wat is linux?

lynn

leerling
tja, wat is linux en is dat iets voor mij? kan er me iemand een kleine beschrijving geven aub?

Lynn

porrelaar

Vaak hier
Linux is een besturingssysteem, net zoals Windows een besturingssysteem is. En net zoals Android een besturingssysteem is, of MacOS voor Apple computers.
Je moet eerst een besturingssysteem (ook wel OS genoemd, van het Engelse Operating System) hebben, voordat je programma's kunt installeren.
Van Windows bestaan slechts een paar versies: Windows XP, Windows Vista, Windows 8 en 8.1 en Windows 10.
Van Linux bestaan echter tientallen versies. Die versies worden bij Linux distributies genoemd. Omdat er zoveel verschillende Linux distributies zijn, is het voor de beginner moeilijk kiezen. Ubuntu en Linux Mint zijn goede distributies voor beginners.

Een belangrijk verschil tussen Linux distributies en versies van Windows is dat Windows nooit gratis en Linux distributies meestal wel gratis zijn.
Van veel programma's die je nu onder Linux gebruikt, zijn vergelijkbare programma's beschikbaar voor Linux en die programma's voor Linux zijn vrijwel altijd gratis.

Wat meer informatie over Linux kun je natuurlijk altijd op internet vinden; hier een begin: Wat is Linux? · AllesLinux.com

lynn

leerling
van bestureingssyemen heb ik geen kaas gegeten, ik heb enkel een simpele tekstverwerker nodig (nu heb ik open office writer) en m'n psp programma...en dat is alles wat ik met m'n pc doe...en m'n pc opkuisen doe ik ook regelmatig en daar heb ik wel wat hulp voor nodig...ik heb windows10

porrelaar

Vaak hier
Dan is er voor jou geen reden om je te verdiepen in Linux. Er zijn mensen die Windows 10 geen prettig besturingssysteem vinden en daarom overstappen naar Linux.
Ik neem aan dat Writer van OpenOffice voor jou voldoet als tekstverwerker? En PSP zou niet werken onder Linux. Van sommige programma's zijn verschillende versies beschikbaar. Zo is er van OpenOffice een versie voor Linux, maar ook een voor Windows. Van PaintShop Pro is echter geen Linux versie beschikbaar. Dan zou je onder Linux een heel ander programma moeten gaan gebruiken, bijvoorbeeld Gimp.
En waarom zou je dat doen? Je bent immers nu gewend aan PSP. Om met Gimp hetzelfde resultaat te bereiken zou je daar flink wat tijd in moeten stoppen om alle mogelijkheden van Gimp te ontdekken.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Je kan eens kijken naar AbiWord.
Lijkt heel veel op Office 2000.

porrelaar

Vaak hier
Geen zin om een programma te downloaden? Windows 10 heeft al 2 tekstverwerkers aan boord:
1. Kladblok, maar die is wel heel erg simpel
2. WordPad. Aan WordPad hebben veel mensen genoeg. Je kunt er een briefje mee schrijven, afbeeldingen invoegen, vet, schuin of onderstreepte tekst maken.

Waar vind je WordPad? Klik op Start. In de lijst met programma's klik je op de map Accessoires, die dan open zal gaan. En daar vind je WordPad. Probeer het maar eens.

lynn

leerling
ik heb wordPad Porrelaar maar heb er altijd problemen mee...en kladblok heb ik wel, die gebruik ik als ik m'n cache moet verwijderen en om logins mee op te slaan...

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Kijk en snuffel maar eens hier: AbiWord

lynn

leerling
Let op Windows-gebruikers: Vanwege het ontbreken van Windows-ontwikkelaars in het project, is er niet langer een versie beschikbaar om te downloaden.

telt dit voor mij?

porrelaar

Vaak hier
Ja, dat telt voor jou. Jij hebt Windows 10 en de makers van AbiWord stellen geen versie voor Windows meer beschikbaar. Her en der op internet zou je wel een oudere versie van AbiWord voor Windows kunnen downloaden, maar die wordt dus niet meer ondersteund.
Gewoon doorgaan met OpenOffice, of heb je problemen met Writer?

lynn

leerling
open office writer doet voor mij wat het moet doen...ik heb héél af en toe een kattebelletje te schrijven...en daar is ie goed voor, ook om een word art te maken kan ik dat gebruiken...

Bovenaan Onderaan