Welk antivirus voor Mint.

predator

Vaak hier
Hallo ik heb Linux mint naast mijn Windows geinstalleerd en vraag mijn nu af welk anti virus prg is geschikt voor mint.
Verder weet iemand wat of een spiegelserver is ik kan mijn aanmelden daarbij het zou sneller zijn maar ben gewoon met lan verbonden.
Ik heb verder problemen met het @ die word aangegeven als " heb al ctr plus alt tegelijk en meerdere van die combie's geprobeerd maar die werken niet.
Gr.

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Team lid
Is helemaal niet nodig!
Mint is veilig zoals elke Linux.
Alleen Linux servers hebben antivirus nodig!

Abraham54

Admin
Team lid
Ik adviseer jou deze site te bezoeken:

predator

Vaak hier
Daar staat een hele hoop info in, daar kan ik nog tijden mee aan de gang.
Zit eraan te denken om en windows en linux helemaal opnieuw te gaan instl in een uitvoering.
Windows is niet meer zo stabiel vooral mijn browsers ff crome willen geen ziggo tv meer goed afspelen, daar zit
constant vertraging in met het laden van de pagina om de 1 a 2 min nu, in deze verse linux met ff heb ik daar geen last van.

Abraham54

Admin
Team lid
Lees alles goed daar, en ben je er klaar, dan het zijn dat Mint nog weer sneller is geworden.

m44rtn

Gevestigd lid
Ik gebruik ClamAV, maar dit is voor de command line dus daar moet je je maar net comfortabel mee voelen. Ook weet ik niet hoe goed het werkt, maar meerdere bronnen stoppen het in hun top-10 lijsten, dus...

Abraham, Linux is niet veilig. Het is veiliger (dan Windows, might I add). Daar zit verschil in. Er bestaan virussen en malware voor Linux, en sommige zijn vrij recentelijk. Daarnaast, hoe meer mensen voor Linux kiezen, des te groter de kans dat er meer virussen voor komen. Het kan geen kwaad je daar op voor te bereiden.

predator

Vaak hier
Daar geef je wel een goed punt aan Maarten, dat is met Apple precies zo gebeurt na dat ze windows bombardeerde, kwam Apple ook steeds meer inzicht, vooral door idd meer gebruikers ervan dat zal net zo met andere besturingssystemen zo gaan. Maar het beste virus programma zit nog altijd achter het toetsenbord.
Gr.
Pred..

Abraham54

Admin
Team lid
Daar gaan we weer, antivirus voor gewone Linux gebruikers is een totaal overbodige noodzaak.

En de stelling dan, dat Linux aan een opmars is?
Vijf jaar geleden waren er 1,5% van alle computergebruikers overgegaan op Linux.
En nog steeds is ca. 1,5% van alle computeraars met Linux bezig.

Maar wil je van een raceauto een 2CV maken, installeer dan antivirus in jouw Linux.

Het overgrote gros van de virussen voor Linux zijn voor de Linux servers.

En dan nog wat, er zijn zoveel verschillende Linux distributies - alleen dat al bepaalt
dat het voor virusschrijvers ondoenlijk is een algemeen virus voor Linux te maken.

Er wordt ook voorbijgegaan aan het feit, dat de kernel van een Linux distributie wachtwoord beveiligd is.
Ergo, haal je een virus binnen, zal het niks kunnen doen, tenzij jij als gebruiker dat virus toestemming geeft.

Black Tiger

Enthousiast
Daar gaan we weer, antivirus voor gewone Linux gebruikers is een totaal overbodige noodzaak.
Daar gaan we inderdaad weer. Er zijn nog altijd figuren die in een droomwereld leven en denken dat ze geen virusscanner nodig hebben voor Mac of Linux.
Dan hoop maar dat je niet geraakt wordt. Want het is een stuk veiliger maar om te denken dat je niet geraakt kunt worden is echt een illusie.
Ik vind niet dat men als geloofwaardig persoon mensen een vals gevoel van veiligheid moet geven.

