• Piepcomp Support is een gezellig hulpforum met een voortreffelijk team experts en een actieve community,
    om je te helpen met problemen in jouw computer.
    Voor traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer kan jij hier hulp krijgen.

Word lid door hier te klikken en geniet daarna gratis van de beloofde hulp en de mogelijkheden die dit forum biedt.

Welke linux het beste voor oude laptop?

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
298
Punten
0
Website
www.satellitefun.org
Er zijn veel verschillende distro's.
Nu worden op dit moment regelmatig laptops weggekiept omdat er XP of Vista op stond.
Die met Vista zijn eigenlijk misschien best nog te gebruiken. En dan heb ik het bijv. over oude HP Pavillion laptops waar geen W10 drivers meer voor te krijgen zijn.

Als je dus uit gaat van zo'n laptop met 2 GB intern geheugen, welke distro kun je daar dan het best opzetten.
NB, niet voor mij maar voor doorsnee gebruikers!!

Een beetje goede distro, snel te installeren, liefst dus met compatible drivers en wat met een GUI goed werkt op 2 GB.
Liefst dus ook compleet met GUI geinstalleerd.

Ik was zelf aan het denken aan Linux Mint misschien, maar het is zo lang geleden dat ik me met "thuis" distro's heb bezig gehouden dat er misschien ondertussen veel verandert kan zijn, misschien is nu Fedora handiger of Ubuntu of is Mint nog steeds uitstekend.

Vandaar de vraag om advies.

De bedoeling is zo'n oude laptop(jes) klaar te maken voor mensen die wat minder hebben en toch willen internetten en mailen maar dan zonder W10.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.445
Punten
113
Leeftijd
65
Linux Mint XFCE (in 32-bit of 64-bit).

Ik denk dat 32 bit dan de beste keuye is.
Meer info: Thuispagina

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
298
Punten
0
Website
www.satellitefun.org
Toch nog altijd Mint? Da's fijn om te weten. Bedankt, ook voor de link! 👌
Zal ik wel deze of gene weer happy mee kunnen maken.

maarten70

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reaction score
75
Punten
0
Leeftijd
17
Website
github.com
Ja, ik heb op mijn oma's laptop Mint met Xfce gezet en ze vindt het echt tof!

Maar Lubuntu of Xubuntu (is met Xfce) kan denk ik ook wel. Er is niet echt een beste, je moet vooral bedenken dat Linux Mint natuurlijk het meest op Windows lijkt vergeleken met (L/X)Ubuntu, out of the box dan.

En desnoods, als je het echt niet meer weet kan je distrochooser.de gebruiken. Da's een website met een quiz waar je 2 a 3 min. je tijd aan besteed en waar een aantal distro's uit komen rollen als je klaar bent.

Als je een totale newbie speelt en op die manier de vragen beantwoord dan komt Lubuntu, Ubuntu, Ubuntu MATE, Fedora Workstation, nog een paar en Linux Mint eruit rollen (niet per se in die volgorde). Hier is de link naar 't lijstje: Distrochooser

Anyway, als je het niet weet kan je denk ik het best gaan voor Linux Mint met Xfce, maar als je er iets meer tijd aan wilt besteden zal je denk ik moeten zoeken of zo'n distrochooser gebruiken. Er zijn meer van zulke choosers, sommige hebben minder vragen dan de ander.
Als het gaat om Linux is 't maar net waar de gebruiker zich het fijnst bij voelt.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
298
Punten
0
Website
www.satellitefun.org
Nee ik weet wel dat er niet echt een beste is, dat is ook misschien verkeerd verwoord. Ik bedoel meest geschikte voor een doorsnee gebruiker. En dan is misschien iets wat veel op Windows lijkt wel zo gemakkelijk.
Ik neem aan dat Xfce de GUI is.

Fedora ken ik wel maar dat is meer een soort beta-Redhat, en die update heel veel en vaak. En Centos is dan weer een afgeleide daarvan, heel stabiel maar loopt dan weer iets achter met vernieuwende updates. Die gebruiken we dus het meeste op servers.
Dus ik zal die Distrochooster eens proberen, lijkt me wel leuk, maar ik weet al bij voorbaat dat het zeker geen Fedora gaat worden wat ik er op ga zetten.. :)

Ik ga gewoon eens kijken hoe die Linux Mint met Xfce het doet, want dat was vroeger ook wel gaaf voor op en werkstation.
Die chooser ondertussen eens geprobeerd. Hahahaha. Fedora werkstation kwam er als eerste uit, Lubuntu als tweede en Mint als 3de. Ik ga toch maar voor Mint in dat geval.

Bedankt voor de tips!

gouwepeer

Vaak hier
Lid geworden
4 okt 2016
Reaction score
133
Punten
43
Leeftijd
43
Website
www.gouwepeer.nl
Als je veel geduld en vrije tijd hebt en van een uitdaging houd is Gentoo ook een hele mooie optie.
Het grote voordeel: je past het besturingssysteem op de hardware aan tijdens het installeren, en het is een "rolling distro" (altijd de laatste versie na een update).
Het grote nadeel: zie het installeren als een bouwpakket met heel veel onderdelen.

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
107
Punten
43
Leeftijd
59
Distrochooser werkt niet voor mij:(:(
Klaarblijkelijk ben ik te veelvragend. Distrochooser leek me nochtans uitstekend om een Linux-distro te kiezen voor een laptop uit 2007 waar nog vista op draait. Deze gebruik ik niet meer maar leek me leuk om een geschikte Linux eens op te bekijken. Ik ken Linux totaal niet, alleen de naam.

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
107
Punten
43
Leeftijd
59
Bedankt voor de info.
Die ga ik eens proberen als ik weer thuis ben. Lig momenteel in het ziekenhuis, hoelang is nog afwachten (hartproblemen).

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
298
Punten
0
Website
www.satellitefun.org
gouwepeer zei:
ls je veel geduld en vrije tijd hebt en van een uitdaging houd is Gentoo ook een hele mooie optie.
Hahaha, dank je maar nee dank je. Daar ben ik 1x ooit mee begonnen en moet je wel heeeeeeel erg veel geduld hebben. En zoals gezegd, het is niet voor mij. Als Gentoo eenmaal draait dan schijnt het wel erg goed te zijn verder.

Ik heb vannacht eens even een live geprobeerd van Mint 19.1 gestart vanaf een usb stick. Dat liep op een desktop met slechts 1 GB geheugen. Niet soepel maar in elk geval nog altijd beter dan Vista met 2 GB geheugen.
Dat was puur als een test. Echter daaruit kwam wel naar voren dat het netwerk gebeuren niet goed ging vanaf de USB stick. De resolve.conf werd foutief gemaakt en kon niet aangepast worden.
Daardoor was het internet niet bruikbaar want als je geen domeinen kunt vinden, kun je niet internetten.
Hopelijk is dat beter als er echt geinstalleerd wordt. Misschien werd het ook veroorzaakt omdat het geen "live" versie was van Mint 19.1 maar een iso die middels de Unetbootin tool op een usb stick gezet was.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.445
Punten
113
Leeftijd
65
Om Mint op USB-stick te zetten, gebruik je Rufus.

maarten70

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reaction score
75
Punten
0
Leeftijd
17
Website
github.com
Probeer Lubuntu eens misschien is het nog iets soepeler, nooit gebruikt maar ben wel benieuwd: lubuntu

Ik gebruik altijd Rufus voor USB's.

Bovenaan Onderaan