Discussie Wat is een Print Server

Bovenstaande is niet waar.
Dat leek mij ook. Daarom vroeg ik er ook al naar maar kreeg er geen antwoord op.

Dit betekent dat ze iedere 8 uur (bij herstart of afsluiten en weer aan) een ander IP adres kunnen krijgen. Dan zou de netwerkbeheerder steeds de IP adressen moeten wijzigen.
Dat is ook niet perse nodig. Dat ligt er aan hoe de systeembeheerder de zaak inregelt en de eventuele leasetijd die ingesteld wordt. Dat kan heel anders zijn, bijv. ook 7 dagen (ik noem maar iets).
Waar ik gewerkt heb (800+ personen) werd met subnetting gewerkt zodat iedere afdeling in een apart subnet zat. Toegang tot printers werd geregeld via gebruikersgroepen zoals ik aangaf. Dat werkt het makkelijkst, kan ook via een policy inderdaad.

@Swake Jawel dat kan wel degelijk. Rubensky zegt niet dat het niet zou kunnen. Het wordt alleen niet snel gedaan in een bedrijfsomgeving. Dan is het vaak handiger gewoon het ip te reserveren in dhcp zodat de printer telkens hetzelfde ip krijgt.

OP
OP
Swake

Swake

PCF Lid
@Swake Jawel dat kan wel degelijk. Rubensky zegt niet dat het niet zou kunnen. Het wordt alleen niet snel gedaan in een bedrijfsomgeving. Dan is het vaak handiger gewoon het ip te reserveren in dhcp zodat de printer telkens hetzelfde ip krijgt.
En hoe doen we dat ?
De software staat geïnstalleerd op een centrale computer . via die centrale computer gaat de netwerkbeheerder aanmelden bij het configuratiescherm van de netwerkprinter en gaat de printer een statisch IP adres geven .
Of de nieuwe moderne netwerkprinters hebben een schermpje met een menu als hij via een wi-fi netwerk kan gebruikt worden . Je laat de printer een vrij IP adres in het netwerk zoeken en je zet het IP adres vast .
En nu de printer een vast IP adres heeft zal hij er niet meer uitvliegen .
Maar ik heb ook al andere stoten geweten ook zoals men het hier zegt .
De printer was vroeger bekabeld aangesloten op een gewoon bekabeld netwerk switch op één van de poorten maar kon ook wi-fi printen en gingen ze een draadloze switch plaatsen en printer aangesloten op één van de ethernetpoorten .Dan dachten ze omdat hij op de switch was aangesloten dan ook via het wi-fi netwerk ging printen .

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Natuurlijk kan dat wel. Dat gebeurt ook over het algemeen wel. Wat er niet gebeurt is dat er van iedere pc die van die printer gebruik mag maken een IP adres wordt geregistreerd. Je zou maar een paar 1000 pc's hebben...

Als een beheerder niet werkt met handmatig ingestelde standaardprinters zal hij werken met policys.

Hoe werkt dit dan. Op een Windows server wordt gebruik gemaakt van een Active Directory (AD) Daarin worden alle gebruikers aangemaakt. Over het algemeen zal er dan per afdeling een organisational unit (OU) worden gebruikt waar de gebruikers per afdeling in komen te staan. Via het policy management wordt dan per OU bepaald welke printer de standaard printer is.

Het kan ook zo zijn dat we meerdere printers per OU hebben. Maar hoe regel je het dan? Over het algemeen met een Global Security group. Deze groepen kan je dan ook weer in de policys definiëren. Er zit een gedachte achter het feit dat we dit meestal niet doen met bijvoorbeeld een universal distribution group. Het voert nu echter te ver dit uit te diepen.

Laatst bewerkt:
OP
OP
Swake

Swake

PCF Lid
@Rubensky , mijn voorbeeldje ging maar over een klein netwerkje , een paar PC's en maar één netwerkprinter . Sorry omdat ik het er niet bijgezegd had .
Wat jij citeerd een paar 1000 PC's en ik geef maar een voorbeeldje 100 netwerkprinters dat dit een ander verhaal is .

En hoe doen we dat ?
Gewoon in de DHCP server waar je dat hoort te doen, want dat is ook de server die de ip adressen immers uitdeelt.
Dat is dan geen echt statisch ip maar vrijwel hetzelfde.

De software staat geïnstalleerd op een centrale computer . via die centrale computer gaat de netwerkbeheerder aanmelden bij het configuratiescherm van de netwerkprinter en gaat de printer een statisch IP adres geven .
Dat gaat niet lukken als je niet het dynamische ip van de printer weet. Immers ongeacht waar de software zich bevindt, deze zal toch de printer moeten kunnen benaderen, zei het via kabel, wifi of LAN. Dat gaat dus niet lukken zonder ip adres.
Waarom dus een statisch ip aangeven via deze omweg, terwijl het veel eenvoudiger is gewoon een ip op mac adres te reserveren voor de printer in DHCP? Werkt sneller en eenvoudiger. Het enige wat hoeft te gebeuren is dat de HD medewerker aan systeembeheer even het macadres van de printer door geeft, of dat de systeembeheerder in de dhcp server kijkt waar ie zit en het daar meteen aanpast.

Zelfs met 100 pc's is het een bak werk om elke printer een vast ip te geven via de software. Ook dan ben je veel sneller klaar via DHCP.

Rubensky is al weer verder want die zit met het modernere Active Directory. De laatste keer dat ik nog gewerkt had was er net gemigreerd van Vax/VMS naar Windows NT4. Toen ik weg ging werkte men nog steeds met NT4 (en dus ook met domain controllers).
Misschien werken ze daar nu ook wel met policy's zoals Rubensky zegt voor de configuratie van de printer. Maar ook dan ga je geen statische ip's gebruiken.
Dat is eerder iets voor thuis. En dan moet je maar weer een router hebben die dat accepteert.
Ik ben al routers tegen gekomen die alleen vaste ip's buiten de eigen dhcp range accepteerde, maar ook routers die dat blokkeerden en alleen statische ip's binnen de dhcp range accepteerden, met als risico dat je dus dubbele ip's kon krijgen in bepaalde situaties.
Dat is ook een risico wat je gewoonweg niet loopt met gereserveerde ip adressen.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Een gewoon klein thuis netwerkje zal 1 printer hoogstens 2 printers bevatten. Het nut van een printerserver in zo'n situatie ontgaat mij volledig.

Het nut van een printerserver? Waar zou je die voor nodig hebben als je thuis een netwerkprinter hebt? Die zit immers ingebouwd in de netwerkprinter.
Het zou wel nuttig kunnen zijn als je een wat groter gezin hebt en nog een USB of LPT printer. Dan hoef je niet steeds een pc aan te laten staan om de printer bereikbaar te houden voor wie dan ook de pc/laptop aan zou hebben. Scheelt stroomkosten.
Maar gezien het kostenplaatje van een netwerk- c.q. wifi printer tegenwoordig (erg goedkoop), lijkt me dat een printerserver eigenlijk al uit de mode is.

swake zei:
Dan dachten ze omdat hij op de switch was aangesloten dan ook via het wi-fi netwerk ging printen .
Dat is dan ook mogelijk. Ligt er aan hoe je dat bedoeld. Een laptop op wifi kan via een Accespoint (draadloze switch??) gewoon verbinding maken en dus ook zo printen.

OP
OP
Swake

Swake

PCF Lid
Ja ik bedoel een draadloze switch , met ethernetpoorten . Je verbind de printer met een ethernetkabel aan de switch , en het is geen grap , die persoon zei , ik print nu toch draadloos want het is een draadloze switch .

@Swake: Dat is een geen draadloze switch maar een switch met ingebouwd accespoint/repeater. Zoiets als de Sitecom WLX-2001 dus. Of wat is het merk en type wat jij gebruikt?
Eerlijk gezegd een onzinnig ding, dan kocht ik nog liever een router, kun je ook als switch instellen en heb je ook wifi. Maar die kun je nadien ook als router gebruiken als het eens nodig is. :)

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Verwarren we hier de printerserver niet met de spooler die de opdrachten vasthoud?

Dat lijkt me niet. Een spooler houdt inderdaad de opdrachten verzorgd, dat is heel iets anders.
Een printerserver zorgt er voor dat een printer via het netwerk bereikbaar is. Dat zit in netwerkprinters ingebouwd, heb je dus geen losse printerserver voor nodig.
Of wat bedoel je precies? Misschien praten we langs elkaar?

Oh, wacht eens. Ik neem aan dat jij het over een centrale printserver hebt voor grote bedrijfsomgevingen waar je de toegang voor werkstations etc. kunt inregelen?

OP
OP
Swake

Swake

PCF Lid
Oh, wacht eens. Ik neem aan dat jij het over een centrale printserver hebt voor grote bedrijfsomgevingen waar je de toegang voor werkstations etc. kunt inregelen?
ik denk het ook, maar die hebben een enorm veel groter buffergeheugen dan de lokale bij de printer zelf .

@Swake: Dat is een geen draadloze switch maar een switch met ingebouwd accespoint/repeater. Zoiets als de Sitecom WLX-2001 dus. Of wat is het merk en type wat jij gebruikt?
ik print gewoon via de router . Ik heb maar 2 computers hoor . Een windows en linux computer .

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Hoop dat jullie er ook iets aan hebben. (Waarschijnlijk op zijn minst leuk om te weten :) ).

Bovenaan Onderaan