ook gewoon negeren, maar dan zal het een volgende keer opnieuw verschijnen wanneer jij diezelfde website weer bezoekt.
Malwarebytes laten jullie er meestal op los bij problemen. Die is echter maar 14 dagen gratis.
Nee, dat is niet zo. De eerste 14 dagen krijg je de betaalde versie op proef. Wanneer die 14 dagen voorbij zijn, dan gaat de proefversie over in de gratis versie van Malwarebytes. Dat betekent dat Malwarebytes free niet meer constant actief is. Je moet Malwarebytes dan zelf opstarten, wanneer je een bestand of de complete computer wilt laten scannen.
dan is mijn vraag hoe jullie dan aan al die programma's als ComboFix, FRST64, JRT, ADWCleaner, Esetonllinescanner, Oldtimerlistit (OTL), mbam, Speccy en nog veel meer progs komen. Daar moet je dus een expert voor zijn, om te weten wanneer en waarvoor je die moet inzetten...toch?
Sommige programma's zoals ComboFix en FRST moet je niet zelf gaan gebruiken, maar alleen onder leiding van een malware expert. Die hebben daar voor doorgeleerd. Alleen zij weten hoe ze die programma's veilig kunnen gebruiken.
Toska had het over een opleiding tot malware expert. Die opleiding kon je vroeger volgen via deze website: https://www.hijackthis.nl/forum/index.php
Ze zijn daar echter gestopt met die opleiding. Dat kun je hier nalezen: https://www.hijackthis.nl/forum/viewtopic.php?f=16&t=40334

abbs

Security Expert
Ondersteuning
Lid geworden
3 jun 2017
Reaction score
91
Punten
28
Leeftijd
54
Maar in het slechte geval helpen die maatregelen niet en dan is mijn vraag hoe jullie dan aan al die programma's als ComboFix, FRST64, JRT, ADWCleaner, Esetonllinescanner, Oldtimerlistit (OTL), mbam, Speccy en nog veel meer progs komen.
Daar moet je dus een expert voor zijn, om te weten wanneer en waarvoor je die moet inzetten...toch?
Voor het gebruik van dit soort programma's (vooral waar een fix geschreven moet worden) heb je wel een opleiding nodig anders gaat het fout.
Deze opleiding werd gegeven op HijackThis door een groep vrijwilligers: https://www.hijackthis.nl/forum/index.php?sid=934826a61637eb084bb77c6dfc3cbfd2
Maar door weinig aanbod van leerlingen zijn we er mee gestopt.

Dan over bescherming dit heeft @porrelaar al netjes uitgelegd.
De grootste virus is de genen achter het toetsenbord, door het verkeerd klikken op links of illegale software gebruik gaat het vaak mis.
Ook veel gratis software bezit veel wrappers die je systeem kunnen infecteren waardoor je vaak die vervelende reclamen krijgt.(PUPs)
Maar soms kan je er ook niks aan doen en verkrijg je het bv via de site van AD.

Dan over het verwijderen ervan, daar bestaan tegenwoordig vele tools voor de ene wel goed en de andere niet.
Door ervaring en zoeken via Google zie je welke programma's wel goed zijn en welke niet.
Maar denk niet dat een tool of meerdere je probleem kunnen oplossen (word vaak gedacht) ja oppervlakkig maar meestal blijft er nog wel wat
achter in net register en daar heb je dan de tools voor nodig als FRST, via die tool kan je de aangetaste reg regels verwijderen (door een script)

Over bescherming, wel of niet kopen van een programma. Met een gratis virusscanner, Firewall en malwarescanner kom je een heel eind.
Maar gratis is noot helemaal gratis ergens moet het geld vandaan komen en zo omkom je niet aan die reclamen de
één vind dat erg en de ander niet.
En voor die groep is de betaalde programma's of mensen die graag meerdere mogelijk heden heeft met een scanner.

Dit was even alles in het kort. ;)

Laatst bewerkt:

Aarie25

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 jul 2018
Reaction score
216
Punten
43
Leeftijd
38
Ik gebruik zelf al jaren de betaalde Bitdefender en de premium Malwarebytes.
Ik vind een betaalde virusscanner veel beter door alle extra beschermingen, die je bij een gratis variant niet hebt.
Zeker omdat alle bankzaken meer en meer online gebeuren.
Ook ik roep al jaren dat de beste beveiliging de persoon achter de computer is.

Ik haal alleen software van de originele site, ik kijk of er geen ongewenste vinkjes aanstaan, ik open geen onbekende mailtjes,
Ik gebruik een adblocker, mijn software is altijd up to date, ik wijzig altijd de wachtwoorden van een nieuw modem, ik zet altijd upnp uit in een nieuw modem.

abbs

Security Expert
Ondersteuning
Lid geworden
3 jun 2017
Reaction score
91
Punten
28
Leeftijd
54
Ik vind een betaalde virusscanner veel beter door alle extra beschermingen, die je bij een gratis variant niet hebt.
Dit is meer een gevoels- kwestie een gratis antivirus-programma is voor een thuis gebruiker goed.