Is helemaal niet nodig!
Mint is veilig zoals elke Linux.
Alleen Linux servers hebben antivirus nodig!
Ja sorry Abraham maar je moet niet als geloofwaardig persoon deze nonsens gaan uitdragen. Linux=Linux v.w.b. vele distro's in de basis en dat heeft totaal niets te maken met servers of thuis computers.
Het enige verschil is dat servers meer vatbaarder zijn omdat daar meer gebruikers en meer applicaties op draaien die van buiten toegankelijk zijn.
Dus met distro's heeft het ook niets te maken want veel servers draaien op allerlei distro's.

Dat "vroegah" dat misschien anders was is en andere zaak. De wereld verandert en er zijn al bijzonder vervelende virussen voor Mac uit gekomen, zelf meegemaakt dat iemand geinfecteerd was en het bijzonder moeilijk was om dat er weer uit te krijgen.
Naast virussen bestaat er voor Linux ook gewoon malware.

En dan nog wat, er zijn zoveel verschillende Linux distributies - alleen dat al bepaalt
dat het voor virusschrijvers ondoenlijk is een algemeen virus voor Linux te maken.
Ook dat klopt niet, want het is hetzelfde als een virusscanner schrijven die op de meeste distro's werkt of een applicatie die op de meeste distro's werkt.

Ik zou dit verhaal eens lezen.

Kortom, je loopt wel behoorlijk minder risico op een virus met mac of linux, maar men moet niet gaan doen alsof men veilig is.
Van de andere kant... .elke service die je draait kan je systeem onveiliger maken, dus ook een virusscanner. Maar thuisgebruikers kennende hebben die genoeg services er op draaien.

Abraham54

Admin
Team lid
Je loopt alleen dan een groter risico, als je de kernel niet van een wachtwoord hebt voorzien, omdat dat makkelijker is met updaten!
In alle andere gevallen zal je bij een besmetting er zelf toe moeten bijdragen om het virus actief te maken!

Ik neem toch aan dat je er niet van uitgaat dat virusschrijvers voor Linux over een database beschikt met daarin wachtwoorden voor de kernel.

Black Tiger

Enthousiast
Ik schreef misschien wat fel en het risico op een desktop van Linux is heel klein. Dit gezien de structuur inderdaad. Maar het is wel mogelijk.
Men moet zelf het besluit nemen om te bepalen of men dat kleine risico wenst te nemen of niet.
Echter ga ik uit van thuisgebruikers die van alles en nogwat op hun desktop installeren. Het Linux systeem zelf kan dan misschien door dat stukje virus of malware niet besmet worden, maar de desktop wel degelijk fungeren voor drager van malware en virussen die op deze wijze verspreid kunnen worden via internet en/of het lokale netwerk naar Windows computers.
Heb je ook Windows apparatuur dan thuis, dan kan op die manier je eigen linux desktop meehelpen aan besmetting daarvan.

Op de Linux servers hebben wij ook in 11 jaar nog geen virus gehad maar er is wel clamav geinstalleerd. Dit wordt gebruikt bij het scannen van de mail, zodat er geen virussen via mail gestuurd kunnen worden, althans voor zover Clamav daarvoor beschermd want die ziet ook niet alles.
Verder laten we automatisch malware scans doen met Maldetect, en dan zie je wel regelmatig malware met name in Joomla en Wordpress sites. Lekke thema's en dat soort dingen.

En dat is dan weer wat ook op een desktop kan gebeuren. Een screensaver of iets anders die malicious code bevat waardoor de desktop malware kan bevatten. Dan heb je niet eens root toegang nodig. Je kunt dan via de gebruiker al gaan spammen met zo'n pc.
Oke klopt, dat gebeurt op een thuis desktop natuurlijk ook weinig omdat servers veel interessanter zijn om aan te vallen en veel gebruikte applicaties zoals Wordpress normaliter niet op je thuis desktop staan.
Maar het geeft wel aan dat het toch wel ellende kan veroorzaken zonder dat je root of een kernel nodig hebt.

Wachtwoorden voor een kernel? Ik weet niets van wachtwoorden voor een kernel. Ik kom alleen het root wachtwoord tegen bij installatie, geen apart kernel wachtwoord.
Ik kan daar ook niets van vinden als ik op Google ga zoeken dus ben wel nieuwsgierig naar wat je bedoeld met een kernel wachtwoord.
Of heb je het over het Grub wachtwoord wat er standaard ook niet in staat overigens?

Abraham54

Admin
Team lid
Een virus voor Ubuntu hoeft nog niet eens derivaten van Ubuntu te besmetten, laat staan dat het niet eens werkt in niet Ubuntu distributies.
Dat heeft alles te make met de enorm grote verschillen in de distributies.

m44rtn

Gevestigd lid
Leg dit eens voor me uit. Ik heb een programmaatje gemaakt, poosje terug voor Linux. Het werkt op elke Ubuntu distributie, zonder nog een keer te compilen. Hey, nu we het daar toch over hebben: VirtualBox heeft één installatie bestand voor Debian en Ubuntu systemen.

Dan, over je wachtwoord gedoe. Hier kan je omheen door het Elevaten van de Privileges. De code die omgaat met gebruikers is in bijna elke Linux distro hetzelfde, uitzonderingen daargelaten. Daar zullen altijd problemen inzitten wat betekent dat je ze alleen hoeft te vinden (en dat kost moeite, maar het wordt veel gedaan). Zodra je bij root kan, kan je zo'n beetje alles doen. Dit gaat echt niet verschillen per distro, en denk maar niet dat het wachtwoord je bij elk virus zal gaan redden.

Abraham54

Admin
Team lid
@Maarten, weet je nog niet dat deb Debian betekend en Ubuntu een Debian derivaat is?
Dat daarom juist alles wat jij in Ubuntu of Linux Mint wil installeren, een deb-bestand moet zijn en niet bijv. een tar-bestand?
En denk jij nu heus dat jij een deb bestand zomaar in bijvoorbeeld Suse Linux of Fedora kan installeren.

Abraham54

Admin
Team lid
In al die tijd die ik al heb doorgebracht met Linux Mint (vanaf 17.1) is er nooit een antivirus erin geweest, laat staan nodig geweest.

Maar ik denk zelf binnenkort Manjaro te installeren, een Arch distributie, moet minstens zo snel zijn als Linux Mint.

m44rtn

Gevestigd lid
@Maarten, weet je nog niet dat deb Debian betekend en Ubuntu een Debian derivaat is?
Dit wist ik allang! Een van de eerste dingen die iemand leert, trouwens. Maar jij beweerde dat Ubuntu derivaten niet eens elkaar konden besmetten (of zouden werken). Dit was mijn manier van zeggen dat wat je zei niet klopte.

Dat daarom juist alles wat jij in Ubuntu of Linux Mint wil installeren, een deb-bestand moet zijn en niet bijv. een tar-bestand?
Klopt. Hoewel de binaries in het tar bestand prima werken als je de tar uitpakt (wat je kan doen met de standaard archive manager van Ubuntu). Het punt was dus ook niet hoe archieven werken. Virussen komen ook niet altijd in een tarretje of deb'je. Nee, het ging erom dat de binaries werken op veel Linux systemen.

En denk jij nu heus dat jij een deb bestand zomaar in bijvoorbeeld Suse Linux of Fedora kan installeren.
Nee dit denk ik niet, en als je bovenstaande gelezen hebt weet je dat het hier niet om ging.

Abraham54

Admin
Team lid
De laatste opmerking van jou houdt dus ook duidelijk in dat een Ubuntu virus niet in Suse Linux of Fedora kan werken!
Suse Linux en Fedora zijn onderdeel van de veelvoud in Linux distributies.

Bovenaan Onderaan