Enigma147

Junior lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reaction score
12
Punten
8
Leeftijd
51
Ik heb thuis een redelijk moderne Juniper Firewall staan als eerste verdediging. Ik geef gelijk toe dat zo'n ding nogal overkill is voor thuis, maar ik kon het gratis overnemen nadat ze op mijn werk overstapten op Fortinet. Verder gebruik ik op mijn PC Bitdefender. Ik draai mijn eigen mailserver thuis, die een Rspamd spamfilter heeft.

Aarie25

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 jul 2018
Reaction score
216
Punten
43
Leeftijd
38
Dit is meer een gevoels- kwestie een gratis antivirus-programma is voor een thuis gebruiker goed.
Dat is ook zeker een gevoels-kwestie, maar zo heeft iedereen zijn of haar voorkeuren.
Er zijn ook genoeg mensen die denk dat beveiliging updates onzin zijn.
Ik ken m=namelijk zo`n persoon
Maar als ik ziet dat ik bij Bitdefender krijg voor enkele tientjes er jaar, heb ik dat er graag voor over.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Reaction score
123
Punten
63
Ik ben zeker geen expert op het gebied van loglezen maar heb wel enig verstand van computers. De beste beveiliging ben je zelf kan worden ervaren als het intrappen van een open deur maar het is echt waar! Het gaat regelmatig fout, zo is mijn ervaring, als mensen even snel iets willen doen. Dan letten ze niet meer goed op en klikken ze op iets wat er goed uitziet.

Een virusscanner is noodzakelijk dat klopt. Maar sinds de uitkomst van Windows 10 is een losse scanner, en zeker een betaalde, in mijn ogen niet meer nodig. De ingebouwde Windows Defender is, voor thuisgebruik, in combinatie met de in Windows zittende firewall prima. Windows Defender komt goed uit allerlei tests. KLIK Eventueel zou je nog kunnen overwegen om de Windows Defender Browser detectie in je browser te stoppen.

Verder is het heel goed opletten wat je aan het doen bent. En waar nodig hier even om advies vragen.

Kate

Senior
Lid geworden
18 aug 2017
Reaction score
1.121
Punten
113
Leeftijd
79
Op mijn mobiele telefoon: bit defender free.
Op mijn laptop: Kaspersky free en MBAM. Deze laatste 2 komen elke week allebei grondig aan de beurt. Verder de firewall van Windows.
Kas en MBAM staan gemeld en werken elke dag als waakhonden in Chrome. Verder Unchecky als extensie in Chrome.

abbs

Security Expert
Ondersteuning
Lid geworden
3 jun 2017
Reaction score
91
Punten
28
Leeftijd
54
Op mijn mobiele telefoon: bit defender free.
Op mijn laptop: Kaspersky free en MBAM. Deze laatste 2 komen elke week allebei grondig aan de beurt. Verder de firewall van Windows.
Kas en MBAM staan gemeld en werken elke dag als waakhonden in Chrome. Verder Unchecky als extensie in Chrome.
Heel goed en Mbam 1x in de week je pc mee scannen en jou lappie blijft je trouw dienen.

Roxmarie

Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reaction score
158
Punten
43
Ik heb hetzelfde als jou Kate, ook kaspersky cloud op mijn pc's met mbam gratis, die ik ongeveer eens per week draai, en unchecky staat er ook op. Op mijn telefoon heb ik beveiliging van Xiaomi. Vond het niet nodig er een andere bij op te zetten. De browser extensie van Kaspersky heb ik niet aan staan, vond het wat vervelend, zoals die dingen van een anti virus firma dat meestal zijn, had ik ook met norton te minste.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.593
Punten
113
Leeftijd
65
De beveiliging van Xiaomi zegt mij helemaal niks, komt ook niet voor in de tests van AVtest.org en van AVComparatives.

Ik zou het heel snel inwisselen voor Avira, Avast of AVG.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Reaction score
123
Punten
63
Op mijn telefoon zit de Samsung Knox. Daarnaast geen andere scanners. Ik download alleen de apps die ik nodig heb, via het officiële kanaal de Google Play Store. Is dat altijd veilig? Nee, maar ik denk dat je redelijk veilig ben als je alleen bekende apps download. Daarmee bedoel ik niet een of andere vage app waar je op internet ook nog eens niets over kan vinden.

Daarnaast komt er regelmatig een lijst uit van apps die Google uit de Store heeft verwijderd. Ik controleer altijd even of ik niet per ongeluk zo'n app op mijn telefoon heb.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan